Skidfilm- Tävlingar

OlaMelin

Aktiv medlem
Skidfilm- Tävlingar
Finns det några tävlingar där man kan skicka in sina filmbidrag precis som vastawards?

Om ni vet några tävlingar så får ni gärna skicka om mer info.
Tack på förhand!

Skidfilm- Tävlingar
Det brukar finnas lokala tävlingar, det var en i östersund på festivalen Motjus, det var en i hemsedal den 8e oktober, men det är lokala tävlingar, sen så finns det lite olika smågrejer, tex en tävling som ett företag som bygger rails hade i norge.

Men det kanske vore kul om vi på freeride hade en tävling där ni kunde skicka in bidrag?

Mvh David

Skidfilm- Tävlingar
Ni som är intresserade av en filmtävling skriv gärna ett svar här så vi ser hur stort intresset är. Drar Freeride igång en filmtävling så försöker vi såklart fixa lite schyssta priser.

Skidfilm- Tävlingar
nu börjar ju säsongarfilmerna trilla in också, hade varit en extra morot kanske för att göra sin så bra som möjligt. juryn tycker jag att hela communityn ska vara, borde ju kunna lösas med nån webbomröstning.

Skidfilm- Tävlingar
kan väl köra så att nu tar vi säsong 04/05-filmerna åsså nästa år kör vi 05/06 osv som en årlig grej, freerides oscar :)

Skidfilm- Tävlingar
Japp. Vi kan snacka med Johan om han kan tänka sig att styra upp något (Johan="grundaren")

Tävlingen avslutas i så fall någon gång i April/Maj. Låter det vettigt?

Skidfilm- Tävlingar
Jag tycker att vi borde ha typ en "maxtid" hur lång filmen får vara, typ 7 minuter eller någonting eftersom antalet skiddagar/säsong varierar väldigt mycket mellan oss och det förmodligen kommer komma in en hel del bidrag.

Jo, April/Maj någongång låter vettigt, men som sagt.. Inga 40 minuters rullar.

/

Skidfilm- Tävlingar
Det som kommer att filmas i vinter, säsongen 05/06, ska vara inlämnat i maj isåfall. Nej, självklart måste det finnas i tidsgräns hur långa. Runt 5 minuter låter vettigt.

Jag har snackat med Johan och var positiv till en tävling. Kanske några priser kunde fixas fram. Kom gärna med synpunkter, tips & ideer.

Skidfilm- Tävlingar
fan maj är nästan lite snålt med klipptid, alperna stänger ju i maj... ge folk iallafall en månad efter de kommit hem...

Skidfilm- Tävlingar
Är det inte mer rimligt att ge folk lite tid att samla material och klippa ihop?

Skulle väl ligga fint att ha tävlingen i början av hösten så att man kan jämföra egenproduktionerna med de professionella sen.

Iofs så kanske det bara var småfilmer som skulle göras?

Ingen idé att göra längre filmer och försöka tävla mot Pauznan Projekt-killarna...

eller så blir det två kategorier:
Kortare filmer, max 10 minuter
Längre säsongsalster utan begränsningar

Skulle vara kul om Johan tog tag och drog igång något sådant. Självklart ska det vara medlemmarna som röstar fram vinnaren.

Skidfilm- Tävlingar
Jag skulle saga att man maste ha en tidsbegransning pa cirka fem minuter for att bade gora det mojligt att visa sa mycket film som mojligt, samtidigt som man inte orkar titta pa sa mycket film om det inte finns en begransning. Forstar om det ar svart att klippa ihop en sasongsfilm till fem minuter, men arligt talat, vem orkar titta pa fem stycken 30-minuters filmer i rad?

Believe me, jag ar precis pa banff mountain film festival, och det ar sa trist nar man tittar pa ett gang korta filmer, bra som daliga, och sa kommer en bauta-lang man ska titta pa, och da spelar det ingen roll om den ar bra eller dalig, det blir bara trist om det blir for utdraget.

Vastawards kommer vara nasta sasong igen, och dar lag deadlinen sista maj, sa pa ett satt vore det kul att ha samma deadline for da kan man skicka in till bada tva eftersom det ar samma format, och det ar mer troligt att man far sin rulle visad pa freeride jamfort med vast kanske, men chansen finns fortfarande!

Det finns ett litet problem, och det ar att nar man lagger ut filmer fran en site som freeride dar vem som helst kan ladda hem filmen sa maste man ha rattigheterna till all musik som ligger i filmerna. Det ar skillnad om man har en festival dar en betalande sluten publik kommer till visningen, da raknas det som EN visning och da behover du inte ha rattigheterna till musiken i filmen.

Klart vi ska gora nagot av det har!

Skidfilm- Tävlingar
LÄtt man är med på denna grej asså måste ju gå å fixa ganska lätt här på freeride 5 min sounds good Nån gång i maj tror jag blir nog bra skulle ja tro för er som bor nere i alperna kan ju glömma att vi som bor i grådaskiga sverige ska vänta på er bortskämda som bor där nere att er säsong ska ta slut. Peace To All My Skibrothers

Skidfilm- Tävlingar
LÅTER SOM EN RIKTIGT GRYM IDÈ..nästan så att jag hade kunnat kommit på den! :D..
hehe

fett nice om det skulle bli nått fakiskt!

men vilka bestämmer det och vilka har kontakter med dom som bestämmer det?

PEACE
hoppas d blir av

Skidfilm- Tävlingar
Grymt bra idé, men jag måste säga jag tycker maj är lite väl tidigt. Många säsongare kommer ju hem den månaden, och alla kanske inte har möjlighet att bänka sig framför klipperiet det första dom gör.

I övrigt håller jag med. femminutersbidrag som max är en bra gräns.

Skidfilm- Tävlingar
David.

Borde inte detta räknas som en sluten grupp efterssom man måste vara medlem på freeride för att kunna titta på den?
Är inte helt hundra på STIMs regler.

Skidfilm- Tävlingar
Vi kan knappt ha det senare än i maj-månad. Man vill ju att det ska höra till säsongen som gått o man kan ju inte vänta ytterliggare en månad då det blir juni (sommar)

Samtidigt måste man ta hänsyn till säsongare och folk som vill tex till Riksgränsen där en helt annan säsong gäller. Oftast är man hemma från säsongen i Alperna runt april.
Så maj månad tycker jag verkar rimligt.

Synpunkter, tips & ideer, som jag sa innan, är välkommet.

Skidfilm- Tävlingar
jag tycker som sagt fortfarande senare än maj, det tar tid att gå igenom en hel säsongs material å sätta ihop det på ett snyggt sätt, kommer man hem i slutet av april/början av maj blir det stressigt. tänk tex på att det är först nu under hösten som de flesta säsongarfilmerna kommer...

Skidfilm- Tävlingar
Det ar val inte sa dumt att ha deadlinen i oktober, sa kommer tittandet och tavlandet igang nu, i november nar man ar snosvulten/snosugen.

-Det ger ordentligt med tid for klippning vilket torde ge en avsevart hogre kvalité pa filmerna, det blir roligare.
-Vidare ger sommaren gott om tid att ragga upp nagot schysst kallar-band som gladeligen lanar ut sin musik till en skidfilm utan upphovsrattsliga krav.

Skidfilm- Tävlingar
ette - good point! det kanske raknas som slutet sallskap, om man MASTE vara medlem for att se filmerna,
som det ar nu tror jag att du kan kolla pa film utan att vara medlem (inloggad) sa det borde vi kunna kolla
upp. Vi kollar lite hur det dar funkar, jag tror johan har koll pa detta!

Jag tror ocksa att oktober ar en bra deadline, det blir bra med material att titta pa da i glappet innan
sasongen drar igang.

Ett forslag pa kategorier vore kanske:

Jibbing (park, rails)
Stora Berg (puderfrossa, skitouring)
Freeride (allt mojligt inkl backcountry jibbing)
Documentary (sasongarfilmer, knappa saker, sjuka stunts)

Minst 30 sekunder Max fem minuter.

mvh

Skidfilm- Tävlingar
Jag håller med om att oktober är en bra deadline. För att ge alla en chans är maj för tidigt, och sommaren faller väl rätt naturligt bort. Då återstår tidiga försäsongen.

Sen borde det väl gå att styra upp så endast medlemmar kan se bidragen, och då kan man ta med den musik man vill?

Skidfilm- Tävlingar
denna iden e så sjukt jävla bra!!!!är lätt me på det....men frågan e som sagt var när deadlin ska vara....oktober är iförsej bra....man har en jävla tid på sig att få filmen bra. tycker att juryn ska bestå av typ folk som man väljer ut...asså typ slumpar på freeride....självklart får inte dom som har gjort bidragen vara med i juryn...hoppas verkligen att tävlingen blir av....låter riktigt kul!!!

Tillbaka
Topp