Skidhjälp tack!

thwi

Medlem
Skidhjälp tack!
Jag har åkit i pisten sen jag kunde gå, men i år tänkte jag ta mig i kragen och lära mig att åka utanför. Det är alltså dags för mig att köpa ett par nya skidor, men vad ska jag ha? Vad ska jag kolla efter?

Jag är 160 lång, väger 55 kg och har alltså inte åkt mycket alls offpist men väldigt mycket i pisten men vill lära mig.

Tack på förhand

Skidhjälp tack!
Börja med att läs Nojlas artikelserie om prylar (finns på förstasidan) läs också gärna MnO's inlägg i denna tråd.

Vilken nivå ligger du på och hur åker du i pisten? Vilka skidor åker du/har du åkt på och vad tyckte du om dem? Ju mer info du ger till forumet desto bättre svar kommer du få :)

Skidhjälp tack!
Idag åker jag på ett par K2 true luv från 2005 och de har jag väl aldrig riktigt kommit överens med, tycker att de blir lite "fladdriga" när man trycker på ordentligt.

Det är svårt för mig att säga vilken nivå jag ligger på, men jag är rätt duktig. Har lärt mig av mamma som har tävlat i slalom, så jag åker tydligen "som man ska göra" enligt lite instruktörer jag har åkt med.

Skidhjälp tack!
tttherese sa:
Idag åker jag på ett par K2 true luv från 2005 och de har jag väl aldrig riktigt kommit överens med, tycker att de blir lite "fladdriga" när man trycker på ordentligt.

Det är svårt för mig att säga vilken nivå jag ligger på, men jag är rätt duktig. Har lärt mig av mamma som har tävlat i slalom, så jag åker tydligen "som man ska göra" enligt lite instruktörer jag har åkt med.
Så vad vill du ha ut av en offpistskida? Stabilitet? Lekfullhet? Maassssaaa massa flyt i djup snö? Allround så den funkar dunderbra i pisten oxå?
Finns massa olika typer av skidor. För att vi ska kunna ge bättre råd så är det bra om du är sjuukt utförlig med vad du vill med skidorna.

Skidhjälp tack!
Tack för att ni ställer frågor som jag kan svara på , för som ni hör är jag helt nollad när det gäller kunskap om skidor..
Då jag endast har åkt i pisten förut så kommer jag ju inte behöva några värstingskidor direkt. Jag vill självklart kunna leka i puder, men jag kommer ju antagligen inte ge mig ut där det är riktigt djuuup snö. En allround som även fungerar i pisten låter himla bra eftersom att det inte alltid är möjligt att gå med sig mer än ett par.
Alltså, en "nybörjar-off pist-skida" som även fungerar bra i pisten.

Skidhjälp tack!
tttherese sa:
Tack för att ni ställer frågor som jag kan svara på , för som ni hör är jag helt nollad när det gäller kunskap om skidor..
Då jag endast har åkt i pisten förut så kommer jag ju inte behöva några värstingskidor direkt. Jag vill självklart kunna leka i puder, men jag kommer ju antagligen inte ge mig ut där det är riktigt djuuup snö. En allround som även fungerar i pisten låter himla bra eftersom att det inte alltid är möjligt att gå med sig mer än ett par.
Alltså, en "nybörjar-off pist-skida" som även fungerar bra i pisten.
Det ska ju även tilläggas att ju djupare snön är desto roligare är det...oftast. Finns ju undantag som tex 2m snö på en parkering...inte såå superkul.

Skidhjälp tack!
Hasse har säkert nått kul att rekommendera från Moment.
Annars finns det en hel hög olika subkategorier bland offpistskidorna:
Lekfulla (oftast mjukare) med platt spann/moderat rocker t ex Line Pandora.
Lekfulla med "konstig" skärning, rocker fram och bak t ex Armada JJ
"Pistlagg" för offpisten, oftast vanligt spann eller platt sådant. Börjar bli standard med early rise/tiprocker på dessa. T ex Völkl Aura.
Fullrockerlagg, t ex K2 Hellbent.

Alla dessa ger dig olika upplevelser, både i pist och i offpist.

