Skidhjälp

flotatheg

Ny medlem
Skidhjälp
Hej nu har mina skidor för små. Jag letar efter ett par skidor som både pallar parken, offpisten och bara åka runt och hoppa och leka :D Jag har kollat på Länna sport och det är där ifrån jag hade tänkt att köpa dem ifrån. Jag är 173 cm lång och väger ca 65 kg. Jag tänkte köpa ett par nu tills nästa sessong och jag tror att jag kommer bli ca 180 cm tills nästa termin så vi kan utgå från att jag är 180 cm. Har ni något tips på några skidor från länna sport? Skulle vara as schysst om ni hjälpte mig :rolleyes::rolleyes:

Budget för skidor 3000-4000 kr :cool: ;)

Skidhjälp
K2 Shredditor 92 med Marker Griffon(t.ex.), men jag tror du kommer att få svårt att hitta ett paket med skidor för under 4000kr i Sverige, iaf om det är årets och ska vara något att ha.

Skidhjälp
Varför just från länna sport?

Angående skidan du söker så är det vääääldigt brett. Så bredden beror helt på hur mycket park kontra offpist du åker!

90, 100, 110 bredd?

K2 Shreditor 92 14/15 finns i 177 från Sport-conrad med Atomic FFG 12 (Salomon STH 12) för 3300kr
K2 Shreditor 102 13/14 finns i 179 / 189 med samma bindning för samma pris

Som exempel!

Har inte åkt skidor på 3-4 år nu så ska väl inte rekommendera någon specifik modell dock.

Senast ändrad:
Skidhjälp
Alla butiker bör ha rea nu och "inkl" bindningar ... Ja man får ju vad man betalar för ;)

Förövrigt tyckte jag lännas utbud för din budget bara bestod av massa gamla skidor mellan 2010-2013 , kanske inte jättekul

Skidhjälp
Jag har kollat runt lite men säg nån affär som inte är för utplockad och har bra priser, är ganska ny inom detta område :)

Senast ändrad:
Skidhjälp
linder sa:
Sett att jag uppdaterade mitt första inlägg? www.sport-conrad.com har bra priser men finns många andra också
Okej tack!

http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/37833

http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/30766

om vi säger dem här två är då 102 mm bättre än 92?
, denna fråga kanske du kan svara på också. Har gogelat och frågat folk vilken längd man ska ha, vissa säger samma längd som dig själv, hakan osv. Vad tycker du? Jag kommer åka mest offpist och typ ''chilla'' och bara små hoppa osv. Sedan kanske lite park men då inte så stora hopp. Jag är 173 nu men vi säger att jag är 183 och väger 75 kg. Och åker offpist och lite park vad tycker du passar i längd då.
:/:D:rolleyes:

Skidhjälp
Jag gillar skidor lika långa som mig själv men eftersom jag bara åker park så tyckte jag tex mina gamla som va 98mm i midjan va för breda (framförallt för tunga) för att köra mycket rails och snurrar.

Säkert stor skillnad på nyare skidor då dessa va från 06/07! Tex så är ju Henkes Al dente i 178 också 98mm under foten och det är ju många som kör park med dom

Jag vill ha mina skidor lika långa som mig själv och det enda tipset jag kan ge dig är om du inte ska åka på skidorna något denna vintern så återkom i oktober/november. Kommer finnas lika bra skidor till samma priser då och då vet du mer hur lång du är och kanske har hunnit kolla lite mer på vad du är ute efter för skidor :rolleyes:

Senast ändrad:
Skidhjälp
Skidhjälp
linder sa:
Jag gillar skidor lika långa som mig själv men eftersom jag bara åker park så tyckte jag tex mina gamla som va 98mm i midjan va för breda (framförallt för tunga) för att köra mycket rails och snurrar.

Säkert stor skillnad på nyare skidor då dessa va från 06/07! Tex så är ju Henkes Al dente i 178 också 98mm under foten och det är ju många som kör park med dom

Jag vill ha mina skidor lika långa som mig själv och det enda tipset jag kan ge dig är om du inte ska åka på skidorna något denna vintern så återkom i oktober/november. Kommer finnas lika bra skidor till samma priser då och då vet du mer hur lång du är och kanske har hunnit kolla lite mer på vad du är ute efter för skidor :rolleyes:
Jag kollade på Shredioter 102 mm och tyckte dem såg nice ut det ända jag undrar är kommer man kunna göra butters osv? Jag vill inte ha för styva skidor.. :P:rolleyes: Dock så vet jag ej vad dem väger som jag inte häller vill att dem ska göra så mycket.

Kunde du svänga bra i pudret också eller? Räcker 92 mm

Nu är jag i besluts ångest vet ej om man ska köpa 102 eller 92 frågan är ju om man kan köra puder helt ok med 92 mm. Eller om man kan åka runt och leka med 102 också. T.ex butters, eller asså ''jibba runt''

Senast ändrad:
Skidhjälp
VÖLKL BRIDGE (14/15), denna skida rekommenderade länna.. värkar riktig bra och funkar till allt. Vilken bindning tycker ni är bäst Marker Griffon 13 eller STH12?

Skidhjälp
flotatheg sa:
VÖLKL BRIDGE (14/15), denna skida rekommenderade länna.. värkar riktig bra och funkar till allt. Vilken bindning tycker ni är bäst Marker Griffon 13 eller STH12?
Vet inget om skidorna, men är det "bara" en STH12 och inte en STH12 Driver så är Griffon att föredra. Men är Salomon-bindningen av Driver-modell så hade jag rekommenderat den över Griffon.

Men det det där en fråga som debatterats många gånger och resultatet är oftast att Marker Griffon är ett säkert val. Det är inte helt utan anledning som det går tretton på dussinet av den bindningen i färdiga paket. Sen att jag personligen ogillar hela Royal-serien är en annan sak.

Tillbaka
Topp