Skidlås?

Skidlås?
Det finns, som tidigare sagt, enklare vajerlås på de flesta sport- och skidbutiker. Det är helt klart väl investerade pengar att köpa ett sådant vajerlås, då det förmodligen får tjuven att välja att stjäla ett par andra skidor, istället för att ägna tid åt att ta sönder ett lås. Tjuvarna vill att det ska gå fort, annars kan det vara.

Slutligen kan man säga att de 100kr som låset förmodligen betingar gör dina skidor mindre attraktiva, åtminstone för tjuven

Skidlås?
I samband med att vi köpte nya skidor köpte vi 3 stycken sådana vajerlås. verkar funka fint. Kostade en 100 st.

Skidlås?
Jag såg en annons för ett smart skidlås och gick in på deras hemsida och beställde det. Det har fungerat riktigt bra nu de året jag har kört med det. Inte så farligt dyrt heller...

Jag köpte det här: www.skidlas.se

Skidlås?
OlleS sa:
Jag såg en annons för ett smart skidlås och gick in på deras hemsida och beställde det.
Och precis efter att du gjort det insåg du att "oj, det är ju jag som äger den här sidan och som dessutom har designat denna produkten". ;-)

No offence men det där tyckte jag var varken speciellt billigt eller speciellt smart eftersom tjuven fortfarande kan plocka med sig dina skidor utan problem. Han får jobba 5 minuter längre när han väl kommit hem för att såga upp låset med bågfilen men det är allt.

I den här 2 år gamla tråden tycker jag att JAndersson:s och Bear-Mtn:s tips är bäst. Köp ett vajerlås som du kan dra genom bindningarna och låsa fast i något. Det hindrar inte en målmedveten tjuv men det är bättre än inget.

Skidlås?
Jag håller med Peter_K... Inte direkt snyggt gjort Olle... Säg som det är, "du har designat och säljer en smått revolutionerande grej som bygger på ett nytt system. Här är sidan blablabla och har ni några frågor är det bara att fråga..." Nu känner inte jag mig så himla pigg på att köpa om den som äger det hela inte står för sin produkt.

Hur som helst... jag köpte ett vajerlås på Alpingaraget, tyckte det var snyggt och det verkar ju smart. har varit nöjd med det, skidorna var kvar ända fram tills jag sålde dem och det har fungerat smärtfritt. Numera använder det jag det på Friskis, smidigt att slippa nykeln ju!

Om ni köper ett vajerlås, tänk på följande:
- En flink och smidig person med Leatherman kan lätt knycka laggen.
- Ta inte vilket vajerlås som helst, se till att du köper ett bra. Jag köpte mitt på Alpingaraget och det märkte jag i efterhand att jag inte skulle ha gjort. De hade en kopia av DaKine's variant som var sämre i kvalité men dyrare... Alltså, kolla så att det är bra pris och bra kvalité! Skistore har bra tror jag.
- Kolla på vajern. Är den plastinfattad? Hur tjock är den? Tänk på råd nummer 1!
- Tro för all del att ett vajerlås räcker, det är bara en extra försäkring. Lås alltid fast det i någon ställning, gärna i någon annans skidor och se till så att vajern är rejält sträckt så att det blir svårare att knipsa/hantera...

Skidlås?
Haha ja du har så rätt så :) där ser man, men man måste få göra lite reklam för sig själv, för de är ju faktiskt smarta och ganska billiga om man ser till vad skidorna kostar.

Skidstölder ser i främst ut som så att man bara spänner på sig skidorna och glider ner för backen, det fungerar inte om skidorna är ihoplåsta och om man dessutom använder vår vajer så kan man inte flytta dem från skidstället heller. Det finns idag inga, av försäkringsbolagen, godkända lås än. Vårt mål är dock att få vårt testat och godkänt under säsongen, och på så sätt se till att man inte behöver betala någon självrisk när man blivit av med sina skidor.

