Skidlängdspanik Head Chip Monster

slan

Ny medlem
Skulle vara mycket tacksam för lite feedback kring val av längd. Jag skall köpa head chip monster (i stort sett samma som monster 78).

Uträknaren på freeride ger mig 172-180cm lite beroende på om man klassar skidan som en freeride eller ej. En uträknare på en annan sida ger mig 165cm. Tidigare har jag kört på salomon seventwenty 160cm, vilka jag tycker är för korta.

71kg
174cm
Åker nästan uteslutande pist, gärna fort
Gillar att ta korta svängar och trycka ifrån lite snarare än att bara glida
Hoppar inte mycket längre

Ska man köra på 165cm eller 171? Livrädd för att 171 ska bli för långt.

tkr det är bortkastade pengar att köpa chip skidan, inte specielt rolig att åka på och du måste vara en mkt duktig åkare för att få ut nått av den..köp den vanliga monster i stället...eller ett par super shape, som också finns med chip.. men vanliga supershape rekomenderar jag en grymt bra slalom skida!

analkrut sa:
tkr det är bortkastade pengar att köpa chip skidan, inte specielt rolig att åka på och du måste vara en mkt duktig åkare för att få ut nått av den..köp den vanliga monster i stället...eller ett par super shape, som också finns med chip.. men vanliga supershape rekomenderar jag en grymt bra slalom skida!
Hur menar du att chip monster kräver en duktigare åkare än vanliga monster 78? supershape är mer uteslutande för pist vad jag förstått?

Kör på 171. Jag har provat de vanliga monster 78 i 171.

Jag är 157 lång. Inga problem där inte. Askul skida förresten.

om du ska åka på dem enbart i pisten så kan 171 vara ett försvarligt val, om du inte är en duktig åkare som gillar att köra fort.

Gillar du att ligga på skär i stora svängar? vad för typ av åkning ska skidorna vara till för?

jag gillade personligen den längre längden när jag åkte på dem, och jag väger lika mycket som dig.

med det sagt så är supershape eller ännu bättre World Cup Speed (eller vad den nu heter..) i 180 eller 185cm en fantastiskt mycket bättre skida om du enbart ska åka pist med den, jag tyckte 185cm wc speed var en riktig fartmaskin som höjde mina mungipor mycket.

assr sa:
om du ska åka på dem enbart i pisten så kan 171 vara ett försvarligt val, om du inte är en duktig åkare som gillar att köra fort.

Gillar du att ligga på skär i stora svängar? vad för typ av åkning ska skidorna vara till för?

jag gillade personligen den längre längden när jag åkte på dem, och jag väger lika mycket som dig.

med det sagt så är supershape eller ännu bättre World Cup Speed (eller vad den nu heter..) i 180 eller 185cm en fantastiskt mycket bättre skida om du enbart ska åka pist med den, jag tyckte 185cm wc speed var en riktig fartmaskin som höjde mina mungipor mycket.
Det kommer bli mest pist. Skulle du rekommendera dessa "om du inte är en duktig åkare som gillar att köra fort"? Vad jag förstått är skidan lämpad för duktiga åkare som gillar att köra fort.

För övrigt så åker jag med en blandning av skär i stora svängar men gillar även lite mer rappa korta svängar.

jag menar att ju bättre du är desto större (längre) val skulle jag rekomendera. det var inget påhopp om att chip monster är en skida för dåliga åkare.

jag tyckte det var en mycket potent skida men som jag sade jämfört med t.ex. head wc speed eller liknande "world cup" modeller med en bit under gs-radie (för övrigt vi vet ju alla att det inte är de faktiska världskupplaggen,..) så är dessa bättre i just pisten.

kontenta; gå på längden 177 cm. den kortare längden (171cm) kommer enbart att strypa din förmåga.

de finns i längderna 165 / 171 / 177 / 183. jag skulle personligen inte tveka att gå på 183cm modellen iom större radie och en mer fartstabil skida. om du ska gå på den längden vet jag inte. det beror på hur fort du vill åka.

ska du åka det minsta offpist med dem så kan jag inte längre rekomendera ispeeden, men jag länkar den ändå nedan;

ta en titt på
http://www.head.com/ski/ski.php?region=eu&tag=racing&id=1456
Head worldcup iSpeed, i längden 180cm.

antar att de ligger i ungefär samma prisklass som chip monster.

Senast ändrad:
slan sa:
analkrut sa:
Hur menar du att chip monster kräver en duktigare åkare än vanliga monster 78? supershape är mer uteslutande för pist vad jag förstått?
Den är hårdare och mer krävande på så sätt.

slan sa:
vicksson sa:

Har du testat båda? Chip mer svårkörd?
Nej, tyvärr inte. Vi har bara den vanliga monster där jag jobbar. Dock tycker jag inte du ska vara rädd för långa skidor. visst det är ovant i början men det är såsjukt värt det när man vant sig. Jag kan hanter skidor som är 180 och då är jag en tjej på 157. Man får bara jobba lite ;)

Jag tror att flottsbro har sådana skidor i sin finare del i uthyrningen. Om du bor i Stockholm så kan du åka dit och testa dem.

Tillbaka
Topp