Skidor halvfabrikat

gubbfan

Aktiv medlem
Skidor halvfabrikat
En fråga ställdes ang vallning av nya skidor och brädor.
Och självklart skall belaget vallas ett antal ggr. före första användandet för att få optimalt resultat.

Men den stora biten är ju prepareringen av skidan i stort.

Dom flesta nya skidor och förmodligen brädor är bara dåliga halvfabrikat. Man lägger ner 5000 och uppåt på en sk. kvalitetsskida och så är dom allra flesta oåkbara…!!!

Köpte själv just ett par nya Atomic. Det gick åt ca 3 timmar med pansarfil vanlig fil och diamantbryne för att få dom i åkbart skick.

Varför då ? frågar sej den oinvigde. Jo som dom flesta nya lagg var dom konkava och att åka på konkava skidor innebär att dom skär hela tiden.

Det är stor skam att skidfabrikanterna är så nonchalanta mot sina kunder.
Vad skulle en bilköpare säja om han skulle behöva justera framvagnen för att kunna köra sin nya bil.
Det är precis samma sak.

När ni skall köpa nya lagg, ta med en sickel till affären och kolla om dom är plana, är dom inte det begär en total planslipning, naturligtvis utan kostnad. Men observera det måste vara en stenslip annars blir det ändå värre.

Skidor halvfabrikat
Hmm ...lite förvånad här faktiskt. För 20 år sen förekom det här problemet med konkava belag, alternativt högt liggande kanter, rätt ofta. Speciellt på barnskidor och skidor i dom billigare prissegmeneten. Under senare år har jag inte stött på det här problemet alls faktiskt.

Skidor i dom dyrare segmenten brukar enligt min erfarenhet vara mycket plana. Vissa fabrikat, t ex Head, har t o m en liten hängning på kanten redan från fabrik har jag noterat. Rena racelagg från tävlingsverkstäderna kan däremot vara väldigt "råa" enligt uppgift, något som importören alternativt försäljningsstället uppenbarligen åtgärdar före leverans. Mina egna race-Rossar t ex, har fantastiska belag med en lite speciell profillering.

Det vore intressant att få veta vilken modell av Atomic du köpt.

Gubbfans tips att kolla planheten med en sickel eller linjal är ett klassiskt test, som vi gubbj-vlar vetat om i decennier!

/Ace DG

Skidor halvfabrikat
Det var TM EX alltså telemarksvarianten av R Ex en.

Frånsett utförandekvaliten är det en toppenskida, Faktiskt bättre än R EX enligt min smak. Något mjukare och betydligt följsammare.

Att jag gick på en blåsning och inte kollade sickelvarianten berodde på att den inte fanns att tillgå med den bindningen jag ville ha hos min normala sporthandlare och det blev en postorder i stället.

Men konkava skidor har jag råkat ut för även på ett par Fischer Big Sticks.
Så Atomic är nog inte ensamma.

Skidor halvfabrikat
Vallade mina skidor med strykjärn för första gången förra veckan och sen när jag skulle sickla så var belaget inte plant utan det var en bulle på ett ställe, rätt stor sådan.. blev rätt sur, vet ej om jag gjorde det med strykjärnet eller om det var så innan. Salomon lagg för övrigt

Skidor halvfabrikat
Atomic har haft rätt stora problem med detta antagligen på grund av beta-profilen som de har. En känd stockholmsbutik förklarade att många atomiclagg är nästan omöjliga att få helt jämna. Deras tävlingsskidor ska ta dubbla tiden eller mer att få iordning jämfört med andra märken.

Tillbaka
Topp