Tjena,
jag har ofrivilligt blivit som en levande uppslagsbok när det gäller skidlärarutbildningar i Österrike, sedan min snubbe förra året gjorde klart just det beryktade sista steget (med SB), och länge uppvisade grava svårigheter att tala om andra saker överhuvudtaget.
Generellt kan jag säga, från vad jag alltså har hört, att Anwärter-Prövningen kommer du att klara galant (förutsatt att du har stått på ett par lagg nån gång de senaste åren). Det krävs inte så mycket och det är tänkt som en utbildning för att lära ut till nybörjare. Landes, nästa steg, kräver mer men inte i närheten av tramserierna som det fordras av en staatlich (sista steget). Problemet i St Anton är att de som bara har Anwärter känar så fruktansvärt dåligt. Förvisso får du husrum och vanligen lunch betald, men fickpengarna räcker absolut inte till det extravaganta livet som ju St Anton kräver

. Däremot är det lätt att få jobb, även med kort varsel.
Med Anwärter tror jag att det är bättre att söka sig till andra ställen i Österrike, som inte måste vara sämre. St Anton har ju ett namn och ALLA vill dit, därför kan de betala skitlöner och bete sig. Sölden, Ischgl etc betalar säkert bättre och åkningen behöver inte vara sämre.
Och till Dr Snow: Dessvärre är det absolut inte tal om att någon skidskola betalar någon utbildning (i alla fall inte i St Anton), det är de i synnerhet för snåla för. Nej, det är bara att punga ut typ 1000 Euro eller så (det finns billigare utbildningar i Kärnten, och dyrare i Tirol). Inte förän man är klar med Staatliche kan det bli billigare. Då kan man bygga på med olika Bergsguide-varianter, som tydligen finansieras till största delen av den österikiska staten. Men hur det funkar för Svenskar vet jag inte.
Lycka till!
AK
Lyck till