Skidlärarutbildning i Kanada

siimpi

Ny medlem
Hej,
jag har funderat på att utbilda mig till skidlärare ett bra tag nu. Så jag har börjat leta runt lite på olika utblidningar. Jag har stött på en utblidning i Kanada som görs av företaget Snowminds, och jag undrar egentilgen bara om det är någon som har någon erfarenhet av dem. Utbildningar kostar nämligen 60000kr så man skulle vilja ha lite information innan man betalar en sån summa.

Så om det är någon som har några erfarenheter eller åsikter om Snowminds skulle jag gärna ta del av dem.

Om du tänker tanken på att dra västerut finns det kurser i Den norske skiskolen regi i Beitostölen och Myrkdalen:)

Anders_Nilson sa:
Friluftfrämjandets utbildning och SLAO level 1 kan fungera mycket bra i Sverige och Norge men är inte speciellt erkända utomlands och väldigt svårt att få jobb med utanför Sverige och Norge, baserat på egen erfarenhet

Vi följer ISIA’s nivåer så i de länder som är medlemmar funkar det rätt ok, men det är alltid så att de lokala fungerar bättre.
Snowmind presenterar ju bara att de kör level 1 i Kanada och då kommer det funka där, för Österrike så talar de inte om vad de utbildar, där har vi den staliga och den lokala som skiljer sig åt en del och som kanske sätter en del begränsningar.
Det är nog så att du kanske borde fundera på vad som är viktigt, att jobba som skidlärare eller att göra ett år på skidor?

Jag har fått jobb i både Kanada, Australien och Österrike med min SLAO steg 2. Sen så kan man fråga sig vart man själv tror/har hört att utbildningen håller högst klass och välja utifrån det, eller om man vet att man kommer jobba fler år i ett land för då kan det vara mest praktiskt/löneförmånligt att göra utbildningen där. I Kanada blev min SLAO steg 2 direktöversatt till deras level 2, samma i Australien, men i Österrike däremot så accepteras den inte lika fint och jag har blivit betald mycket mindre mot vad jag blir idag när jag gått över till deras system. Jag personligen tycker också att Österrikes utbildning håller väldigt hög nivå, medan man i Sverige snackar för mycket pedagogik och för lite skidteknik (???). Hehe rätta mig om jag har fel då jag inte har gått de högre stegen i Sverige! Angående snowminds så är det ju inte dom som levererar själva utbildningen utan de är bara mellanhänder som tar en "liten" mellanavgift och i gengäld brukar man få några extra veckors förberedelse för kursen (alltså för de personer som inte tror att de skulle klara utbildningen utan förträning) och jobbgaranti.

Tillbaka
Topp