Om du upplever att dina nuvarande skidor är nervösa i högre farter skulle jag nästan rekommendera "pistlaggen", krydda med ett par på minst 100mm i midjan och tiprocker/early rise så har du en vän som fungerar överallt. Dom kommer bara vara bäst när det är uppkört och stökigt men kommer aldrig göra bort sig helt.

Skidhjälp tack!
Tjena!

Jag kan varmt rekommendera K2 GotBack, riktigt bra skida för många olika fören. Min tjej kör på samma skida (fast äldre och utan rocker) och kör på bra med dom i pisten också. Tror att årets med rocker bara gör dom ännu mer lättåkta. Hon kör på 167an och är själv 164. Inga problem alls.

Här kan du läsa lite om skidan och på www-sport-conrad.com kan du beställa skidorna billigt.

http://sport-conrad.com/includes/view/artikelansicht_popup.asp?art_nr=70005221

Dessa skidor lämpar sig till dig om du ska hålla till utanför Sverige. Inom Sverige skulle jag istället rekommendera:

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/nordica/enforcer.html
eller
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2011/volkl/aura.html

Dom är lite smalare och också stabilare på hårt underlag. Kanske ett bättre va om du inte tänkt satsa 100% på offpisten till i år.

Kör hårt, Och lycka till! :)

Skidhjälp tack!
hellbergarn sa:
Dessa skidor lämpar sig till dig om du ska hålla till utanför Sverige. Inom Sverige skulle jag istället rekommendera...
Detta är ett viktigt råd. Jag tycker ibland att det är lite för mkt fokus på alla andra (om än kanske viktigare) parametrar när det gäller val av skidor. Var ärlig med dig själv och fundera på om det blir nästan bara i Sverige du kommer åka OP eller om du inom något år tänkte ta med skidorna på en längre resa i alperna/nordamerika.

Skidhjälp tack!
Iller sa:
hellbergarn sa:
Dessa skidor lämpar sig till dig om du ska hålla till utanför Sverige. Inom Sverige skulle jag istället rekommendera...
Detta är ett viktigt råd. Jag tycker ibland att det är lite för mkt fokus på alla andra (om än kanske viktigare) parametrar när det gäller val av skidor. Var ärlig med dig själv och fundera på om det blir nästan bara i Sverige du kommer åka OP eller om du inom något år tänkte ta med skidorna på en längre resa i alperna/nordamerika.
För det mesta åker jag i alperna, & om jag är i sverige så blir det typ abisko och riksgränsen.

Skidhjälp tack!
hellbergarn sa:
Tjena!

Jag kan varmt rekommendera K2 GotBack, riktigt bra skida för många olika fören. Min tjej kör på samma skida (fast äldre och utan rocker) och kör på bra med dom i pisten också. Tror att årets med rocker bara gör dom ännu mer lättåkta. Hon kör på 167an och är själv 164. Inga problem alls.

Här kan du läsa lite om skidan och på www-sport-conrad.com kan du beställa skidorna billigt.

Dessa skidor lämpar sig till dig om du ska hålla till utanför Sverige.

Absolut inga problem att ha Gotbacken i Sverige eller Norge. Förstår inte varför det skulle vara det? Gotback är bara 102 mm i midjan ju och i så fall menar du att en skida med dessa mått inte skulle passa in i Sverige? Jag kommer köra med 118 mm imidja som vardags skida i Sverige. och då är jag med andra ord helt ute och simmar?

Ttherese: Vart bor du? Norrland misstänker jag? Luleå eller nåt liknande?

Skidhjälp tack!
Hasse_Lindborg sa:
Absolut inga problem att ha Gotbacken i Sverige eller Norge. Förstår inte varför det skulle vara det? Gotback är bara 102 mm i midjan ju och i så fall menar du att en skida med dessa mått inte skulle passa in i Sverige? Jag kommer köra med 118 mm imidja som vardags skida i Sverige. och då är jag med andra ord helt ute och simmar?

Så det låter som en bra skida även om det skulle råka bli några dagar i Sälen?
Jag bor i Örebro, men jag gillar att åka bil ;)

Skidhjälp tack!
@Hasse: Håller med du! Körde djupsnö (speciellt lös var den inte men djup ...) halva vintern i Sälen förra säsongen. Mina K2 Hardside med bara 98 mm i midjan agerade ubåtar! Skillnad blev det när jag lånade brorsans Darkside med 128 mm i midjan, då gick det att köra avslappnat utan att kämpa för att hålla sig flytande ... (Nu var det iofs mycket speciella förhållanden förra vintern men ändå ...).

