Skidor och pjäxor till en 16-årig tjej?

• Trådstartare Trådstartare old
  • Start datum Start datum

old

Medlem
Hej, tänkte uppgradera äldsta dotterns skid utrustning men behöver lite hjälp och synpunkter.
Hon är 167cm och väger 54kg och åker helt ok skidor, både i pist och utanför. Åker väl runt 14 dagar per år.

Jag har tänkt mig ett par Atomic Cloud 9 men vilken längd? 158 eller 165 ?

Pjäxor lurar jag på Salomon Charm 7 eller Idol 8 eller Idol 7. Eller skall hon fortsätta ett tag till i sina Salomon T3 (ungdoms pjäxa).

Alla synpunkter tas emot tacksamt, vill hålla mig till Salomon och Atomic grejor.

Cloud 9 känns som en ganska vek skida, dvs att vridstyvheten inte håller måttet. Jag skulle istället rekommendera ett par Head supershape eller liknande. Den sistnämnda skidan har alusandwich, vilket bidrar ökad vridstyvhet. Liksom Atomicen, erhåller Headen en radie omkring 13 meter.

När det gäller pjäxor skall hon i första hand gå efter vad som är bekvämast. Obekväm pjäxa= dålig åkning. Headen kräver dock en lite styvare pjäxa jämfört med Atomicen.

Hoppas detta hjälper och lycka till!

Varför har du de olika alternativen på pjäxor? Verkar konstigt att välja mellan Charm och Idol då de har väldigt olika läst. Skulle vilja ge rådet att lägga mer krut på pjäxor och se till att få en bra passform än att spendera mest på skidorna. Jag antar att hon växt färdigt för länge sedan och kommer kunna använda sina pjäxor ett bra tag framöver om ni gör ett bra köp. Det finns ganska mycket info om att köpa pjäxor här på forumet. Har ni tillgång till till en bra butik med kunnig personal så tycker jag ni ska spendera ett antal timmar där för att fixa pjäxor. Det är det värt.

Hon har testat Idol 8 och de var bekväma, satt bra, jag halkade in på Charm när jag satt och funderade och surfade och såg de att de var ett varmt alternativ. Hon fryser lätt. Vi har inte provat dom (jag hade tänkt att göra det). Tack för läst upplysningen, tänkte inte på det. De är 100mm(Idol) mot 106mm(Charm) och hon har smala fötter och Idolen kändes ju bra så det är väl lästar nära denna vi skall leta och testa.

Alpina pjäxor köper man efter passform (punkt). En god idé är dock att lägga sig i prisklassen omkring 2 500 kr eller däröver om man vill ha ett par pjäxor som håller några år. Billigare pjäxor är enklare i uppbyggnaden, enklare material och har framförallt (vilket är mest betydelsefullt) en oftast mycket enklare innersko.

Sen beror det naturligtvis på om din dotters fötter kommer att växa mer eller inte. Är hon färdigvuxen är det enkelt, köp de skor som passar bäst. Ska sitta tajt (skittajt) utan att trycka på någon enskild punkt. Är de "bekväma" direkt i butiken är de med största sannolik för stora.

Tror ni att hon kommer att växa mer är det värre ... fungerar hennes gamla pjäxor är det i så fall en god idé att köra med dem ytterligare en säsong.

Atomic Cloud 9 verkar vara en kul pistskida enligt http://www.ski-mag.com/en/ski/clanak.php?id=19383 . Men tydligen inte lika bra i offpisten. Med fokus på piståkning skulle jag förslå 158 cm men för allroundkörning och lite offpist är troligtvis 165 cm ett bättre val.

/MM

old sa:
Hon har testat Idol 8 och de var bekväma, satt bra, jag halkade in på Charm när jag satt och funderade och surfade och såg de att de var ett varmt alternativ. Hon fryser lätt. Vi har inte provat dom (jag hade tänkt att göra det). Tack för läst upplysningen, tänkte inte på det. De är 100mm(Idol) mot 106mm(Charm) och hon har smala fötter och Idolen kändes ju bra så det är väl lästar nära denna vi skall leta och testa.
Välj inte ett par dåliga pjäxor bara för att de utges för att vara varma. Värme går alltid att fixa genom värmesulor.

Tillbaka
Topp