Skidbredd

mushin

Medlem
Skidbredd
Ser mycket snack om hur långa skidor ska vara hit och dit, men hur breda ska de vara för att fungera "överallt"? Jag snackar inte midjedjup Alaskasnö...

Jag åker ju mest pist med min familj, men jag tar mig även utanför pisten när jag kan och vill ha en skida som klarar båda. Vilken bredd, ungefär, ska man satsa på? Tja.. längden kan ju spela in också, förstås. Jag är 178 cm och väger 68 kg (utan pjäxor och kläder). Åker avancerat i pist men glad amatör utanför pisten...

Många tack!

Skidbredd
Finns en del trådar i detta ädla ämne redan...
Men jag skulle nog kanske kika lite på Head´s Supershape Magnum, Elan magfire, Dynastar 4800 & 8000 serien..
Önskas något lite styvare och hårdare så spana in Völkl, Stöckli Stormrider..
I alla ovannämnda varianter rör det sig om 75 - 85 i midja, vilket är helt OK för de förhållanden som du beskriver. Man kan naturligtvis åka på mycket bredare skidor än 85 i midja, och fortfarande behålla bra kantgrepp, men desto bredare du väljer, desto mer kommer du att få jobba. Å andra sidan blir det tvärtom utanför pisten..men det beror ju på vad du vill ha ut mest av..

Jag gillar personligen lite "längre skidor"..Dvs runt kroppslängd.
I ditt fall en skida runt 175 - 180cm. Då skulle det fungera både i och utanför pisten.

Själv kör jag på ett par Stöckli Stormrider XL och trivs hur bra som helst med dem.
Fungerar överallt!

Lycka till!

/G

Tillbaka
Topp