Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vilken nivå åker du på?Hej, jag ska alltså köpa skidor imorgon - bent chetler 110.
Jag väger cirka 75 kg och 182-183 lång, jag gillar hoppa mycket, köra skog alltså en blandning av allt, även tura.
Vilken längd ska jag köra på skidorna, 180cm eller 188?
Kan ta mig ner överallt, men inte kört mycket puder faktsikt.Vilken nivå åker du på?
Jag är 180 ca 73 kg och åker 188.
Men också alltid hyrt skidor som är 80 i bredd för jag helst kört parken har jag ju inte heller riktigt fått en chans.Vilken nivå åker du på?
Jag är 180 ca 73 kg och åker 188.
Förstår, men om man skulle ha monterad -6 ifrån true center skulle du trivas bättre på skidan då?Jag har testat båda och trivdes bättre på 188. Bindningen är monterad väldigt nära centrum (rekommenderad) och jag tycker att jag fick för lite skida framför mig på 180 och ville "tippa över". Nu åker jag mer lössnö än park så kan ju vara att jag inte är van skidor med en mer centermonterad bindning.
längd 184, vikt 78
Absolut tror jag att det skulle vara till det bättre för min typ av åkning om jag skulle gå på en 180cm. Men som sagt, endast åkt med rekommenderade -3 på de längderna.Förstår, men om man skulle ha monterad -6 ifrån true center skulle du trivas bättre på skidan då?
Rekomenderat är ju -3
Tack för svaret!Absolut tror jag att det skulle vara till det bättre för min typ av åkning om jag skulle gå på en 180cm. Men som sagt, endast åkt med rekommenderade -3 på de längderna.
Jag kör 188. Monterat rekomenderat -2.Jag har testat båda och trivdes bättre på 188. Bindningen är monterad väldigt nära centrum (rekommenderad) och jag tycker att jag fick för lite skida framför mig på 180 och ville "tippa över". Nu åker jag mer lössnö än park så kan ju vara att jag inte är van skidor med en mer centermonterad bindning.
längd 184, vikt 78
Alright, men testar på 180Jag kör 188. Monterat rekomenderat -2.
Hade jag kunnat teståka så skulle jag naturligtvis göra det, för det är som du säger. Hade jag inte åkt skog skulle jag känna mig mer säker på en längre skida, men som läget är så blir det ju lite hoppsvängar osv. Men någonstans måste man ju kompromissa.Det är inte bara skidans längd i cm som är avgörande hur lång den "känns". Om det inte skall åkas mycket skog, eller annan exponerad åkning där det krävs hoppsvängar så överväg att satsa på längre skidor. Bäst är att teståka, då känslan av längd inte går mäta eller läsa sig till.