Skidfilmstips!

Skidfilmstips!
Jag har precis som många andra här på freeride sökt efter ett bra forum för amatörer som gör sin egen skidfilm. Men eftersom jag inte har hittat något bra, så tänkte jag själv skriva ner mina tips till andra, och jag tänkte att alla som sedan vill komma med sina tips och kommentarer kan skriva dom i det här forumet. På så vis blir det lättare för alla att hitta ett bra forum.

Att tänka på under filmningen:

*Precis som alltid när man filmar är det viktigt att hålla kameran still och att hitta bra och tydliga vinklar. För att få bättre perspektibv, vilket ofta behövs i snö, kan man alltid filma med en gren eller liknande i förgrunden.

*Man kan i princip filma med vilken kamera som helst, men det lättaste för ammatörfilmaren är en dv kamera som man kan ansluta till datorn. Ju bättre du blir sen kan du skaffa bättre kamera, men tipset är ändå att använda en kamera som inte är så dyr att du inte vågar åka med den.

*När det gäller vinklar kan man tänka på: att nästan alt som blir bra när man fotar, blir också bra på film...

* Jag tycker att man ska ha med vissa grundläggande delar i en skidfilm:
1. Riktiga hopp
2. Lite friåkning (inte för mycket, det blir långtråkigt)
3. Något hemmabyggt hopp
4. Och till siste, lite rails och jibbing från någon stad

*En grej som är mycket coolt att ha med är snabbspolningar av himmel, detta kan man faktiskt göra med en enkel kamera med. Ställ kameran på ett stativ, och filma himlen och molnen i ungefär 8 min. Sedan snabbar du upp det med ett program på datorn ex vis Sony Vegas.

*Tänk på en sak, det går att göra filmen väldigt bra på datorn, men aldrig bättre än det material du har. Så vara noga med filmningen när ni är ute!

Att tänka på under redigeringen:

*Försök att använda korta klipp, eftersom detta ger filmen ett högre tempo.

* Blanda skidåkning med naturilder, personbilder och andra lite småtokiga klipp. Detta ger filmen en helhet och visar glädjen i den.

*Musiksmaken är såklart mycket olika, men det som passar brukar vara hip hop, electroninca, rock och punkrock. Jag kan tipsa om band som Mustach, Strumvogel,Placebo mm.

*Var inte rädd att använda olika effekter, slowmotion är såklart ett måste. Men även svart-vitt blir mycket läckert. Exprimentera helt enkelt så kanske du upptäcker något coolt.

*Vad som alltid blir mycket bra är att tajma klippen med musiken, dvs ex vis att byta klipp precis på ett pulsslag, eller att låt filmen blinka i takt med basen.

*Tips på bra redigeringsprogram är:
För nybörjaren - Windows Movie Maker eller Studio 9 (OBS att movie maker ofta hänger sig!)
För den lite mer avancerade - Sony Vegas
För experten - Adobe Premiere

Det kommer antagligen mer tips snart, så fort jag får tid. Hoppas fler är villiga att ge sina tips!

PS OBS att även jag är amatör!

Skidfilmstips!
ja det kan alltid vara scghysst med lite förslag och ideer till nya filmskapare.. :)

kan väl dra lite snabbt vad jag tycker:
under filmning - statvi är att föredra på långa håll och stilla bilder. handcam när man åker efter och filmar väldigt nära. ett fisheye är häfftigt och kan köpas till många kameror för några hundra (3-400 kr). variera med olika vinklar. gärna så att man får se landningen. för det är ganska kul.

när man ska välja innehåll i en film tycker jag att man kan kolla på skidfilmer och filma samma saker, men roligast blir om man hittar på eget, naturfilmning snabbsolat känns så. 2000. hitta på något eget, filma lite "bakom kulisserna" hur livet som skidåkare är. vad ni gör, och hur ni gör det.
elle rhitta på en handling kanske. typ 50% annat 50% skidåkning är bra att sikta på.

variera klipplängden så det inte blir enformigt, och varietra åkningen. gör det ni är bra på. och klipp det sen i ordning. hullerombuller är bara förvirrande. ta lite trick från ett hopp för en åkare sen hans nästa hopp sen hans railklipp typ.

för musiken i amatörfilmer gäller samma sak som för proffsen. man får bara använda musiken om man har lov av artisten och skivbolaget. när de tär klart är det bara att kör apå det som passar. all musik funkar. det gäller bara att ha rätt bilder till.. :)

sen slowmotion är inte ett måste. vi gör en film utan slowmo nu. det kan bli snyggare. men det behövs verkligen inte jämt. om man kör med lägre slutartider kan man ha mer slowmotion och få det riktigt snyggt.

sony vegas funkar för experten också. premier funkar för avancerade också. för det finns olika verisioner. kör i ett som könns bra bara. och lär dig använda det. för det är igentligen där gränserna sitter till en början., behärskar du programmet utan och innan är det i fantasin det hänger sen.

