Skidlängd lite hjälp

Alexandros!

Medlem
Skidlängd lite hjälp
Hej, jag har spanat in ett par black crows nocta men de är på en längd av 185, jag själv är 167 men med pjäxorna kanske runt 170-171, det jag är osäker kring är om det vore dumt att köpa dessa på grund av längden. Jag är intresserad av bredden på ish 120 mm och förra året testade jag ett par på 184 med liknande bredd och de var super sköna att åka med nästan magiskt. jag väger 67 kg.
Vad tycker ni jag borde göra?

Skidlängd lite hjälp
Framgår inte vilken årsmodell, men Nocta är ju mjuk med mycket rocker och taper. Tror det kan funka för de få dagarna det är riktigt mjukt och gott om plats. Som enda skida kan det nog bli lite mycket.

Skidlängd lite hjälp
177 säljs inte längre tyvärr, annars hade det varit solklart köp :(
årsmodellen verkar vara förra säsongens, enligt artikelns guide säger den att det är okej, landar på exakt 185 men jag vet att den endast är en rekomendation

Skidlängd lite hjälp
177 säljs inte längre tyvärr, annars hade det varit solklart köp :(
🤷‍♂️

Skidlängd lite hjälp
Vill du ha väldigt kapabla skidor så är bent chetler 110/120 extremt roliga. 110 är min favorit, riktigt goa som vardagsskida. Lite mjukare och rappare men ändå ok flyt...allra helst om man som du är på lättare sidan.

Skulle definitivt gå 110 om jag ska ha ett par...två par så är en längre 120 ett fint kompliment

Skidlängd lite hjälp
Jag har ett par bent c 100 som knatarrockskis, men jag får dåligt samvete när jag misshandlar dom. Det är ju en riktigt rolig skida, så lekfull men gör inte bort sig i pisten.
Den hade förtjänat ett bättre öde!

Skidlängd lite hjälp
Hej, det blev till slut ett par bent chetler som kommer vara ett komplement till mina tidigare skidor.
Fick de på bra rabatt så tänker att jag får vara försiktig men inte gråta för mycket om jag åker och ramlar lite. Hur misshandlar du skidorna @farsan56 ?
Tack för tipsen!

Skidlängd lite hjälp
Framför allt på försäsongen innan det har hunnit komma tillräckligt med snö men åksuget är monumentalt.
Men även på eftersäsong kan det vara lite skralt med snö som synes.
Ullådalen 21/5-23

Bilagor

• IMG_7700.jpeg
    IMG_7700.jpeg
    1.3 MB · Besök: 117
  • IMG_7719.jpeg
    IMG_7719.jpeg
    547.5 KB · Besök: 123
Skidlängd lite hjälp
tänker att man kan dra igång denna då jag behöver "skidlängd lite hjälp". Säkert inte ensam för den delen heller.

Jag är en sån som köper nya skidor varje vinter för att prova mycket olika, alltid begagnat iofs.

Just nu kör jag framförallt Nordica Enforcer 100. Älskar skidan till 100% men känner att jag vill byta till mig ett par som är åt det bredare hållet (110+) och ett par runt 90. Har tidigare åkt på Fischer Ranger 108ti med 110 under foten då de var 188 långa. Är själv 180 och väger runt 90. Tyckte inte att de var för långa.

Jag har hittat ett par skidor som är 116 under fot men de är 191 långa. Tror ni kunniga att det är alldeles för långt för mig? Är själv inte så osäker men hade varit skönt med en instämmande röst, alternativt om någon tycker att jag är helt ute och cyklar.

Tack på förhand.

Och förresten, om ni sitter på ett par skidor runt 90-92 alternativt ett par 110+ så är ni välkomna att PM.a mig.

Skidlängd lite hjälp
tänker att man kan dra igång denna då jag behöver "skidlängd lite hjälp". Säkert inte ensam för den delen heller.

Jag är en sån som köper nya skidor varje vinter för att prova mycket olika, alltid begagnat iofs.

Just nu kör jag framförallt Nordica Enforcer 100. Älskar skidan till 100% men känner att jag vill byta till mig ett par som är åt det bredare hållet (110+) och ett par runt 90. Har tidigare åkt på Fischer Ranger 108ti med 110 under foten då de var 188 långa. Är själv 180 och väger runt 90. Tyckte inte att de var för långa.

Jag har hittat ett par skidor som är 116 under fot men de är 191 långa. Tror ni kunniga att det är alldeles för långt för mig? Är själv inte så osäker men hade varit skönt med en instämmande röst, alternativt om någon tycker att jag är helt ute och cyklar.

Tack på förhand.

Och förresten, om ni sitter på ett par skidor runt 90-92 alternativt ett par 110+ så är ni välkomna att PM.a mig.
Beror ju lite på vad det är för typ av skida, och skidåkning. Taper, lite twin tip och inte för hård så är det nog inget problem för stora-bergs-åkning med öppen terräng.
Åker på ett par 114 mm i midjan, 188 cm långa. Jag är 176 cm och väger 70 kg. Twintip, lite taper och rocker, så funkar bra. Andra skidor med annan skärning, mindre rocker och/eller styvare så går jag ner i längd.

Skidlängd lite hjälp
Jag tycker längd är extremt beroende på vart jag ser framför mig att åka på dem. Hemma här runt huset finns det mycket små åk där 171cm/110mm varit fantastiska. Manöverbarhet är viktigaste egenskapen för att det ska bli kul.

Ska jag åka mot större berg och mer öppen terräng men där jag inte åkt förut så tar jag något runt 185cm/110-115mm som är rätt allround och kan hantera det mesta helt ok så man är garanterad en bra dag och heller inte en fet pita om man navigerar lite tokigt etc

Är jag helt säker på att det är pow pow och fullt blås så blir +190/120mm!

Jag är ca 184cm och tyngre än de flesta, god åkvana och tävlat upp till senior sm nivå i alpint.

Skidlängd lite hjälp
Flexet och vikten är oerhört viktigt också när längden går uppåt, utöver rockerprofil som nämndes innan. Ett par skidor strax över 190 med 110-120 mm som är hårda och tunga kan bli ett par riktiga klubbor, samtidigt som samma storlek med mjukt flex och sub 2000 gram kan vara superlättkörda och kvicka i puder.

Tex Bent Chetler (120) som nämns tidigare i tråden är förmodligen en av de mest lättåkta 190+ skidor någonsin och är smidig och rapp så länge det är mjukt och orört. Jämför man den med tex äldre Black Crows Sevun 191cm som känns som en långtradare på motorväg i puder är det skidor som upplevs komma från två olika planeter. Detta trots att måtten är någorlunda lika.

Skidlängd lite hjälp
Hmm. Skidorna väger 2230 gram, så definitivt tyngre än bent. Den rankas sägs åndå vara en väldigt lekfull skida med 8/10 i flex enligt faction själva.

Tillbaka
Topp