Skidlängd?

Jeeensj

Medlem
Skidlängd?
Hej, jag undrar om jag är 190 lång och köper ett par 175 skidor, blir dom för långa då elr är det en bra längd? Det är ett par twintips ja pratar om så ni vet. :)

Tack på förhand

Skidlängd?
de bliir för kort.. satsa på 185 istället..

eller ja, de är ju personligt.. men längre skidor är lättare att landa bra på å åka stabilare i pisten.. korta skiis är lättare å dampa snurrar å sånt på.. men inte samma känsla i landningarna.. bara å välja

jag är 187 å kör på 181 skidor om de kan va till nån hjälp

Skidlängd?
Funkar helt klart dock hur bra, det avgör du?

iallafall, kör på ungefär samma längdskillnad och det funkar asbra förmig, supernöjd och lär mig nya saker hela tiden även ifall alla skriver att jag ska köpa minst lika långa som mig själv, och jag tror knappast att jag skulle köra bättre bara för att skidorna skulle va 10cm längre. antar att det funkar vilket som, beror på hur du åker bara.

du får mer stabilitet vid bakåt/framåtvikts landningar men kanske lite svårare att få runt snabba snurrar.

beror lite på vad för skida och hur du vill att den ska vara också
i.om att skidan blir "hårdare" ju längre den blir osv.

vad är det för skida du tänker på och vill du att den ska vara mjuk eller hård
och sist men inte minst vad väger du ?

Jeppenator: Du körde väll med 175cm på dina scratch fs wrs? och du är ju 1.87 så längdskillnaden var ju ungefär lika där, och det var väll inte för kort?

Senast ändrad:
Skidlängd?
Ok, jag tänkte mig ett par twintips och jag väger 70+ och dt går väl uppåt ;P och dom skidorna var 175 långa dom jag kollade på.

Skidlängd?
Beror ju på vad det är för skidor och vad du tänkt använda dom till.

Skall du köra skog och det är ett par Icelantic skidor så skulle jag säga gå ner till 165 längderna om du bara väger 70.

Skall du köra pist och det är ett par K2 PE så borde du nog gå på lie längre.

Vad jag försöker säga... mer info!!
Tex

Skidlängd?
ja ska åka pist och offpist och kanske hamnar i parken ibland, och jag är 185-190cm och väger 70+ och mina andra skidor är 160 supercross skidor så allt annat än dom blir ju förändring...

Skidlängd?
175 låter ju lite för kort om du ska åka pist och offpist. Testa hyra ett par runt 185 långa och se hur det känns. Brukar vara bästa sättet om man är osäkr.

Skidlängd?
Ska du åka pist och offpist så tycker jag du borde ha längre skidor. Jag är 170/75 och har de senaste tio åren kört mest på 185-195cm långa. Åker helst utanför pisten och fort i stora svängar om jag åker pist. Ska du åka lite i parken också eller vill att de ska kännas smidiga (varierar mycket mellan olika skidor) är det nog något runt din kroppslängd som verkar vettigast. Gör det här testet: https://www.freeride.se/content/92/ så får du en bra längd att utgå ifrån när du provar nya skidor. Stirra dig inte blind på centimetrar utan välj det som KÄNNS bäst.

Skidlängd?
Svårt eftersom du är så lång men smal. Mycke lättare för oss långa tjockisar!! ;)

Skulle ändå säga att du bör gå på längre skidor för du kommer att biffa till dig under dom närmsta tre åren, kanske till och med växa ett par cm till. Så kör du på något runt 185 som inte är mjukt eller max medium flex.

Tex

Tillbaka
Topp