Skidlängd & Skidköp?

ParkinZone

Ny medlem
Skidlängd & Skidköp?
Är 179cm lång väger väl en 70kg, tänkte köpa nya twintips nu till vintersäsongen och undrar vilken längd jag bör ha? Är 169cm för kort?

Och är K2 Disorderly & Scott P3 bra? Ge tips på andra skidor! Som är ungefär som K2 Domain.

Tack på förhand //Pelle

Skidlängd & Skidköp?
Beror ju helt på vart du håller till och vad du tycker är skönt.
Om en skida är bra eller dålig är också beroende av samma saker.

Skidlängd & Skidköp?
jag är 173cm och väger 60kg, har Line Anthem 171 ;) det spelar nog ingen roll om dina skidor är lite för korta eller lite för långa... Du blir nog nöjd ändå, lxm :)

Skidlängd & Skidköp?
ja, 169, e för kort, minst 5 cm mindre än din egen längd, max 5 cm mer än din längd.

Senast ändrad:
Skidlängd & Skidköp?
Vad baserar ni som kommit med konkreta förslag dessa på?

Längdguiden här på freeride ger en bra fingervisning om vilken längd som kan vara lämplig för dig

Senast ändrad:
Skidlängd & Skidköp?
Jarle sa:
Vad baserar ni som kommit med konkreta förslag dessa på?

Längdguiden här på freeride ger en bra fingervisning om vilken längd som kan vara lämplig för dig
Fingervisning är väl rätt ord... Där skall jag ha 180 cm skidor som twintip och det känns riktigt långt att jibba med. Och 190 som friåknings skidor och det har jag åkt på typ 4 dagar på de senast åren...

Skidlängd & Skidköp?
Foxxi sa:
längdguiden här på freeride är väl ändå 5 år gammal :P
Fem år gammal, ger en fingervisning och ger en "rekommendation" utifrån vissa faktorer och lämnar utrymme (om än litet) för personligt tycke och smak. I jämförelse med vissa inlägg en helt makalöst bra tabell.

Mellan nästippen och pannan, max +/- 5 cm, spelar ingen roll för du blir nöjd ändå osv är helt befängt. Därav min ursprungliga fråga.

OnT
Jag föreslår att du läser runt lite på forumet och i pryldatabasen, väljer ut några intressanta modeller, redigerar denna tråd (ev startar en ny eller bumpar en aktuell liknande) och skriver utförligt vem du är, hur du åker, vart du åker, hur du har åkt var/när/mängd och vart du vill med din åkning. Då är jag säker på att du kommer få väldigt bra tips och råd.

Skidlängd & Skidköp?
twintip tycker jag ska vara ungefär lika långa som en själv, att gå enbart på vikt är inte rättvist då kan man ta en mjukare eller hårdare skida... Mer att är man 200 och väger 70kg mot en som är 170 och väger 70kg så kommer ett par skidor i 169 kännas lagom för ena killen men tok korta för den andra...

lollen29 sa:
Lånar tråden, jag har köpt k2 press och har bara åkt på gården ca 2-3 timmar och dom har redan farit bort det översta lagret ovanpå dom på 2 ställen. Det gör väll inget förutom att det är fult eller? Tror jag har råkats stöta i eller trampat med ena skidan över den andra och att järnkanten har rivit upp där, men borde den inte hålla lite?
Det där hade väl ändå ingenting med vad tråden handlar om, skapa en egen eller sök upp någon annan tråd.

Skidlängd & Skidköp?
linder sa:
twintip tycker jag ska vara ungefär lika långa som en själv, att gå enbart på vikt är inte rättvist då kan man ta en mjukare eller hårdare skida... Mer att är man 200 och väger 70kg mot en som är 170 och väger 70kg så kommer ett par skidor i 169 kännas lagom för ena killen men tok korta för den andra...

lollen29 sa:
Lånar tråden, jag har köpt k2 press och har bara åkt på gården ca 2-3 timmar och dom har redan farit bort det översta lagret ovanpå dom på 2 ställen. Det gör väll inget förutom att det är fult eller? Tror jag har råkats stöta i eller trampat med ena skidan över den andra och att järnkanten har rivit upp där, men borde den inte hålla lite?
Det där hade väl ändå ingenting med vad tråden handlar om, skapa en egen eller sök upp någon annan tråd.
har gjort en egen tråd nu så då kan du svara på den.

Tillbaka
Topp