Skidlängd?? Akut hjälp

svanloov

Medlem
Skidlängd?? Akut hjälp
Hej, jag ska alltså köpa skidor imorgon - bent chetler 110.
Jag väger cirka 75 kg och 182-183 lång, jag gillar hoppa mycket, köra skog alltså en blandning av allt, även tura.
Vilken längd ska jag köra på skidorna, 180cm eller 188?

Skidlängd?? Akut hjälp
Hej, jag ska alltså köpa skidor imorgon - bent chetler 110.
Jag väger cirka 75 kg och 182-183 lång, jag gillar hoppa mycket, köra skog alltså en blandning av allt, även tura.
Vilken längd ska jag köra på skidorna, 180cm eller 188?
Vilken nivå åker du på?
Jag är 180 ca 73 kg och åker 188.

Skidlängd?? Akut hjälp
Jag har testat båda och trivdes bättre på 188. Bindningen är monterad väldigt nära centrum (rekommenderad) och jag tycker att jag fick för lite skida framför mig på 180 och ville "tippa över". Nu åker jag mer lössnö än park så kan ju vara att jag inte är van skidor med en mer centermonterad bindning.
längd 184, vikt 78

Skidlängd?? Akut hjälp
Jag har testat båda och trivdes bättre på 188. Bindningen är monterad väldigt nära centrum (rekommenderad) och jag tycker att jag fick för lite skida framför mig på 180 och ville "tippa över". Nu åker jag mer lössnö än park så kan ju vara att jag inte är van skidor med en mer centermonterad bindning.
längd 184, vikt 78
Förstår, men om man skulle ha monterad -6 ifrån true center skulle du trivas bättre på skidan då?
Rekomenderat är ju -3

Skidlängd?? Akut hjälp
längd 184, vikt 78
Jag kör 188. Monterat rekomenderat -2.

Skidlängd?? Akut hjälp
Jag lånar tråden lite. Tänkte köpa mina första freeride-fokuserade skidor och läste mycket bra om Fischer Ranger 108. Men längd på skidorna då? De finns i 185 cm och 192 cm. Jag är 182 cm lång, ca 88 kilo, åker i Sverige. Jag åker mest i uppkörd snö, puder, skog. Pist också naturligtvis men det är utanför pisten jag har kul på riktigt. Ser mig som en väldigt van åkare. Men jag är rädd för att 192 cm skida blir för mycket i mina åkförhållanden?

Jag kollade också på K2 Reckoner 112 som finns i 184 cm och 191 cm. Skulle den kortare vara aktuell där?

Skidlängd?? Akut hjälp
Det är inte bara skidans längd i cm som är avgörande hur lång den "känns". Om det inte skall åkas mycket skog, eller annan exponerad åkning där det krävs hoppsvängar så överväg att satsa på längre skidor. Bäst är att teståka, då känslan av längd inte går mäta eller läsa sig till.

Skidlängd?? Akut hjälp
Det är inte bara skidans längd i cm som är avgörande hur lång den "känns". Om det inte skall åkas mycket skog, eller annan exponerad åkning där det krävs hoppsvängar så överväg att satsa på längre skidor. Bäst är att teståka, då känslan av längd inte går mäta eller läsa sig till.
Hade jag kunnat teståka så skulle jag naturligtvis göra det, för det är som du säger. Hade jag inte åkt skog skulle jag känna mig mer säker på en längre skida, men som läget är så blir det ju lite hoppsvängar osv. Men någonstans måste man ju kompromissa.

Edit: Det klart, jag skulle ju kunna vänta till nästa års organiserade skidtester... Även om man naturligvis vill ha nya skidor helst igår.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp