skidor för säsong?

wuchi

Medlem
skidor för säsong?
tjena.

jag planerar att åka iväg och jobba/åka skidor hela säsongen i vinter. planerar även lite inköp av skidor men har svårt att bestämma mig.

för närvarande har jag ett par atomic beta ride 11.20 från 02/03 170cm. dessa används bara när det är extremt dåligt med snö och det är piståkning som gäller. kul att lägga stora svängar i pist med men inte mycket mer.

förra vintern införskaffade jag mig ett par salomon scream extra hot i 175. en kul skida jag använde för hela berget förra året, dock lite kort/smal för de större puderåken. (Sjukt kul i skogspuder dock) (säljs nog om jag hittar något bättre, se nedan)

frågan är ju vad man ska ha nu. till saken hör ju att jag förmodligen kommer göra en svennesäsong i åre vilket kanske inte är det mest utmanade men de blir kanske nån lite tripp till alperna också. det är alltså offpist/friåkning skidorna ska vara ämnade för.

vad ska man skaffa för skidor?

völkl mantra
head m88
rossignol B3
hendryx vodoo child
finns det mer vettiga alternativ?

tack på förhand

skidor för säsong?
Du kan nog med gott samvete hålla dig under de magiska 100mm:arna. Matran kan nog vara ett bra val, Kanske Fischer Atua(?, e det den med 96 i midja?), jag gillar mina Scratch BC, och sen så finns ju K2 Seth Vicious, dock kanske inte optimal till Åres kanonsnö, inte att förväxla med kanonföre... Men Vodoon kan nog vara ett finfint alternativ. Sett många sådana där och den klarar nog av de snömängder som kan komma om det vankas löst.

skidor för säsong?
Hendryx utan tvekan!
Vodoo är han första generation skidor men nu har han nya skidor som han säger är andra generationen och är förbättrade! Ring honom! |
www.hendryxskis.se <-----------------------------'
Dessa skidor tar inte bara offpisten som inget annat utan smiskar även racelaggen i pisten!

skidor för säsong?
monis: jag har redan mailat honom och kollat lite vad som finns att välja mellan.

hendryx känns verkligen intressanta just med tanke på hur jag hört att de ska uppföra sig i pist/offpist.

ska försöka testa dem innan jag köper något då de handlar om ganska mycket pengar.

har också hört mycket bra om resterande modeller, särskillt mantran och head m88ans pistegenskaper trots sin bredd. någon som har erfarenheter av dessa modeller?

Senast ändrad:
skidor för säsong?
Om du ska köra puder så kan jag rekomenderda Rossignol Scratch BC, en sjukt bra skida för puderåk, bred i midjan och inte farligt tunga när du väl kommer ut i pisten igen eller ska bära skidorna för att komma till närmaste lift efter avslutat åk ! du får dom för strax över 4 000 hos en tysk återförsäljare som heter sportkonrad, har tyvärr inte hemsidan i huvudet !

skidor för säsong?
Jag tänkte också skaffa mig ett par skidor till, jag har nu ett par K2 Apache V-Force som jag tycker är en grymt bra pistskida.

Jag har kollat på Scratch BC, Prior Original och kanske t om Dynastar Big Trouble, fast den sista verkar ligga närmare en park-skida än deom tidigare två.

Prior Original verkar vara en riktigt bra off pist-skida om man ska tro allt som sägs om den.

Atua känns som ett jättebra alternativ också förstås.

skidor för säsong?
det bör tilläggas att jag är totalt ointresserad av park så jibbanpassade skidor är helt ointressanta. jag har pratat lite med henrik och vi ska styra upp så jag kan testa lite olika hendryx skidor så fort första snön kommer.

annars verkar mantran ganska intressant då den verkar ha både bra kantgrepp och trevliga offpist egenskaper.

skidor för säsong?
Mantran är vad jag förstår är rättså hård skida medan Scratch BC är lite mjukare. För min del är Mantran förmodligen alldeles för hård med tanke på min klena åkning..

skidor för säsong?
Körde på Mantran från november till maj förra säsongen i Åre. Från isig pist via barnbacken i Björnen till baksidan och svartberget. Funkade överallt!

skidor för säsong?
SALOMON AK ROCKET !! Kaj Zackrisson kör på dessa.
Har kört med dessa i 2 år nu och kan inget annat än att gratullera Salomon för en extremt rolig och lättåkt skida. Svävar fram i lössnö och Kör med dom i pisten, och kör ifrån alla. skitkul !! :) 195 cm :) med splittail.

skidor för säsong?
BUMM sa:
SALOMON AK ROCKET !! Kaj Zackrisson kör på dessa.
Har kört med dessa i 2 år nu och kan inget annat än att gratullera Salomon för en extremt rolig och lättåkt skida. Svävar fram i lössnö och Kör med dom i pisten, och kör ifrån alla. skitkul !! :) 195 cm :) med splittail.
¨

de är inte riktigt så allsidiga som jag är ute efter.

just nu lutar det åt hendryx nya modeller för året.

Tillbaka
Topp