Skidlärare

Josefine88

Ny medlem
Skidlärare
Hej,

Jag vill väldigt gärna bli skidlärare och vet absolut inte hur jag ska gå till väga...Är det någon som har några tips? Vart man kan hitta en bra kurs osv?

TACK!

Ciao

Skidlärare
Jag är medlem i frilutfsfrämjandet o har fått skidlärarkurser billigt o bra ! kurserna är lärorika o man har jätte kul påvägen ;) verkligen värt pengarna tkr jag !!

Skidlärare
Den grundliga (men lite långsammare vägen), ring en skidskola och be att få praktisera en vecka eller två i vinter, om du känner att detta är något för dig, sök SCoTT eller skidlärarlinjen i Åre, gick själv scott för några år sen och kan varmt rekommendera skolan!
Expressalternativet, sök jobb i höst, skistars hemsida har datum om det är någon av de anläggningarna du vill jobba på. Efter du förhoppningsvis fått jobbet anmäl dig till SLAO's steg 1&2 som brukar gå slutet november, sedan är det praktik på anläggningen en vecka eller två och sedan varvas man in i arbete (iaf i Trysil).
Fördelen med det långsamma alternativet som jag upplever det är att man har mer tid på sig så man hinner utveckla djupare förståelse och egenfärdighet på ett bättre sätt..men alla är vi olika, om man bara ska jobba en säsong så är väl expressalternativet att föredra, jag vet flera som börjat på SCoTT efter att ha jobbat sin första säsong och fått blodad tand!

Skidlärare
Om du ska vill jobba i österrike så kommer din utbildning bara giltig om du har ISIA, oftast så är bara utbildningar som görs i det landet giltiga.
En svenska utbildning kan vara en liten skjuts på vägen men det garanterar inga jobb.

Skidlärare
Jag är snowboardlärare och tog mina utbildningar via friluftsfrämjandet. Riktigt värt var det minsann! Gå till den närmsta lokalavdelningen eller gå in i friluftsfrämjandets hemsida för mer info.

Skidlärare
Jag går scott nu! det rockar! och du "blir" både skidlärare och snowboard!
men framföra allt skidlärare!:)
men vill du bara göra en sessong så ska du göra som alexander säger praktisera någon vecka på något ställe. är du intreserad och vill lära dig så har du nog jobb innom kort! (om du är bra) lycka till till världens kanske roligaste jobb:) (förutom att vara ideskapare åt south park, det måste verkligen vara skoj!)

Skidlärare
Kolla med STS alpresor, varje höst senhöst har de ett paket med Den Norske Skiskole i Bad Gastein. En vecka i början av december med bättre åkning än i Sverige, bra instruktörer, bättre utbildning än i Sverige(med det menar jag bara att DNS har lite högre anseende i världen än motsvarigeheterna här, det är bara vad jag hört...) och bra uteliv ;). Gjorde det förra vintern och det sluta med att jag jobbade i BG hela säsongen och tog steg 2 i Hemsedalefter påsk. Tillbaka i vinter och utbildar mig till intruktör i vår.

/Jakob

Skidlärare
Jag jobbade extra i verbiers skidskola i vintras eftersom jag pluggade samtidigt i närheten. Hade inga förkunskaper förut att jag själv tränat/tävlat i skidor men det räckte och vi fick obligatorisk utbildning på plats, tog cirka 5 dagar bara. Utbildingen var dock på franska vilket var ganska knepigt med det finns ju andra europeiska skidskolor med. Detta var den lokala skidskolan. Så du behöver inte söka till nån utbildning först om du inte vill.
Lycka till!

Skidlärare
elin3 sa:
Jag jobbade extra i verbiers skidskola i vintras eftersom jag pluggade samtidigt i närheten. Hade inga förkunskaper förut att jag själv tränat/tävlat i skidor men det räckte och vi fick obligatorisk utbildning på plats, tog cirka 5 dagar bara. Utbildingen var dock på franska vilket var ganska knepigt med det finns ju andra europeiska skidskolor med. Detta var den lokala skidskolan. Så du behöver inte söka till nån utbildning först om du inte vill.
Lycka till!
Hur får man tag i Verbiers skidskola? Är sugen på att praktisera där precis som du gjorde, för nyttig erfarenhet!

//Sara

Skidlärare
Hej, ledsen men jag såg inte ditt inlägg förrens nu.

Jag skickade ett mail i Juli/augusti till den dåvarande directorn Bula med med cv etc
Numera heter han Phillip men jag har ingen adress till honom men du kan testa:

François Melly at f.melly@televerbier.ch

och info@verbiersportplus.ch

Utbildningen kommer vara på franska vilket kan vara ganska jobbigt, jag hade dock ingen tidigare experiance som skidlrare lr certificat men fick jobbet ändå eftersom jagbåde åkt och tävlat mycket när jag ar nåt år yngre.

Det är bra betalt 19sfr/h och 40sfr/h för söntagar (x7 för sek) och du väljer själv vilka dagar du kan jobba och inte (tror det finns nåt minimum) plus att de betalar för ditt liftkort :)

Lycka till!!

Elin

Skidlärare
Hej,

Jag tänkte tipsa om BASI som är en internationellt erkänd organisation och deras instruktörer har väldigt gott rykte världen över och har därför inte svårt att få jobb.

Deras hemsida är: http://www.basi.org.uk/
där kan du läsa mer om deras kurser, jag gick själv BASI Level 1 snowboard i Zermatt i början på förra vintern och tyckte det var kalas kul. Dock kräver de flesta skidskolor att du minst har Level 2 men jag lyckades få extrajobb som snowboard instruktör ändå, hade väl lite flyt antar jag...

Det finns "läger" där man skaffar sig både level 1&2 på 10 veckor:
http://www.yomps.co.uk/trip-search/trips/12749/ski-or-snowboard-instructors-course
kan va värt att spana in, då de kan hjälpa en med jobb och sånt efter utbildningen...

Lycka till!
Rebecca

Skidlärare
strunta i basi.... svindyrt och omständigt... dom gör sin utbildning i zermatt som ovan står, är väl kanske lite o ta i... som någon annan nämnde, ska du jobba i alperna, gör ingen utbildning i sverige, för den gäller inte här ändå, såvida du inte tar ISIA(men det tar lång tid), bättre att göra på plats i österrike/schweiz eller frankrike med deras lokala organisationer, är oftast rätt så billigt och man får bra utbildning...

sen en annan grej med basi, här i österrike har dom inget bra rykte... största nackdelen är språket sen att dom har inget "entertainment" tema med i utbildningen, du får lära dig 2000 olika övningar, men själv kan du va värdelös på skidor... ja skulle satsa mina pengar på nåt annat...
testa www.sbssv.at är relativt billigt(i jämförelse med andra) och du får helt säkert ett arbete i österrike/salzburgerland.... där bla bad gastein, dachstein, kaprun, zell am see, saalbach med mera ligger...

men gör det, är skitkul

Skidlärare
har fått jobb hela vintern på min svenska utbildning... Sen efter vintern + sista kursen har jag rätt goda förutsättningar att ta examen och då kan man bli lite petigare med vilka jobb man vill ta, och börja rikta in sig mot offpist lektioner. spec efter ytterligare kurs kommer inte ihåg namnet men inriktat på säkerhert utanför osv.. alltså efter ISIA

Tillbaka
Topp