skidor med hjul

sebbe_h

Ny medlem
skidor med hjul
funderar hårt på att införskaffa ett par längdskidor med hjul, skruva fast hälen i skidan och glida runt och raila på. Är det nån som har nån bra ide om vart man införskaffa billiga hjul skidor och är detta fullständigt omöjligt ???

aja kul kan det bli iaf. vem har sagt att man inte ska kunna åka på sommarn??

skidor med hjul
Jag tror han snackar om skidor som man kan jibba med i skateparken :D
tror ju inte att de skulle vara en så dum ide att införskaffa ett par rullskidor åskruva fast pjäxorna på helt å hållet så man kan träna lite :D

Elr så köper man nått par gamla slalomskidor å försöker fästa ett par longboard hjul på ;)

skidor med hjul
1. Ta en ihålig stål/aluminiumbalk i lagom längd som ger lite svikt när du står på mitten. Har du inget liggande hemma kan du höra i en verkstad efter något i stil med ett VKR-rör med måtten 50x30x2,5mm alt. 60x40x3mm. borde klara en normaltung åkare...

2. Montera rullskridskohjul fram och bak

3. Montera en träplatta på ovansidan, montera en bindning ovanpå den. (Eller montera bindningen direkt på balken om det går)

Färdigt! Kanske ingen picasso direkt, men det kan funka!

Senast ändrad:
skidor med hjul
Kids, kids, kids...
Räknar med att man nu i framtiden dyrkad som "han som tog sporten till skandinavien", men det finns faktiskt prylar av den typen ni pratar om. De är ÄNNU coolare än man kan tänka sig! Larvfötter!! Muahaha. Kolla in http://www.grasski.de/english/e_Fram.htm

De är organiserade under FIS och jag har seriöst funderat på att hooka upp mig själv med ett par. Har forskat lite på temat och ni kan läsa mer på http://www.abc-of-skiing.com/grassskiing.asp

Det var för övrigt Dizin World Grass Skiing Championships nu i år.. Trevligt på vårkanten i Iran har jag hört.

Om man är sugen på att handla kan man köpa dem på www.grasski.com, men de är versionerna med larvfötter. För seriös railing och jibbing skulle jag kanske rekommendera de som är på bild ungefär mitt i denna http://forums.epicski.com/showthread.php?s=c0acd89ca09986624b86be28237c14bd&p=335929#post335929, man får nog bara plocka bort ett eller två av hjulen i mitten... Ungefär som Nojlas föreslår i sitt eminenta förslag. Är ju för övrigt en ivrig anhängare av att göra saker själv, som en skidbox av hockeysarg, för exempel...

Har dock inte sett någon direkt newschoolattityd än, så det finns möjligheter att vara först och sätta standarden!

King for a day - fool for a lifetime

skidor med hjul
tackar Kazoom :)

då har man ju fåt reda på lite olika möjligheter då.
grasskis kan man ju svänga på, detta gör det ju möjligt att faktigst åka hema på tomten :D
Men man måste ju montera om hjulen eller lavfötterna.
hur man än gör så känns det som om det kommer bli en hel del skruvande och meckande och antagligen massa skrubsår på idioten som blir först med att testa :P

skidor med hjul
Kan informera er om att grässkidåkning är ytterst populärt i Iran. Tror även att det är lite småpoppis i Österrike och Schweiz också.
Om jag inte mins fel så finns skidorna i längderna 90 och 110 cm.
Åkningen sker på välklippta grässluttningar, och eftersom det inte går att sladda eller sänka farten på ett normalt sätt använder (i alla fall iranier) en stor höstack för detta.

skidor med hjul
Det var ju just problemet med att stanna som jag funderade på...

såg ett program på tv om nån snubbe som hade satt klot istället för hjul på ett par inlines (detta för att öka kännslan med is och skridskor). funderade på om man borde konstruera något liknande, och sedan sätta någon typ av bromskloss på sidorna. fst då uppstår ju problemet med att få dessa klot att sitta fast, ett klot kan ju inte snurra fritt om det sitter fast, eller??

Så det får nog bli hjul iaf. men det lär ju vara klurigt att stanna på dessa med.