K2 Gotback är troligtvis en alldeles utmärkt första "offpistskida" som även håller för lite tuffare körning om man inte väger för mycket!

/MM

Skidhjälp tack!
Ja den funkar utan problem i Sälen. Kanske inte den ultimata när det är råis men då är det inte någon friåknings skida bra. Jag tycker du skall komma upp på skidtestarhelgen i Sälen då och testa skidorna. Jag har en del intressanta modeller oxå till dig där och de flesta leverantörer brukar vara där med sina skidor.

Skidhjälp tack!
Tandådalen är den 26-28 tror jag eller bara den 27-28... November alltså. Sen är Lindvallen helgen efter men har för mig att det burkar vara mindre utställare där...

Skidhjälp tack!
Okej, ska försöka ta mig upp då, beror på om jag får ledigt från jobb och så :) men det vore ju himla bra!

Men på tal om ingenting. Hur långa skidor ska man ha egentligen?

Skidhjälp tack!
tttherese sa:
Okej, ska försöka ta mig upp då, beror på om jag får ledigt från jobb och så :) men det vore ju himla bra!

Det beror lite på hur stark och så du är, finns en artikel om det där men en tumregel är väl som standard att välja en skida som är ett par centimeter kortare än dig!

Skidhjälp tack!
eff sa:
tttherese sa:

Det beror lite på hur stark och så du är, finns en artikel om det där men en tumregel är väl som standard att välja en skida som är ett par centimeter kortare än dig!
Inte för offpist. Då säger man 0 till +15 cm ungefär....

Skidhjälp tack!
Hasse_Lindborg sa:
eff sa:
tttherese sa:

Inte för offpist. Då säger man 0 till +15 cm ungefär....
Ja självklart! Förlåt, glömde bort att hon skulle pumpa lite pow också.

Skidhjälp tack!
Hasse_Lindborg sa:
hellbergarn sa:
Tjena!

Dessa skidor lämpar sig till dig om du ska hålla till utanför Sverige.

"Inga problem" är precis vad det inte kommer att vara. Kommer fungera "utan problem". Jag skulle inte vilja ha något som fungerar utan problem, jag vill ha något som fungerar optimalt och perfekt för min åkning. Ibland är dock folk inte realister. På detta forum verkar det som att den som lyckas köra bredast lagg i pist eller hård snö vinner. Borde vi istället inte försöka hitta dom optimala laggen för hennes område där hon kör. Ser allt för ofta tjejer som sladdar runt i pisten på lagg som dom knappt får upp på kant när det blir lite hårt.

Ni "grabbar" verkar ha det lite svårt att sätta er in i tjejernas situation ;) Med 90kg och 190cm är det inte svårt att få något att carva så länge det har en stålkant.

Nu verkar det ju som att du/hon ska vara mkt i alperna och då finns det ingen anledning att spara på midjan.

Lycka till och kör hårt!

Senast ändrad:
Skidhjälp tack!
hellbergarn sa:
"Inga problem" är precis vad det inte kommer att vara. Kommer fungera "utan problem". Ibland är dock folk inte realister. På detta forum verkar det som att den som lyckas köra bredast lagg i pist eller hård snö vinner. Borde vi istället inte försöka hitta dom optimala laggen för hennes område där hon kör. Ser allt för ofta tjejer som sladdar runt i pisten på lagg som dom knappt får på kan när det är hårt.
Har en god vän i Åre som är 160 och väger 57 kg och hon kör den som alldags skida i Åre. Inga problem som sagt.

hellbergarn sa:
Ni "grabbar" verkar ha det lite svårt att sätta er in i tjejernas situation ;) Med 90kg och 190cm är det inte svårt att få något att carva så länge det har en stålkant.
Då TS skriver att hon har god teknik så är det inga problem alls med den skidan då det är en skida som är anpassad efter tjejer och är en allmountain skida.

hellbergarn sa:
Nu verkar det ju som att du/hon ska vara mkt i alperna och då finns det ingen anledning att spara på midjan.
Och som sagt jag skrev detta inlägg du citerar efter hon hade skrivit att hon skulle till Alperna. Och hon har ju fortfarande pistskidan i sin ägo.

Men du har säkert rätt då du verkar veta hur alla tjejer åker och vad dom vill ha ;)

Skidhjälp tack!
Hmm ... frågan är i väl i grunden inte om hon kör i Alperna eller i Norden utan om hon ska köra i pist eller opist ... och uppenbart är tttherese ute efter en lättkörd opistskida. Jag har visserligen ingen erfarenhet av K2 Gotback, däremot har min dotter sedan några år tillbaka ett par K2 Phatluve (föregångare till Gotback ?) som både hon och min yngste grabb och fru kört på. Helt klart en lättkörd offpistskida som carvar bra i pisten (åtminstone för en lättare chaufför). Helt OK som allroundskida även i Sälen om man i första hand siktar in sig på offpisten.

/MM

Skidhjälp tack!
Hasse_Lindborg sa:
hellbergarn sa:
"Inga problem" är precis vad det inte kommer att vara. Kommer fungera "utan problem". Ibland är dock folk inte realister. På detta forum verkar det som att den som lyckas köra bredast lagg i pist eller hård snö vinner. Borde vi istället inte försöka hitta dom optimala laggen för hennes område där hon kör. Ser allt för ofta tjejer som sladdar runt i pisten på lagg som dom knappt får på kan när det är hårt.
Har en god vän i Åre som är 160 och väger 57 kg och hon kör den som alldags skida i Åre. Inga problem som sagt.

hellbergarn sa:
Då TS skriver att hon har god teknik så är det inga problem alls med den skidan då det är en skida som är anpassad efter tjejer och är en allmountain skida.

hellbergarn sa:
Och som sagt jag skrev detta inlägg du citerar efter hon hade skrivit att hon skulle till Alperna. Och hon har ju fortfarande pistskidan i sin ägo.

Men du har säkert rätt då du verkar veta hur alla tjejer åker och vad dom vill ha ;)
Haha, allt vet jag vad damerna vill ha ;)

Tror K2 skidan blir grym. Ibland är det bara sån hets på breda skidor här. Är verkligen inte bättre själv, brätt är bra, bredare är bättre, om man har tillräckligt god teknik eller vikt för det. I detta fall har hon det. Tro det eller ej men ibland är det faktiskt roligare med lite smalare skidor.

Nu har ju hon faktiskt ett par pistskidor också men hon säger också att hon bara kommer släpa upp ett par på berget. Jag står fortfarande fast vid att K2n är bäst om hon vill satsa >85% på offpist. Och tidigare nämnda om hon vet med sig att hon gillar pist mycket och tror att det nog blir 50% med morsan i pisten också.

Ta nu dessa råd med dig Therese och fundera ordentligt på vad det egentligen är DU vill med din åkning och dina skidor. Vill du äntligen ta dig tid att börja ösa offpist så gör det, och gör det på en passande skida (K2n). Vet du med dig att detta kanske bara är pga inspiration från skidfilmer och bredlaggs-trådar och att du troligtvis kommer hamna med familj och vänner i pisten iaf. Kör ngt mer allsidigt.

Om du bryr dig om vad vi tycker så:
Klart som fan du ska du ösa offpist, det är underbar, enkelt och ren frihet. Skit i morsan och vänner, gör som DU vill! Lets Ös! :)

Senast ändrad:
Skidhjälp tack!
Tack för alla tipsen!

Jag har fått tips om K2 getback och Armada arvw. Vad är skillnaden på dem? Eller, vad kommer jag (som nybörjare i offpisten) märka för skillnad?

Skidhjälp tack!
K2 Gotback har lite tiprocker, är bredare och allmänt mer inriktad mot offpist. Jag kan iofs räkna upp massa fler skidor med samma egenskaper. Tycker fortfarande att du skall åka upp och testa skidor på skidtestar helgen ;)

Skidhjälp tack!
Tack! Om jag får ledigt från jobbet och det löser sig billigt med boende och så kommer jag definitivt upp!

Skidhjälp tack!
Hej! Nu är jag här och tjatar igen.. Jag har pratat runt lite och just nu känner jag mig lite inne på Armada ARVw (låter det vettigt?). Designtokig som man är har jag fastnat mer för 2010 än 2011, men är det någon skillnad på skidan?

Tack för hjälpen folket :)

Tillbaka
Topp