Skidor och bindningar för topptur?

• Trådstartare Trådstartare hsw
  • Start datum Start datum

hsw

Ny medlem
Funderar på att börja topptura lite. Prioriterar åkegenskaperna och funderar på K2 Coomba eller Scott Pure med ett par Duke på. Då jag också har lite planer att gå Haute Route undrar jag om dessa kombinationer är för tunga/stora. Tacksam för råd och tips!

Kombinationen med fetlagg + dukes + alpinpjäxor är inte en bra kombo för haute route. Du kommer förmodligen baila efter ett par dagar skulle jag tro. Om du inte är riktigt jävla vältränad.

Dock är det bra för sidecountry och de flesta dagsturer tycker jag... Så om det är detta du kommer använda det mest till så är det nog bara att köra på, och sedan hyra/låna lättare prylar till din haute route. Man vill ju kunna åka på grejjerna ordenligt också och inte bara ha ett kitt som är kul att gå uppför med.

Jag har förresten ett par dynafitbindningar om nån är intresserad av att köpa. Nya och fina comforts med bromsar.

Misstänkte det. Får bli att hyra till haute route.

Någon som har ngr favo skidor till dagstoppturer?

Kör på kombinationen dukes och pure och kan säga att det blir nog jävligt tungt för dig att gå haute route med den konstellationen, men du kommer ju ha jävligt kul utför:)

Coomba är annars ingen tokig skida för turande. Mkt lätt för sin storlek. Sen om den är rätt för Haute Route är väl en annan femma? Låter jag vara osagt...

centralbyrakraten sa:
Som dagstopptursskidor tycker jag att du ska välja de skidor som du normalt åker offpist med.
Kör på ett par Hendryx Purple Haze med duck stance monterade bindningar. Vill därför köpa ett par nya skidor med turbindning. Skall höra lite med herr Luthman om han har ngr tankar på att konstruera en topptursskida som prioriterar utförsegenskaperna.

Tack för svaren!

En kompis kör på ett par Völkl dogen med ett par Duke och en Garmont Endorphin pjäxa han går Haute routes utan problem men han kör även dagsturer och några dagar med lift och parkåkning

Senast ändrad:
Här kommer en liten tanke, varför inte köra med duck stance på randobindningarna? Det borde egentligen ge en mer naturlig gång eller...?

Hmmm, vad tror det allvetande forumet om denna idé?

Podolski sa:
En kompis kör på ett par Völkl dogen med ett par Duke och en Garmont Endorphin pjäxa han går Haute routes utan problem men han kör även dagsturer och några dagar med lift och parkåkning
Wow, naturliga reaktionen är att han skulle få ut ganska mycket mer ur åkningen med en annan skida... Både vikt och storleksmässigt.

centralbyrakraten sa:
Här kommer en liten tanke, varför inte köra med duck stance på randobindningarna? Det borde egentligen ge en mer naturlig gång eller...?

Intressant tanke, har också funderat på den några gånger.
Men EGENTLIGEN så kanske "duckstance" ska ses som att stå rakt, medans traditionell stance innebär att man faktiskt står inåtvinklat - ur ett biomekaniskt perspektiv?
Å andra sidan, vid t.ex en knäböjsövning vinklas fötterna utåt för att få mer kraft, men hur ser EGENTLIGEN ett steg ut? Vandringssteg? Löpsteg? Skiljer sig steg vid stigning något? (Typ gå i trappor?)

Min åsikt för övrigt är att justeringen inte bör göras i bindningarna, utan i pjäxorna. Flytta helt enkelt tåklossen mer åt vänster så skjuts foten utåt. (Som fischers racepjäxor...)

Nojlas sa:
centralbyrakraten sa:

Intressant tanke, har också funderat på den några gånger.
Men EGENTLIGEN så kanske "duckstance" ska ses som att stå rakt, medans traditionell stance innebär att man faktiskt står inåtvinklat - ur ett biomekaniskt perspektiv?
Å andra sidan, vid t.ex en knäböjsövning vinklas fötterna utåt för att få mer kraft, men hur ser EGENTLIGEN ett steg ut? Vandringssteg? Löpsteg? Skiljer sig steg vid stigning något? (Typ gå i trappor?)

Min åsikt för övrigt är att justeringen inte bör göras i bindningarna, utan i pjäxorna. Flytta helt enkelt tåklossen mer åt vänster så skjuts foten utåt. (Som fischers racepjäxor...)
Känns som att steget med en duckstansad randobidning borde bli onaturligt. Men som nojlas sa så borde en sådan justering göras i pjäxan snarare än bindningens montering.
En annan tanke. Telisåkare med duckstance? Har hört att det har testats. Ngn som kan bekräfta?

Toppturer utan lift och kanske någon km ansats innan det ens blir uppför = lätt ,lätt, lätt ,lätta grejer. Dynafit rules.

Topptur med lift och gå uppför sista biten = feta lagg och dukes.

Endagsturer utan lift kan gå bra med Dukes om du klarar av att se dina kompisar med lätta grejer ta den där extra toppen när du är långt efter och trött och sur.. Flerdagsturer med tunga grejer gör att lederna tar stryk, speciellt om du inte är van längd/turåkare.

Är du absolut tvungen att kompromissa så kör med dynafit och fetare lagg. Har inte testat det själv men ska tydligen gå bra. Dynafit är stabilare än naxo och diamir.

Tillbaka
Topp