Skidfilmstips!
Lite funderingar och erfarenheter från min sida:

Så kallad fisheye (vidvinkel) finns i olika varianter, från extrem till subtil. Själv har jag en x0.5-lins, dvs allt ser ut att vara dubbelt så långt bort jämfört med utan (eller du kan stå hälften så långt bort för "samma" bild). Detta förvrider inte bilden särskilt mycket men har andra fördelar. Utöver att man kan stå närmre tas mer ljus in, så bilden blir bättre. Dessutom reduceras skakningar, vilket är bra om man filmar och åker samtidigt. Tror den kostade 700 spänn, inklusive tre stepringar.

Interlacing, detta fenomen som ack så många verkar vara helt ovetandes om. För den som inte känner till begreppet är det en uråldrig lösning på ett uråldrigt problem, att få rörliga bilder med både flyt och detalj. Det syns som ränder i allt som rör sig när film dras in från tex DV-kameran till datorn (visas filmen på TV syns det inte). Så länge filmen är tänkt att enbart visas på TV behövs ingen som helst åtgärd, men nu är det ju 2006 vi pratar om. För en djupgående genomgång hänvisar jag till min favorit http://100fps.com Mitt tips är att skaffa VirtualDub, AviSynth och Gunnar Thalins två deinterlacefilter "area based" och "smooth". Den förstnämnda för vanligt bruk och den sistnämnda för de filmsnuttar man vill ha i slowmotion. Kan krävas lite knep och knåp för att förstå hur det funkar och det tillför ett par extra steg i redigeringsprocessen, men det är klart värt det jag lovar.

För att vara extra tydlig så ska jag poängtera att snygg slowmotion inte går att göra direkt i dom redigeringsprogram jag testat utan kräver metoden ovan. Dessutom föredrar jag att se hopp i sin riktiga hastighet ändå, speciellt om dom är riktigt stora.

Slutligen: Undvik kort slutartid. Detta innebär mindre ljus till kameran = sämre bild och så blir rörelserna ryckiga, även om varje enskild bild blir mer detaljerad. Kom också ihåg att när slutresultatet väl komprimeras till internetvänligt format (förslagsvis med XviD) försvinner smådetaljerna ändå.

Skidfilmstips!
tjakkie: Utveckla gärna! Borde gå att fixa i efterhand iofs, VirtualDub är bestyckat med diverse filter för att justera färger och kontraster. Går att använda som effekt också. Lite synd bara att kameror i konsumentklass lämnar färgartefakter lite överallt, så det är svårt att få till snygga färgeffekter utan att vissa områden slår igenom totalt...

Skidfilmstips!
vill man slippa de svarta ränder som dycker upp vid uppselning på datorn ska man köra deintelace. det gör man ganska enkelt genom att välja de-intelace och sen rendera ut det i progressive. så kan man behagligt se det på atorn.

slowmotion går mycket väl att utföra i de flesta redigeringsprogram. men bara till en gräns då fps sjunker så mycket att det blir ryckigt. men det slippe rman om man har kort slutartid. kosrt slutar tid är att rekomendera då man får bättre blirder, och slipper all motionblur. sen släpper kameran in mindra ljus, alltså går det bara att använda vid soliga dagar, och reslutatet blir då bra.

sen en viktig grej nu när ni pratar om efterbehandling. det ska alltid vara bra rå material. förstört råmaterial kan inte bli bättre än det är. så, förösk alltid få till bra från första början. försök få vitbalans, fokus slutartid och vitbalans som en grej ni alltid fixar till innan ni filmar. då blir det aldrig problem. vitbalans räcker med att man ändrar en gång om man är ute och filmar, för ljuset är oftast det samma över hela dagen.

Skidfilmstips!
Tom: Problemet är att dom flesta program använder riktigt tattiga deinterlacemetoder, med artefakter som "spökbilder" eller reducerad upplösning som resultat. Eftersom kameror (PAL) filmar i 50 fps känns det ju klart vettigare att använda en metod som utnyttjar detta faktum, speciellt när man vill ha snygg slowmotion. Kort slutartid gör dessutom inte alls nödvändigtvis bilderna bättre, utan kan resultera i bilder som ser ryckiga ut. Motion blur är bra (så länge man inte pausar), för det är så ögat också uppfattar rörelse.

Skidfilmstips!
vill inte hålla med om det sista resonemanger i Toms inlägg.

Vitbalansen bör ställas in vid varje ny scen. Ljuset kan ändras mycket under dagen. Jämför en scen klockan
11:00 med en som ska filmas 16:30. Där har hänt mycket i ljusskillnad eftersom kelvingraderna sjunker i takt
med skymmning.
Jag förespråkar nogrannhet, ställ vitbalans vid varje ny scen, location, tillfälle. Går solen i moln, balansera igen.

Skidfilmstips!
ja det kan resultera i att bilderna ser ryckiga ut. men hålle rman sig bara över 1/2000 alltså längre slutartider så har jag aldrig haft det problemet. och att använda motionblur i en skidfilm? sen när har man gjort det? jag vill iallafall se vad man gör för trick. inte bara en skugga so sveper över ett hopp. nej. minst 1/250 utomhus. och sen gärna mer om det är soligt och man vill ha bra slowmo bilder. mindre kan man ha när man gör riktig spelfilm. då vill man kanske ha motionblur.

Rapiernet:
jag håller med, det är bra att stlla in vitbalansen, vad jag menade var att man ska få det som vana att ställa in den inför varje gång man filmar. men man behöver inte ställa om den för varje scen man gör. typ man flyttar kameran från bakom hoppet till efter hoppet. eller upp i skogen. då kan man få olika vitbalanceringar so mgör att klippen inte alls ser ut att passa ihop när mans ka klippa det sen. annars finns det en funktion som heter automatisk vitbalancering för er som tycker det verkar jobbigt.. :)

Skidfilmstips!
Med motionblur menade jag vad du ursprungligen menade: "slutartid på uppåt 1/50", men det kanske du fattade. Allt beroende på hur ljuskänslig kamera man har förstås.

Skidfilmstips!
då är vi typ överens tom. men jag tänker verkligen använda manuell vitbalans så långt det bara går. med
automatik kan vad som helst hända.

Skidfilmstips!
ballon. ja. nd filter är att rekomendare också. iallafall 4x när det är soligt.

rapiernet. manuell är också att föredra, men det kan vara ett tips för de som inte är så vana att använda automatisk för att få det hyffsat bra. :)

Skidfilmstips!
Tack alla för alla bra tips ska tänka på de när jag filmar:) Själv så kan jag inte säga så mycke har inte gjort nån bra film än den vi håller på me nu hoppas jag ska bli lyckad:)

Skidfilmstips!
Hej!

Nån som vet en bra plugin till Adobe Premiere 1,5 för bildstabilisering?
Hade vart fint att kunna göra det direkt i programmet.

// Kricke

Skidfilmstips!
det går att skjustera till en viss nivå. men aldrig så att det blir lika bra som orginalet kunde blivit. men men det beror väl på hur kräsen man är.

Skidfilmstips!
köp i tex. en elektronikaffär, ladda ner från internet. månaga tillverkare har testprogram man kan ladda ner gratis och testa i 30 dagar. eller köp via internet kanske?

Skidfilmstips!
I vinter ska jag och mina vänner göra en skidfilm,

en speciel grej vi ska ha med som ingen annan får sno är att vi ska hoppa från ett 10meter högt hus och göra tripple backflip to faceplant.

nån annan som har likadan idé?

Senast ändrad:
Skidfilmstips!
Tja! Jag tyckte du hade skit bra tips!
I Vinter ska jag och mina polare göra film!
Föressten hur fixar man Slow-Motion och Black and White på Sony Vegas?

Hade Gött!

Skidfilmstips!
jon_ton sa:
Tja! Jag tyckte du hade skit bra tips!
I Vinter ska jag och mina polare göra film!
Föressten hur fixar man Slow-Motion och Black and White på Sony Vegas?

Hade Gött!
När du ska ha Slowmo på Vegas så trycker du bara i CTRL och drar ut klippet så de blir längre. samma sak gäller när du ska snabbspola.

Skidfilmstips!
hur gör man så att klippet stannar?

ex.
åker upp på en rail och så stannar bilden och sedan fortsätter

EDIT: Menar Vegas 6.0

Senast ändrad:
Skidfilmstips!
de beror på vilket program du använder..

i premiere kan man gå under File/Export/Frame så får man en bild.. lägg denna sedan där du vill ha den å så lång du vill ha den. sen lägger du bara fortsättningen av klippet efter

Skidfilmstips!
Tja jag använder windows movie maker när jag redigerar vet att de suger men men. De e bara för att jag inte får tag i nått annat så nu undrar jag om nån vet hur man kan göra så att ett klipp stannar och sen fortsätter? som redrum undrade hoppas ni vet :D

Skidfilmstips!
tja nötter! först måste jag bara säga att det är en jävla bra tråd det här.tänkte komma me lite egna tips. vi har börjat göra så att vi använder oss av olika program som e bra på olika grejs. vi gör de viktigaste effekterna i premier pro 7.0. sen har vi pinnacle studio 7.0 för lite annat. typ texter och andra små effekter. sen så använder vi faktiskt moviemaker för att det är så enkelt att ladda över film dit, fixa me musik och lägga upp på tidslinjen.
premier kostar i butik många laxar. men man kan ladda ner en prov-version på deras hemsida. inte (7.0) men det duger. pinnacle kan du ladda ner gratis men då måste man köpa till en del effekter.

Snödjup

Tillbaka
Topp