Skidor för kort tjej

linneaand

Medlem
Skidor för kort tjej
Hej! Jag är 22 år gammal och funderar på att köpa mina första skidor med tanke på att jag inte växer något mer. Skulle se mig som medelgod som vill bli mer avancerad, åker i snitt en vecka varje år, ibland mer, ibland mindre, håller mig mest i pisten men blir lite mindre gupp i parken ibland haha :)

Det lilla hindret jag har i djungeln är att jag är 152 cm lång. När jag kollar runt på diverse sidor får jag bara upp förslag på juniorskidor och nybörjarskidor. Jag vet att junior och nybörjarskidor inte fungerar för mig när jag har testat genom uthyrning, ytterligare ett skäl till varför jag känner att det är värt att köpa skidor. Har någon ett spontant tips på skidor som kan funka?

Skidor för kort tjej
Hej.
Hur korta vill du att skidorna ska vara?

Jag såg att Head power joy fanns i 153cm i längd, för långa?
Elan Primetime i olika modeller finns ända ner till 144cm.

/supercross

Skidor för kort tjej
Elan Wildcat och Dynastar e-cross finns i korta längder och har fått tummen upp av tjejer jag känner som är duktiga skidåkare.

Skidor för kort tjej
Dynastar e-cross
Fischer ranger
Head joy serie
k2 disruption ( börjar på 149, vet många som är nöjda med modelerna i 76 bredd)

Skidor för kort tjej
Hej! Jag är 22 år gammal och funderar på att köpa mina första skidor med tanke på att jag inte växer något mer. Skulle se mig som medelgod som vill bli mer avancerad, åker i snitt en vecka varje år, ibland mer, ibland mindre, håller mig mest i pisten men blir lite mindre gupp i parken ibland haha :)

Det lilla hindret jag har i djungeln är att jag är 152 cm lång. När jag kollar runt på diverse sidor får jag bara upp förslag på juniorskidor och nybörjarskidor. Jag vet att junior och nybörjarskidor inte fungerar för mig när jag har testat genom uthyrning, ytterligare ett skäl till varför jag känner att det är värt att köpa skidor. Har någon ett spontant tips på skidor som kan funka?
Det är inget hinder :) Längden är inte superrelevant, utan snarare din åkförmåga, om du åker pist vs lössnö, och din vikt. Det finns någon kalkylator här på freeride vill jag minnas...

Om du är medelgod - avancerad, så kan du lätt lägga på +5cm. Så jag tycker inte du ska välja kortare skidor än 150cm.

Tyvärr ingen erfarenhet av kortare skidor, förutom ett test på ett par Elan Prodigy som endast var 146cm långa. Gick förhållandevis bra, och var riktigt roliga! Jag är 190cm och 80+ kilo, så jag fick skruva upp bindningarna rejält för de inte skulle lösa ut vid hockeystopp.

Skidor för kort tjej

150-155 tror jag du kan åka på om du inte väljer en ren pistskida, vilket också blir en mer allsidig skida i varierande snöförhållanden.
kolla här t.ex, skidor med max 90mm midja
Och här

Skidor för kort tjej
@linneaand får man fråga vad det blev till slut? Har en dotter på 15 som växt klart, är en god åkare och är ungefär lång som du och där vi letar skidor som ska kunna användas ett tag framåt - genom studier etc. Vi vill därför inte gå på en ren juniorskida då vi tror hon växer ut den allt för snabbt när åkningen avancerar.

Skidor för kort tjej
@linneaand får man fråga vad det blev till slut? Har en dotter på 15 som växt klart, är en god åkare och är ungefär lång som du och där vi letar skidor som ska kunna användas ett tag framåt - genom studier etc. Vi vill därför inte gå på en ren juniorskida då vi tror hon växer ut den allt för snabbt när åkningen avancerar.
Jag har en dotter som nu är 20, snart 21 hon fick ett par Völkl Kanjo 84,154cm när hon var 15 (hon är/var c:a 158cm och kanske 50kg då och duktig åkare och de har fungerat jättebra i pisten framförallt. Dammodellen tror jag heter Yumi 84 och är exakt samma skida förutom topsheetet. Förra året fick hon nya bredare skidor men bara för att kunna åka lite mer utanför pisten. Annars hade Kanjon funkat bra fortfarande.
Det finns en modell som heter Secret 84 nu (en hel serie från 80 och uppåt) tror det kan vara ersättaren till Yumi, men inte helt säker.
Vill ni ha en lite snällare skida så finns en modell som heter Blaze utan metall/ titanal.

Senast ändrad:
Skidor för kort tjej
Jag har en dotter som nu är 20, snart 21 hon fick ett par Völkl Kanjo 84,154cm när hon var 15 (hon är/var c:a 158cm och kanske 50kg då och duktig åkare och de har fungerat jättebra i pisten framförallt. Dammodellen tror jag heter Yumi 84 och är exakt samma skida förutom topsheetet. Förra året fick hon nya bredare skidor men bara för att kunna åka lite mer utanför pisten. Annars hade Kanjon funkat bra fortfarande.
Det finns en modell som heter Secret 84 nu (en hel serie från 80 och uppåt) tror det kan vara ersättaren till Yumi, men inte helt säker.
Vill ni ha en lite snällare skida så finns en modell som heter Blaze utan metall/ titanal.

Dotterns problem är att hon ligger preciiiiis på en magisk gräns där junior lätt blir för bängligt och dam alldeles för långt. Tack för dina tips, ska absolut kolla upp dom :>

Skidor för kort tjej
Dotterns problem är att hon ligger preciiiiis på en magisk gräns där junior lätt blir för bängligt och dam alldeles för långt. Tack för dina tips, ska absolut kolla upp dom :>
Då ska ni nog välja en skida utan metall i. Blaze t.ex.
Finns en del skidor som är för äldre ungdomar också. Nordica Unleashed 90 och Fischer Ranger Pink eller Blue mfl.
Det är svårt att rekommendera när man inte vet hur bra hon åker och om vilken typ av åkning samt vikt/längd. Men det är väl runt 15-16 årsåldern som det brukar funka med vuxenskidor, men mycket beror såklart på vilken nivå man är,

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp