En sån utmaning kan man ju inte försaka, så here goes:
Vi kör på de förutsättningar du angav, två åkare som väger 70 kg, den ena är 150 cm lång och den andra är 190 cm. Om de står i grundposition och åker rakt fram, alltså med tryck på plösen men tyngdpunkten i stort sett rakt över fötterna så tycker jag det känns som att de utövar exakt samma tryck. Så långt inga problem.
Jag antar att masscentrum för åkarna ligger vid 2/3 över marken, dvs 1 meter för åkaren som är 150 cm och 1.3 m för åkaren som är 190 cm (det sista avrundat uppåt). Momentet som åkarna applicerar är alltså 70*1*g Nm för den korta åkaren samt 70*1.3*g = 91g Nm för den långa åkaren. Det rör sig alltså om lite drygt 20% större kraft som den längre åkaren utövar, en ganska stor skillnad alltså. Notera dock att detta är under förutsättning att de trycker med en kraft som är direkt vinkelrät mot skidan vilket i och för sig inte är helt omöjligt, men det gäller att ha ett schysst skär för att komma så djupt ner. Vid mer normal piståkning (inte tävlingsåkare alltså) kan man nog anta att det snarare handlar om 45 graders lutning in i sväng, vilket ger ca 8% skillnad.
Om vi antar att målgruppen för skidor i allmänhet är folk som är 180 cm långa och väger 70 kg (masscentrum vid 1.2 m, 84g Nm) blir skillnaden jämfört med om man är lång ännu mindre, närmare bestämt typ 8% vid 90 graders kantning och 7% vid 45 graders kantning.
Allt ovanstående är med en fet reservation för att det var läääääänge sen jag läste fysik och att jag dessutom var rätt kass på det

Rätta gärna eventuella tankekullebyttor och räknefel.
I övrigt håller jag med MnO om att det hade varit mycket bättre om alla skidfabrikanter kunde börja specificera flexet för sina skidor. Produkt-djungeln hade blivit bra mycket enklare att ta sig fram i i så fall.
Efter jag skrivit det där insåg jag att man nog kanske skulle ta hänsyn till skidbredd ändå. Jag nöjer mig med att konstatera att skillnaden blir större vid bredare skidor, men jag gissar att den är så pass liten att den ändå knappt är värd att ta hänsyn till.
Edit: Ett litet tillägg om flex-specandet. Jag gissar att en svårighet med det är att flexet inte är konstant längs med hela skidan utan det ändrar sig, och det ändrar sig olika mycket mellan olika modeller. Men om nu tillverkarna kan skriva hur breda skidorna är fram, på mitten och längst bak borde de kunna skriva nån sorts flexindikation på samma platser.
Edit2: Om min mattelärare sett mig räkna procent som jag gjorde igår hade han fått slaganfall. Nu är siffrorna korrigerade.