Skidfilm från digitalkamera till datorn????

Patrick

Aktiv medlem
Hallå.....

hjälp önskas, jag har filmat och fotat med en sony digital film kamera. Jag har tillgång till Sonys memory stick, vad för programvara behöver jag och vet ngn var ja¨g kan ladda hem den. När jag ändå ä
r igång; vad behöver jag för att redigera fikmen på burken och var hittar jag det?

Tacksam föär hjälp....

/P

hmm..... ska det inte gå med firewire? o sen vet jag att det finns en diskettadapter som du pluggar in minneskortet i och sätter in i datorn, funkar iaf på vanlig stillbilds digitalare.....

annars är nog pinnacle studio dv eller nått annat minidv program bäst och enklast!

Sony har på sina digitalkamror så kallad i.link om jag minns rätt. Det är samma som firewire, det du behöver skaffa är ett firewiere kort som inte kostar med än 300-400 kr och en firewirekabel. Det skall vara en så kallad 6/4 kabel, det skall vara IEEE 1394 standarden.

Men du behöver förståss ett program att redigera filmen i också, men det finns allt från billiga till dyra sådana.

En sak som du måste tänka på att det krävs en snabb dator med myket minne för att redigera film. 20 min film tar ca 7 Gb, sedan måste man omkoda filmen när man skall spara den, det kan ta upp emot 2 h på min dator, det är en P4 1,8 Ghz med 512 Mb RDRAM. På svenska = ganska bra.

Men visst går det med lite slöare dator, men det kan ta evigheter.

Har lite problem med min grannes filmkamera... En halvgammal JVC som inte har något firewireutag utan bara typ S-video och de där tre pluggsen som man kopplar till tv:n.
Hur fan ska jag få in det från den till en dator???

Det kan bli dyrt.. nä men det enklast är att kolla om du känner någon som har en DV kamera med firewire, och gör så att du kopplar din kamera till DV kameran och spelar över det på DV kameran, sedan kan du ta över det till dator via det. Ett videokort som man kan koppla S-video in är inte billigt.

Men om den så kallade gammla kameran är en DV kamera så kan du också bara flytta bandet till en anna DV kamera.

Snödjup

Tillbaka
Topp