skidförsäkring?

Kokikola

Ny medlem
skidförsäkring?
någon som har någon bra idé om en bra skidförsäkring? en vanlig reseförsäkring gäller ju inte för "riskfyllda aktiviteter" som skidåkning...
ok, kanske bör förtydliga mig lite. vilket försäkringsbolag o vilken försäkring ska man teckna?
tacksam för hjälp.

skidförsäkring?
Det finns nåt som kallas äventyrsförsäkring. Ska skaffa sån innan cham tror jag. Vet dock inte vad den kostar...

skidförsäkring?
Om du åkter till Frankrike kan du köpa ett Carté Neige (med reservation för stavningen) för runt €40 för ett år. Gäller för de mesta typer av bergsaktiviteter och täcker räddning, prylar, sjukvård och kompensation för missad åktid. Bara att visa när helikoptern kommer, man slipper lägga ut pengar eller lämna grejer i pant. Köper det gör man på plats (i Frankrike).

I övrigt kan sägas att de flesta hemförsäkringar nog (jag har ringt till Länsförsäkringar ett par gånger och fått lite olika svar) täcker skidåkning, inkl offpist, även om detta är lite oklart. Jag har en polare som skadade sig förra året, offpist, och han fick hemresa mm av sitt bolag (IF tror jag). Fast man behöver ju inte skylta med att olyckan hände offpist...

skidförsäkring?
fast det var lite mer österrike jag hade tänkt mig... vilket gör det lite värre med carte neige.. vågar nog inte helt lita på att hemförsäkringen täcker (har länsförsäkringar) utan vill ha en särskild. det borde väl finnas någon??

skidförsäkring?
Hej kokkikola
Ett bra alternativ är att gå med i Alpenverein då är du försäkrad. www.alpenverein.at Dom har även en särskild ungdomssektion.
Dessutom får du en massa andra förmåner. Tillgång till kurser, semenarier, turer, bergshyttor och mycket annat godis.
Motsvarande finns i Frankrike Club Alpin Francais och naturligtvis i Italien
Ha en tervlig säsong

skidförsäkring?
det får nog bli europeiska reseförsäkring (student) gäller allt förutom offpist utan guide, får väl kika därnere efter en som funkar där med... hörde något om att man kunde teckna en försäkring när man köper liftkortet. Fast det kanske bara är bull? Går ju i Sverige...

skidförsäkring?
Om det är i sverige man ska åka så är SLAOs försäkring ypperlig.

"Bland alla dem som åker utför finns det alltför många som saknar eller har ett ofullständigt försäkringsskydd vid olyckor. Här ger Uförsåkarförsäkringen en grundläggande trygghet som åtminstone kan lindra den ekonomiska skadan.

Försäkringen gäller i samtliga liftanläggningar anslutna till SLAO (Svenska Liftanläggningars Organisation), d v s 99% av Sveriges anläggningar. Försäkringen gäller för all utförsåkning, både skidor och snowboard. Den har ingen självrisk, utom vid åkning utanför markerade nedfarter.

Utförsåkarförsäkringen täcker kostnader vid olycksfall. Exempelvis ersätts kostnader för läkar- eller tandvård. Om kläderna eller glasögonen blir förstörda i samband med olycksfall, eller om man behöver transport hem, täcker försäkringen dessa utgifter. Måste en skidresa avbrytas så ersätts outnyttjade kostnader för t ex stughyra och liftkort. Försäkringen fungerar också bra som komplement till andra försäkringar. Skulle man t ex bli invalidiserad får man alltid ut invaliditetsersättning från alla försäkringar där sådan ingår."

Självrisken utom markerat pistområde är på 1000 kr, kostar 100 kr/person eller 175/familj. Det är ingen stor utgift, och täcker det mesta.

skidförsäkring?
lleberg,

nu är det ju som så att det inte är i sverige jag ska åka, så jag har ingen större nytta av o veta hur bra den försäkringen är... fast jag har faktiskt tecknat den då jag HAR åkt i sverige förut. synd att det inte finns något liknande i österrike. eller det kanske det gör?!

skidförsäkring?
Okej, i Österrike kan man teckna en skidförsäkring via SkiAustria. Har inte gjort det än så jag vet inte riktigt hur det fungerar, men den ska tydligen vara riktigt bra o vara det enklaste o ha om något skulle hända.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp