Skidor för off-pist till erfaren piståkare?

deerhunter

Ny medlem
Hej! Är sjukt sugen på att börja åka off-pist och behöver lite tips på skidor. Jag är 1,89 lång och väger 75-80kg. Har åkt pist 1-3 veckor om året i 20 år (sen treårsåldern) så får nog räkna mig som en ganska avancerad åkare när det kommer till hårt underlag. Kör på ett par Head WC sl som jag köpte av en tävlade polare när hans knä sabbade för ett par år sedan. Kör ganska aggressivt i pisten. Letar efter något som passar till off-pist/lek i Härjedalen/ Jämtland och övriga Norden. Jag är inte intresserad av att köra i park. Tack på förhand!

Nej jag tänkte att jag kollar lite här först... Jag har egentligen sjukt dålig koll på allt vad utrustning heter så ville börja med lite tips :)

Vad tror du själv?
Och har du testat sökfunktionen?

Jag törs iaf inte rekommendera något till någon som kör aggressivt.. :rolleyes:

Jag antar att jag vill ha något som är längre, bredare och lättare än vad jag har nu, men det stämmer ju på i princip allt :rolleyes: Alltså med aggressivt så menar jag att jag ligger på hårt och kör mycket kortsväng i hög fart... Hur jag kör utanför pisten vet jag inte då jag inte provat.

Senast ändrad:
Välkommen till forumet!

Börja med att söka efter allroundskidor här på forumet så har du att läsa ett par veckor. Sen kanske du har kommit på vad det är du egentligen är ute efter. Då kan vi hjälpa dig lite bättre.

Utter sa:
Välkommen till forumet!

Börja med att söka efter allroundskidor här på forumet så har du att läsa ett par veckor. Sen kanske du har kommit på vad det är du egentligen är ute efter. Då kan vi hjälpa dig lite bättre.
Tacktack. Får väl göra det :)

lundatok sa:
Jag gillade Shiro från Völkl men det är en helt annan skida än det du är van vid.
Jo men det är ju det jag vill ha, kommer ju behålla tävlingslaggen piståkning. 119 i midjan känns ju dock hysteriskt mycket med tanke på att mina Head ligger på typ 66...

deerhunter sa:
lundatok sa:
Jag gillade Shiro från Völkl men det är en helt annan skida än det du är van vid.
Jo men det är ju det jag vill ha, kommer ju behålla tävlingslaggen piståkning. 119 i midjan känns ju dock hysteriskt mycket med tanke på att mina Head ligger på typ 66...
Yo ... men eftersom du har ett par bra pistracers kan du ju kosta på dig att gå upp i midja på offpistlaggen. När det blir stenhårt och fetlaggen blir obekväma är det ju bara att plocka fram pistskidorna.

Pratar vi offpistlagg för fullvuxna är det + 110 mm som gäller 2013 ... skidor som ofta nämns här på Freeride ... är

Salomon Rocker2 115 eller 122
Atomic Automatic
Downskis CD 3
Völkl Katana eller Shiro
Nordica Helldorado
...
...

Själv är jag riktigt sugen på att testa ett par K2 Pettitor ( någon som kört dessa?). Det finns ärligt talat massor med bra offoistskidor för den "aggresive" åkaren.

Bilda dig en uppfattning om vad som kan passa dig genom att läsa MnO @ Co förträffliga skidtester.

/MM

Du borde nog provåka lite skidor först.

Exempelvis åkte jag 183 Shiro på skidprovarhelgen och det var en riktigt rolig skida. Lättåkt, gick på skär och jag skulle personligen gå upp en storlek. Ute i det opistade gick den som tåget och kändes stabil men ändå enkel att åka.

Själv kör jag ett par Nocta som är 120+ i midjan och dom går att kanta upp och köra storslalom med men det kanske inte är riktigt det som är tanken... ;)

Vill man inte gå hela vägen finns det ju gott om AM-skidor med exempelvis tiprocker. Automatic från Atomic har ju fått strålande betyg.

Här är en bra början: http://blistergearreview.com/

Tillbaka
Topp