Snowboardvarianten ja, den är under utveckling men den kommer bygga på ett integrerat lås i fångremmen. Fin tanke där annars med en lång bygel, får fundera på det :)

Men det är bra, kom gärna med förslag om hur ni vill ha dem och vad för produkter ni saknar/tycker är dåliga på marknaden, så ska vi lösa det. :)
Cheers

Skidlås?
olika-plaster-system är inte bra... Oftast ser tjuvarna när du kommer med skidorna och ser var du placerar ut dem, så det faller som ett korthus i snålblåsten...

Olle... Sådära, mycket bättre! :-D
Du verkar ha ett bra tänk och mycket bra idé, om ni får igenom det hela med försäkringsbolagen kan det bli riktigt stort, för självrisk är inte kul... Om ni får det godkänt kan det ju börja säljas lite halvt via Skistar och på deras anläggningar och då snackar vi kulor!

Skidlås?
Jo kände att det kanske inte var så snyggt gjort kanske, men vad gör man inte för sin dröm. :)

Anledningen till att vi startade det hela är att vi tröttnat på vajerlösningarna som inte kan erbjuda den säkerhet man egentligen vill ha, plus att de inte passa på alla bindningar. (mina, tex är för tajta. )

Just nu håller vi på att starta om företaget och ska driva upp det ordentligt så att vi kan få ett godkänt lås på marknaden åtminstone till nästa säsong, men helst iår. Företaget kommer att erbjuda lite olika produkter med fokus på funktionalitet. Har ni någa idéer eller tankar så hör av er till oss, så ska vi se vad vi kan göra.

Skidlås?
OlleS sa:
Skidstölder ser i främst ut som så att man bara spänner på sig skidorna och glider ner för backen
Jag har ingen som helst koll så jag frågar: Vart hittar du den statistiken? Om jag skulle gissa vilt så sker en stor del av stölderna när folk parkerat sina skidor utanför nån bar där det spelas covers och dricks öl vid 17-tiden.

Om jag ska låsa mina skidor vill jag kunna låsa fast dem i något.

Skidlås?
OlleS: Skulle oxå gärna se den statistiken. Jag tror ju att det är mest vanligt att bara ta ett par skidor på axeln och gå. Och när man väl är hemma så är det inga problemet att ta bort låset så. Varför åka bort på skidorna då du måste hitta en med samma sullängd som pjäxan? Men vad vet jag??

Skidlås?
Ett tips som faktiskt funkar ovanligt bra jämfört med å köpa grejjer är att du och en polare tar och sätter ihop varsina skidor, alltså han tar en av dig å du tar en av han, då är de juh ingen som vill sno ett par olika skidor?

säjj att du har skidor som heter 1 och hans heter 2, då står dom lixom 12......21 ingen som vill ha 2 olika skidor =)

har alltid funkat för mig å mina polare så de borde funkar för er!

PIIIS/ jäppänäjtår

Skidlås?
Självklart är det svårt att vara 100% säker på precis hur stölderna går till. Jag kan bara säga att det är så här vi har uppfattat situationen efter 3 år inom branschen och efter alla de vi har pratat med. Har ni uppfattat det på annat sätt så är vi öppna för andra åsikter och tankar. Det är jättebra med sådana här diskussioner där man får andras bild om hur det ser ut. Man snöar lätt inne på sitt eget spår och det är inget vi vill (så länge det inte är puder). Självklart vill vi vara ett företag som producerar det kunderna vill ha, så ni är varmt välkomna att komma med förslag och idéer kring nya produkter.

Ha det fint

Senast ändrad:
Skidlås?
Hmmm se till att du kan låsa fast skidorna i nåt. Det är ju säkrast.

Har jobbat i fjällvärlden i 11-13 år och jag kan säga att skidor försvinner från lunchställen, after-ski. Och som i Ramundberget så kan du inte "glida" iväg med skidorna likså i Gränsen. Finns ett lås som heter Ski Key och funkar relativt bra. Kostar dessutom 69:- Så det är ju en ganska stor pris skillnad.

Skidlås?
OlleS sa:
Självklart är det svårt att vara 100% säker på precis hur stölderna går till.
Exakt. Det var därför jag frågade om du hade nån statistik. Försäkringsbolagen borde väl vara väldigt intresserade av att lämna ut det om ni nu tänkt designa ett lås som de ska godkänna?

