Skidkompis till Norge/Alperna sökes v1 2024

sfbgeneral

Medlem
Hej!

Planerar på resa till Österrike eller Norge efter nyår, blir resa med bil, längd 7-10dagar. Tyvärr kan varken sambo eller kompisar följa med så söker en eller flera skidkompanjoner.

Ålder 27, Göteborg

Mvh Emil

Hej!

Planerar på resa till Österrike eller Norge efter nyår, blir resa med bil, längd 7-10dagar. Tyvärr kan varken sambo eller kompisar följa med så söker en eller flera skidkompanjoner.

Ålder 27, Göteborg

Mvh Emil
Hej Emil!
Jag är intresserad av att göra en resa!
Sitter och kollar på Bad Gastein då jag var där i somras och vandrade, men norge är inte fel det heller.
Tänker du att man åker dit det är mest snö vid tillfället och hyr ett airbnb eller hur är upplägget? :)

Hej!

Ålder 27, Göteborg

Mvh Emil
Har ni några planer? Är riktigt sugen på att få åka skidor denna säsongen men har ingen vän som är glad för skidåkning.
22år Lund

Senast ändrad:
Kom ni iväg? Har hunnit med Hafjell och Norefjell själv denna säsong och letar folk som gillar att åka skidor. Utgår ifrån gbg och tänker Norge. Finns på PM.

Kom ni iväg? Har hunnit med Hafjell och Norefjell själv denna säsong och letar folk som gillar att åka skidor. Utgår ifrån gbg och tänker Norge. Finns på PM.
Skrev med sfbgeneral och han drog ner till Österrrike i mellandagarna men sa också att han möjligtvis ska åka mer skidor kommande veckor så jag kör något från han så kan jag skicka till dig. Utöver det så planerar jag själv för Åre men är också på att testa Norge!

Hej! Ursäkta att jag kapar tråden.
Jag planerar skidresa med familjen (tonårsbarn) till Norge på sportlovet. Det står mellan Hafjell och Norefjell. Ser att du barit på båda ställena. Vilket ställe skulle du rekommendera mest och varför?

Hej! Ursäkta att jag kapar tråden.
Jag planerar skidresa med familjen (tonårsbarn) till Norge på sportlovet. Det står mellan Hafjell och Norefjell. Ser att du barit på båda ställena. Vilket ställe skulle du rekommendera mest och varför?
Skidåkningsmässigt tycker jag att Norefjell är bättre, mer variation på piståkningen både terrängmässigt, lutningsmässigt och backar i olika väderstreck, samt en del lättillgänglig offpist.
Båda har bra fallhöjd (Norefjell lite mer).
Hafjell har ingen offpiståkning och övre halvan av skidområdet är väldigt flackt.
Modernare liftsystem i Hafjell.

Boendemässigt är Norefjell (Noresund) tråkigare. Ett dyrt högfjällshotell finns.
Hafjell (Granrudmoen) är en trevligare ort och en mer levande ”skidort”.

EDIT:
Kan tillägga att jag varit en gång i Hafjell och två ggr i Norefjell. Kommer troligen att återvända till Norefjell men inte till Hafjell. Mer folk i Hafjell.
I stället för Hafjell kan jag rekommendera Kvitfjell som är trevligt (gemensamt liftkort med Hafjell), men lite för litet för en vecka.

Senast ändrad:
Kompletterar PCs mer utförliga svar och instämmer mestadels men jag har inte varit i Norefjell. Vi gillade både Hafjell och Kvitfjell - den kombinationen är värdefull. Vi kan absolut tänka oss Hafjell igen men som sagt har ej sett Norefjell. Instämmer när det gäller den flacka toppen i Hafjell - räkna i princip bort den delen av systemet, man har knappt styrfart där. Men vi hittade många fina röda backar i nedre 2/3 av totala fallhöjden och trots mycket folk fanns det god plats i både backar och liftar v 1 2022.
Om ni besöker Kvitfjell, viss varning för vägen upp till huvud/mellanstationen, snöig hal väg, verkar som att de inte gillar att sanda. Man kan istället parkera vid vägen i nedre dalen med lift upp eller ta den södra vägen upp runt berget.
I Kvitfjell är istället den sista backen ner , OS-störtloppet, tidvis mycket brant (och inte särskilt njutbar). Man kan ta liften ner.

Bra svar ifrån skribenter ovan, svårt att tillföra så mycket mer :).

Utgår du ifrån gbg så går det fort till båda orterna.

Har varit i Norefjell två gånger och Hafjell en gång denna säsong och har inte prickat in perfekt/bra väder/alla-backar-öppna i Norefjell än vilket nog krävs innan jag bildat mig en ordentlig uppfattning. Liftsystemet är inte så sammanvuxet vilket gör att det blir rätt begränsat när toppen får stänga. Bor du t.ex. i området vid Norfjell Ski & Spa så blir du bussad hem när toppen stänger (vilket ju inte är hela världen iofs).

Hafjell är än så länge min favorit av dom två. Lite nya möjligheter har öppnats upp i den högra delen av systemet efter att den nya expressliften kom igång i år (Vidsynexpressen). Åkte senast efter en helt okej dump och hittade faktiskt rätt mycket skogsåkning/offpist i Hafjell mot förmodan.

Att åka just på sportlovet är ju intressant, då är det tyvärr massor med folk överallt så det är nog svårt att komma undan på dessa ställen. Nya "nästan-toppliften" i Hafjell kommer avlasta.

Får hålla med, Kvitfjell är riktigt trevligt med. Som en bubblare får jag också nämna Skeikampen (som jag bara besökt en gång) som ligger en kort bit ifrån Hafjell/Kvitfjell (dock med eget liftkort). Populärt ibland barnfamiljerna och ett rätt trevligt litet system. Har man en vecka på sig så kan man gott ta sig en tur dit om man är i området.

Det är lite race i Kvitfjell i v.7 och v.9. Så att man vet det innan.
Perfekt. Då bokas en massa boende upp av åkare, servicepersonal och press, som sedan bara håller till i en eller två backar. Mindre folk än normalt då i resten av systemet….. 😉
Kan dock bli trångt på ev restauranger o liknande kvällstid, men som jag tycker mig ha förstått på @PisteCarver kan man nästan lika gärna elda upp pengarna som att ödsla bort dem på norska restauranger…. 🤣🤣

men som jag tycker mig ha förstått på @PisteCarver kan man nästan lika gärna elda upp pengarna som att ödsla bort dem på norska restauranger…. 🤣🤣
Ja, i Røldal t ex är restaurangmaten JUNK.
I Kvitfjell däremot, på Tyrihans alldeles intill pisten och i soligt läge, är det gourmet kvalitet på maten och eftermiddagsfikat går inte av för hackor.
1705433780565.jpeg

1705434027318.jpeg

Bilagor

• 1705433780565.jpeg
    1705433780565.jpeg
    847.6 KB · Besök: 54
Tillbaka
Topp