skidlängd - vikt vs. längd (på mig)

ollefax

Ny medlem
Har ett litet dilemma. Jag väger väldigt lite för min längd. Nu har jag spanat på ett par fischer kehua (TT, 177cm). Jag väger 73kg och är 192cm lång. Dessa bör passa till min vikt, men inte längd. Vad ska jag gå på?

Beror på din åkstil och skicklighet. Sen borde du kanske gå på en längre men mjukare(kanske t o m lättare) skida om du är orolig för din vikt.

Du ska egentligen skita totalt i hur lång du är... Det som spelar roll är ju vikten, hur mycket tryck du kan få på skidorna och då böja dom... Om du är 1,20 eller 1.90 och väger 70kg spelar egentligen ingen roll... Det är väl itne så att luftmotståndet gör att skidorna beter sig annorlunda... Det är bara att oftast så har man en längd som motsvarar ens vikt och därför kollar man mycket på ens längd jämte skidans längd...

Carled> Jag måste sätta mig emot det här numera välspridda resonemanget. Jag ser det som självklart att en massas placering måste orsaka rent fysikaliska skillnader i form av olika hävstångseffekt osv. En åkare som är 120 lång kanske har ett viktcentrum på 80cms höjd och en 190cm lång kille har sitt viktcentrum på 130cms höjd med motsvarande kroppsförhållanden. Det är svårt att bedöma skillnaden, men att det inte skulle vara någon skillnad alls måste vara fel.

Jag hävdar att två åkare med samma vikt som är kanske 40cm olika i längd upplever samma skida olika. Det borde rimligen exempelvis vara så att en knubbig 150 cm tjej på 70kg som åker på en 175cm lång, 100mm bred skida måste lägga in mer kraft för att kanta upp den än vad en 190cm spinkig man i samma vikt behöver göra. Den som med teoretiskt understöd kan bevisa motsatsen är välkommen att försöka.

Utter är inne på rätt spår tycker jag. Det finns inget som säger att en skida som är av en viss längd beter sig på ett visst sätt och att den därmed skulle passa för en viss vikt och åkskicklighet. Däremot måste flexhårdheten vara mycket central. För två personer av samma längd tycker jag att det är mycket mera logiskt om dom skulle välja skidor med olika flex för att anpassa valet efter sin vikt.

Att kommentera skidvalet rent konkret är omöjligt eftersom du inte säger vad du ska ha skidan till.

Gött å höra lite åsikter!

Mest kommer jag att ha skidan till att kita med, vilket är ett ganska outforskat område. Men det ska vara min enda skida och jag ska försöka komma ut lite i lössnön. Ett par repor i pisten och några hopp i parken blir det väll också, men jag sätter prioritet på att köra utanför pisten.

En sån utmaning kan man ju inte försaka, så here goes:

Vi kör på de förutsättningar du angav, två åkare som väger 70 kg, den ena är 150 cm lång och den andra är 190 cm. Om de står i grundposition och åker rakt fram, alltså med tryck på plösen men tyngdpunkten i stort sett rakt över fötterna så tycker jag det känns som att de utövar exakt samma tryck. Så långt inga problem.

Jag antar att masscentrum för åkarna ligger vid 2/3 över marken, dvs 1 meter för åkaren som är 150 cm och 1.3 m för åkaren som är 190 cm (det sista avrundat uppåt). Momentet som åkarna applicerar är alltså 70*1*g Nm för den korta åkaren samt 70*1.3*g = 91g Nm för den långa åkaren. Det rör sig alltså om lite drygt 20% större kraft som den längre åkaren utövar, en ganska stor skillnad alltså. Notera dock att detta är under förutsättning att de trycker med en kraft som är direkt vinkelrät mot skidan vilket i och för sig inte är helt omöjligt, men det gäller att ha ett schysst skär för att komma så djupt ner. Vid mer normal piståkning (inte tävlingsåkare alltså) kan man nog anta att det snarare handlar om 45 graders lutning in i sväng, vilket ger ca 8% skillnad.

Om vi antar att målgruppen för skidor i allmänhet är folk som är 180 cm långa och väger 70 kg (masscentrum vid 1.2 m, 84g Nm) blir skillnaden jämfört med om man är lång ännu mindre, närmare bestämt typ 8% vid 90 graders kantning och 7% vid 45 graders kantning.

Allt ovanstående är med en fet reservation för att det var läääääänge sen jag läste fysik och att jag dessutom var rätt kass på det :-) Rätta gärna eventuella tankekullebyttor och räknefel.

I övrigt håller jag med MnO om att det hade varit mycket bättre om alla skidfabrikanter kunde börja specificera flexet för sina skidor. Produkt-djungeln hade blivit bra mycket enklare att ta sig fram i i så fall.

Efter jag skrivit det där insåg jag att man nog kanske skulle ta hänsyn till skidbredd ändå. Jag nöjer mig med att konstatera att skillnaden blir större vid bredare skidor, men jag gissar att den är så pass liten att den ändå knappt är värd att ta hänsyn till.

Edit: Ett litet tillägg om flex-specandet. Jag gissar att en svårighet med det är att flexet inte är konstant längs med hela skidan utan det ändrar sig, och det ändrar sig olika mycket mellan olika modeller. Men om nu tillverkarna kan skriva hur breda skidorna är fram, på mitten och längst bak borde de kunna skriva nån sorts flexindikation på samma platser.

Edit2: Om min mattelärare sett mig räkna procent som jag gjorde igår hade han fått slaganfall. Nu är siffrorna korrigerade.

Att jag inte tänkte på det MnO, bra tänkt!

...och bra jobb Peter! Undrar bara om uträkningarna verkligen stämmer?:) Who knows!?

De sätter ju ut styvhet på pjäxan, varför inte på skidan också? Det är ju det som ger egenskaperna i en skida!

Jäkligt spännande detta, kan nog bli riktigt kul att följa utvecklingen...

Vad jag kan minnas har HEAD suttit ut något slags flex index på vissa modeller för nått år sedan.

Angående det där med trycket håller jag nog med om att det borde va någon slags hävstångseffekt för en längre person, men borde inte det bli någon effekt av att oftast längre personer har större fötter och möjligtvis får ett annat (ännu större?) tryck på skidan.

Sen kan man ju väga in att oftast så har längre personer längre muskler än kortare människor och har därav kanske mindre explosivitet och kan därav inte trycka till med samma kvickhet och iom det inte få samma böjlinje?

På fiskespön anges ofta var/hur de flexar - om det är toppen som är mjuk, eller hela spöt. Kanske kan vara en tanke för skidfabrikanter? Fast om olika flex/hårdhet skall anges för olika delar av skidan blir väl siffrorna så krångliga att de inte ger något ändå... En rejäl provåkning av skidan (eller eventuellt utlåtande från en testperson som åker ungefär som man själv gör) tror jag är enda sättet att hitta rätt skida till sig själv.

Håller med ovanstående: Pjäxornas storlek tror jag kan påverka en hel del. En person med pjäxa i storlek 35 påverkar en skida på ett annat sätt än en person med storlek 45. Ytterligare en parameter att ta hänsyn till...

Tillbaka
Topp