skidlängdsmyten

kallepalle

Ny medlem
skidlängdsmyten
Hej läst ett par inlägg om folk som ska köpa nya skidor osv. Frågar allt från modell till längder..

Sett ett par inlägg där man skriver tex Völkl chopsticks i längd 183 egentligen är 190 när jag mäter dem själv..

Därför undrar jag om nån vet hur rossignols s7 är samma princip . Eller om rossignols 188 egentligen är 188 eller istället 195 osv!! Kan ju även bero på hur dem mäter? men skulle va kul att veta hur ross gör och andra märken!?

danke

skidlängdsmyten
K2 mäter lite annorlunda än andra märken. Deras feta freeridelagg är en smula längre än vad som anges då de räknar bort lite av tippen. Det rör sig dock om några få cm.

Å andra sidan så är folk ganska konservativa när det gäller längdval på fetingar - speciellt rockerskidor.
+10cm mer skidlängd än kroppslängd brukar jag köra som grov tumregel.

skidlängdsmyten
Just Völkl gör precis tvärtom mot vad du säger här. En Völkl som är märkt 190 är normalt sett några cm kortare i verklig längd. Jag förstår inte hur de mäter riktigt. Jag har testat lite olika varianter, men jag kommer tex aldrig fram till 190 cm på Katana 190, hur jag än gör.

skidlängdsmyten
vore ju intressant hur du har mätt som sagt. Det borde vara en standard i att mäta ett par skidor. Måttband från tipp till golvet? Längs med belaget?

skidlängdsmyten
Vad det gäller k2 så mäter mina hellbent (179) 187cm med måttband längs med ovansidan och 183cm "fågelvägen". Ståendes bredvid en väns s7or (188) var dom nästan exakt lika höga. Så jag antar att 188an är just 188cm, om man lägger måttbandet längsmed skidan.

Senast ändrad:
skidlängdsmyten
För mig så låter det ju vettigast att mäta och ange skidlängd fågelvägen (speciellt med alla rocker varianter där man inte längre på nåt vettigt sätt kan mäta åklängd)
Att mäta och ange längden längs med belaget, är inte det lite grann som att tala om hur lång skidan skulle vara om den inte var böjd :-)

skidlängdsmyten
Nojlas sa:
K2 mäter lite annorlunda än andra märken. Deras feta freeridelagg är en smula längre än vad som anges då de räknar bort lite av tippen. Det rör sig dock om några få cm.

Å andra sidan så är folk ganska konservativa när det gäller längdval på fetingar - speciellt rockerskidor.
+10cm mer skidlängd än kroppslängd brukar jag köra som grov tumregel.
några få? av min erfarenhet att döma, åtminstone 7-8 cm.

skidlängdsmyten
K2 Seth 189 07/08 och Obsethed 189 09/10 är lika långa som mina EHP 193 07/08.
Men då har de också twintip, vilket kan öka på längden ordentligt beroende på sättet man mäter...
Skall man sen uppskatta längst efter hur de känns att åka på skulle jag säga att de mer är 185 än 189, men är ju en ganska personlig uppfattning.

skidlängdsmyten
Årests K2 skidor verkar man ha börjat mäta annorlunda. Mina gamla Obsethed(189) är ca 193cm men mina nya 10/11 är (189)189cm.

skidlängdsmyten
Har för mig att Endr Hals test i Fri flyt gav en massa värdefull data som alla skidmärken borde nyttja.

Följande data borde vara självklara (något som de flesta snowboardmärken angett sen jag köpte min första bräda -92):
#Längd
#Effektiv längd (alltså hur mycket av skidan som ligger an mot snön när man åker)

Rockerkurva, yta samt spann skulle även vara intressant att veta, framförallt eftersom en stor del av dagens puderlagg har mer spann än ett par längdskidor (ingen nämnd ingen glömd) av någon, enligt mig, outgrundlig anledning.

Senast ändrad:
skidlängdsmyten
Japp, rocker måtten borde tryckas på skidan kan man tycka...

Vad som däremot är helt otroligt är att inte rockerprofilen visas tillsammans med övriga bilder hos butiker/prylguider osv, är ju totalt avgörande för hur skidan kommer att uppföra sig!

skidlängdsmyten
Jag ställde mig brdvid mina S7or också och kan nog konstatera att de lär vara ganska exakt 188 cm fågelvägen. Däremot är ju active edge nånstans runt 120 cm på den så det är ju väldigt svårt att jämföra längder numera...

Tillbaka
Topp