Skidlås?
"Strypkoppel" för hund och litet hänglås har fungerat i mängder av år, inte så lätt att klippa med t.ex. en leatherman heller. :)
(Avd. man tager vad man haver)

Skidlås?
OlleS fy fan vad du ska hålla på. PeterK sänkte dig hårt ( bra jobb peter ). Dessutom håller din teori inte så långt. Ska man spänna på sig skidorna och glida iväg? Ok :S
(1) Måste vara rätt pjäxstrl, tror inte att tjuven tänker på hur stora fötter han har :S
(2) Ditt lås suger, alla andra, -köp vajjer, har funkat för mig i vått och tort.
(3) Va självsäker och gör "Din" grej som ska vara den bra, "fiffiga" grejen. Va inte så jävla sketen
att fråga va alla andra tycker, hur ska vi göra? va händer om vi misslyckas, buhu etc.

//orka inte kommentera detta ;) peace

Skidlås?
Mando-Diao-Till-Skidor sa:
(1) Måste vara rätt pjäxstrl, tror inte att tjuven tänker på hur stora fötter han har :S
Om tjuven nu inte tänker på hur stora fötter han har första gången han ska stjäla ett par skidor (Synnerligen korkat), lär han genom sin eminenta perceptionsförmåga uppfatta att "oj, jag har större fötter, ska nog kolla nästa gång"

Peace in the valley!

Skidlås?
hatar dom j-vla tjuvarna! dom tog mina 06/06 ross scrach :/ jag skulle köpa en hamburare vid grillen vid rödkullen. stog 15m ifrån bland 1000 andra skidor!

hata skid tjuvar!

Skidlås?
OlleS sa:
Jag såg en annons för ett smart skidlås och gick in på deras hemsida och beställde det. Det har fungerat riktigt bra nu de året jag har kört med det. Inte så farligt dyrt heller...

Jag köpte det här: www.skidlas.se
E ju bara till för smala skidor

Skidlås?
Senaste rönen!

För övrigt tror jag stadium har en bra försäkring som täcker stöld om man gör någon form av ansträngning för att "säkra" sina skidor. lås etc. Blir de då stulna får man hyrskidor inom kort och sedan nya skidor. I förlängningen bygger det på att framtida skidor kommer innehålla chip (inbyggt), anmälls skidan stulen förs det in i ett system. Det som kommer hända är att skidorterna kommer ha utrustning för att känna av om skidorna är anmälda som stulna, varvid tjuvarna inte kommer in genom liftgaterna och larm ljuder. Låter det bra? Än är det en bit kvar innan vi är där.

Skidlås?
landenkungen sa:
Senaste rönen!

För övrigt tror jag stadium har en bra försäkring som täcker stöld om man gör någon form av ansträngning för att "säkra" sina skidor. lås etc. Blir de då stulna får man hyrskidor inom kort och sedan nya skidor. I förlängningen bygger det på att framtida skidor kommer innehålla chip (inbyggt), anmälls skidan stulen förs det in i ett system. Det som kommer hända är att skidorterna kommer ha utrustning för att känna av om skidorna är anmälda som stulna, varvid tjuvarna inte kommer in genom liftgaterna och larm ljuder. Låter det bra? Än är det en bit kvar innan vi är där.
härligt storebrorsystem. sen kan man fråga sig, varför skulle skistar etc bry sig om vilka som har stulna skidor eller inte, det är ju inte deras problem. det skulle bara skapa kaos i kön och missnöjda kunder som följd.

man ska inte ens släppa sina skidor ur handen.
ät medhavd mat i liften så slipper ni lunchproblemen, och får mer åkning :)

Skidlås?
Drakbabis sa:
Hasse sa:
Vem fan köper skidor på Stadium????

Ps. Full nu igen. Ds.
Har sett samma skidor på stadium som på udéns sport i göteborg. Har en affär inte rätt längd t ex så vad ska man gör?
Man väntar på att Udéns tar in skidorna i rätt längd och utnyttjar sin 20%-studentrabbat?

EDIT: (för att anknyta inlägget till topic):

så när du ändå är inne passar du på att köpa ett vanligt vajerlås så får du ha dom i fred ett tag.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp