skidkläder

NiclasK

Medlem
skidkläder
Tja, ska skaffa nya skidkläder nån som har ett tips va man ska ha för grejor? Är det bara alpingaraget o alpint som säljer schyssta skidkläder i stockholm?

skidkläder
Hej!

Naturkompaniet är riktigt bra! finns på Kungsgatan/Norrlandsgatan ( trevlig och kunnig personal) och på Sveavägen..vet ej numret men typ vid handels.

Sen har du ju Playground oxå. på Adolf Fredriks Kyrkogata 15 eller 14.. MKT BRA! kunnig personal

Lycka till!

skidkläder
Ta på dig pappas kalsonger (måste vara använda) sedan tar du en matta som jacka och det bör vara nog för dig som alpinågare. glöm inte att du alltid kan göra egna googles som redan har varit uppe i forumet :P

skidkläder
TipTop Sportkompaniet och Fjällräven (Tierra) på Kungsgatan, samt Playground o Alpingaraget som redan nämnts.

Länna sport är inte så bra på kläder, de är bättre på skidor o pjäxor.

skidkläder
vill du ha både snygga och jävligt bra kläder så är det arcteryx som gäller, fast dom kostar därefter också!

skidkläder
Intersport och stadium säljer också skidkläder. De har också Peak och annat som är svindyrt. Själv köper jag oftast Everest jackor. Snart ska jag köpa nya brallr på intersport från mc kinley tror jag det va, 800:-. billigt och bra.

skidkläder
Lägg inte för mycket bara för att få gore-tex. Det viktigaste är att kläderna har god andningsförmåga, inte att de är vattentäta. Du ska ju åka skidor, inte segla eller bada!

skidkläder
Mmmm... håller med de två ovanstående svaren. Helt sjukt egentligen och lägga ut 8000 pannor på kläder som heter Peak och har goretex material i sig. Jag klarar mig hur bra som hellst med min Everest jacka som kostade 799:- förra året.

skidkläder
Testade lite skidjackor från peak senast jag skulle köpa (2-3 år sedan). Inte en enda ansåg jag hade vad en bra skidjacka behöver.

Skaljackor från peak är sällsynta, och åker man i alperna vill man inte ha ngt jävla foder. Är det kallt tar man en extra polo eller fleecetröja.

Ventilationsöppningar tycks de aldrig hört talas om.

Jackorna är för korta i ryggen. Det verkar vara viktigare att se ut som James Dean än att inte frysa om ett av de få ställen på kroppen som man absolut inte bör frysa om (Ryggslutet). Hittar man en jacka som är tillräckligt lång i ryggen kan man ge sig fan på att den är för lång där fram så att den är i vägen när man åker.

Min åsikt: Peak Performance SUGER!!!

skidkläder
köp INTE kläder nu, sämsta tiden, om man inte e modefjant eller stenrik! jag brukar köpa mina kläder på slutet av säsogen eller precis i början, då har garaget ofta massor med rabatt. senast köpte jag ett ställ för 1800 då med 75% rabatt nästan, de hade jag INTE köpt om de varit orginalpris...

men de e ju bara ett tips...

finns ett ställe som heter playground i sthlm me, säljer fina grejjer, även nk ski har en del, å så finns berg och hav, på gammla brogatan finns tre schyssta affärer som är värda att kika in, one off kan även d ha fina prylar ibland

lycka till

skidkläder
ey! skit i att köpa värsta alpinkläderna. förutom om du ska på polarexpedition förstås. arcteryx behöver bara úberklättrare och rikemanskids. även om de är snygga förstås. köp istället tex sessions. skitsnyggt, duger bra till den vanliga mannens fina repor på bergen! hadet

skidkläder
Ska det vara riktiga skidkläder optimerade för enbart skidåkning är ju Goldwin och Phenix oslagbara. Beyond är också helt ok. Om jag rankar 1-3 blir det:

1. Goldwin
2. Phenix
3. Beyond
Där 3:an Beyond ligger ett bra snäpp under de båda första. Men så är de också ett par tusenlappar billigare.

Goldwin och Phenix är riktigt dyra men också ruskigt bra och snygga. Helt outstanding när det gäller skidkläder.

skidkläder
Ok, den här tråden är gammal men eftersom den fortfarande lyfts så kan jag ju också ge ett bidrag:

Som det tidigare sagts: Köp skaljacka! Inte bara därför att funktionen ofta är överlägsen vanliga jackor, utan mest för att den går att använda till så mycket mer och därför blir mera prisvärd. Använder min nf-jacka när jag åker skidor i massa minusgrader, som regnjacka på sommaren, på vårkanten när det slaskar och under höstrusket. Blir helt enkelt lite mer motiverat att lägga pengarna på en riktigt bra jacka när den går att använda nästan jämt istället för enbart till vinteraktiviteter.

skidkläder
Har en "skidjacka" med foder i som går att använda även när det är minus 20 eller kallare med ngra fliströjor under. Jag tkr att det blir för klumpigt att dra på sig flera tröjor när temperaturen kryper nedåt. Den har jag en skaljacka från just Tierra som funkar utmärkt när det blir varmare och även när man gör andra aktiviteter än skidåkning. Bra grejer går att hitta till rimliga priser om man håller utkik under rean. Knappt 1000 kronor styck har dem jackorna jag har kostat, vilket är ett rimligt pris tkr jag när jag får ut väldigt mkt under en längre tid från dem.

Den affären som jag tkr verkar ha roligast, och mest "udda", kläder i Sthlm är Salomons konceptstore på Sveavägen/Kungsgatan. Dem tar även in lite andra märken än dem vanliga som finns överallt annars i stan.

Om du har möjlighet så vänta till säsongen i princip är över och du kan säkert hitta schyssta kläder till ett bra pris.

För att vara petig så tkr jag att Phenix kläder är rätt fula, det ser ut som skoterkläder. Men som det verkar framgå fran vissa är det ju inte att kläderna är snygga som är det viktigaste...

skidkläder
Vill du ha det bästa och trendigaste så är det helt klart Eider som gäller, säljs överallt i alperna och på Länna Sport i stockholm. Satsa på en skaljacka och/eller en softshelljacka samt ett par coola lite bagiga byxor ev med foder och ventilation i sidan.
Mitt tips!
Eider commodore jacka med Eider switch byxa. klockrent!

(guiderna i både Verbier samt Chamonix kör med detta märke)

Tillbaka
Topp