Iranierna kanske inte är så dumma med sina höstackar ändå??

skidor med hjul
jag såg på tv om en kille som hade monterat hjul på ett par vanliga skidor nån gång i usa
han jibbade järne hemma i sitt villa område.

skidor med hjul
Ja jag har också sett något likannde, undra om det var på discovery, han hade iaf en träkick och landade platt på asfalt, 3or drog han iaf..

skidor med hjul
Jibbish: Vanliga rullskidor finns i minst två olika varianter. Den för klassisk (som är låst bakåt) och den för skate (som rullar åt bägge håll). Har sålt såna, kostar lite över 2000:- om jag inte minns fel.
När det gäller broms kan man ju tänka på att det är många inlines som inte heller har det..

En lösning kunde ju vara att skaffa lite större hjul och montera en form för broms på dem. Blir bara ett helvete att försöka stå kvar på skidorna medan man bromsar... Stavarna är ju ett perfekt ställe att montera bromshantagen på i allafall.

Skulle gärna haft såpass stora hjul att man kunde ha slangar och luft i dem. Ser benhinneinflammationen blomma upp på nytt med hårda hjul och slalomkängor... Gött att inte behöva tänka på alla gruskorn och småsprickor man kör över + att det dämpar lite.

Tror kanske inte heller det funkar med slalompjäxor. Msn måste ju skata till sig farten, och då är det nog lite för styvt för att bli effektivt.

Kolla in www.dirtsurfer.com de har en intressant (och livsfarlig) sport att förlusta sig med! Kanske en inspirationskälla?

skidor med hjul
dirtsurfing verkar skit kul ju, kanske skulle testa, eller inte...

Det är ju både värdelöst svårt och livsfarligt att ha båda fötterna på samma planka.

Tror de lättaste sättet att bygga lagg med hjul lär vara att helt enkelt införskaffa ett par race inlines och skruva bort mittenhjulen. och sedan förlänga dom på något vänster. och fästa mitten hjulen längst ut. Bromsar kanske inte behövs om man bara åker och railar. Lite armbågsskydd så e det ju bara att lägga sig.

skidor med hjul
Tja
jag har redan testat det ni pratar om i sommras fast vi monterade en alpinbindning på ett par skaterullskidor. Problemet som gör att det inte går att raila, hoppa och landa på land med dem är att det inte går att svänga, i längdskidåkning trampar man runt i svängarna. Men det är fruktansvärt kul att hoppa ut i vatten, vi drog efter bil i ca: 40-50km/h in i träramp. Lite svårt att spinna i och med att det inte går att svänga men det går. Det var sjukt kul i alla fall, man flög riktigt långt!!!

skidor med hjul
Du råkar inte ha någon bra idée på hur man gör det möjligt att svänga då Jibban??

annars låter det sjukt roligt att hoppa ut i vattnet. kan man inte spinna kan man ju alltid testa något av ssx on tours über trick :)

skidor med hjul
Jo man kan montera skateboardtruckar på vandliga skidor då går det att svänga. Problemet då jag testade detta var att man var tvungen att åka väldigt hjulbent för att inte dalskidan ska svänga mer än den andra så att skidorna åker ihop, dessutom är det väldigt svårt att stanna.

skidor med hjul
va tror du om longboard truckar ??

eller man kanske rent av ska köpa sig två longboards som man monterar bindninga på. fast dom blir då riktigt breda...

off-road skidor ??? två plankor som man skruvar longboardtruckar på låter rätt kul.

skidor med hjul
Det finns ju motsvarigheten i snowboard, typ mountain board. Man skulle göra ett par skidor i gummiaktigt, ganska flexat material men 4 gummihjul på varjeskida. Man skulle kunna ha skateboard-liknande undersida med trucken som svänger när man lutar fast de ska vara mycket mindre.

Tror inte det går med rullskidor i alla fall för dom är svåra att svänga med och är heller inte särskilt stadiga, men det är en kul idé att åka på någonting annorlunda.

Prova annars att använde skateboardtruckar och skruva under skidorna. Dom är lite för breda men det går bra att svänga med och ganska stabila.

skidor med hjul
du kan bli rik på skiten. skynda dig att hitta på nått innan jag snor idén
haha

skidor med hjul
det finns ju miniskateboards med sina små truckar annars så tror jag att man tar och monterar ett mountainboard hjul mitt i ett par gammla skidor då svänger du ju när du lutar och man kan väll ta en cyckelbroms som man månterar fast på någon vänster och så drar man slangen med handtaget genom byxerna så ser det t.o.m snygt ut :D

skidor med hjul
Om man använder samma princip som på waveboard men utan länken mellan de olika delarna så kan man säkert svänga, kan det stämma?

Tillbaka
Topp