Skidor som håller?

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Skidor som håller?
Tjena! Nu är det dags för ännu ett nytt skidinköp mindre än ett år efter jag köpt ett par sprillans nya Scott scrapper. Älskar Scrappern, grymt skön skida, specielt 3d skärningstekniken, känns så livlig och följsam men går ändå som på räls!
MEN, de går ju sönder för typ ingenting (landa på sten och åka över sten ska de inte gå av för tkr man ju) Likadant med mina black crows sevun 2, också helt paj under foten efter några veckor i alperna, likadant med mina Salomon Rocker 2. Trät går sönder alldeles för lätt och hela sidorna under foten bara faller isär som en påse mjöl utan påse. Så funderar därför nu på composit/carbon skidor.
Håller de mycket bättre? Har de några negativa sidor, vridstyvhet och åk-känsla? Finns det några andra alternativ än carbon?
Vilka märken har carbonskidor? Down skis är de enda jag känner till?

/Almroth

Senast ändrad:
Skidor som håller?
Det var som f-n...finns de skidtillverkning här på Gotland??
Har köpt en del flitigt använda skidor här på FR som verkar hålla ihop bra. Tex dessa nyligen inköpta.

Skidor som håller?
Men nice, såg ju fina ut :) Kanske jag som haft otur med sten och märkesval bara, någon som provat "rip n wood" skis? Sägs hålla väldigt bra trotts det är träkärna men de är snuskigt dyra så inget alternativ.
Måste väll vara fler än Down som gör carbon skidor? Gillar inte riktigt deras shape, föredrar tail rocker.

Senast ändrad:
Skidor som håller?
Finns ju mängder med märken som har carbonskidor i sortimentet, Down, Extrem, Völkl, DPS m.fl. Men att carbonskidor skulle vara mer hållbara än en uppbyggnad med glasfiber/metall har jag svårt att tro. Fördelen med carbon jämfört med många andra material är att det går att bygga lätta och styva skidor vilket innebär att det ofta används i "turmodeller". Som jag uppfattar det byggs i stort sett alla skidor med träkärna, även carbonskidor.

Men eftersom du tycks förbruka skidor i samma takt som andra sliter ut sina strumpor, passa på och köp tre par Down direkt ... och ja, de har tailrocker. http://www.downskis.com/shop/throwdown-124-2015 Klipp är bara förnamnet! :-)

/MM

Skidor som håller?
Karbon hjelper i utgangspunktet ikke mhp styrke mot delaminering, men ski med en vesentlig andel karbon i konstruksjonen vil beholde samme fleks gjennom hele levetiden til skien. Dette har med interaksjonen mellom epoxy og fiber på mikronnivå å gjøre, og tykkelsen til den enkelte fiber og hvordan denne overfører krefter til epoxy og andre fibre i skien.

De aller fleste ski bygges med trekjerne, karbonski er ikke noe unntak, men det er store forskjeller mellom de ulike tresortene som brukes hva gjelder mekaniske egenskaper, og stor forskjell på byggekvalitet. Noen bygger så lette ski som mulig med en gitt konstruksjon, og andre "overbygger" konstruksjonen slik at den er unødig tung for de kreftene den normalt blir utsatt for, noen bygger med tykk trekjerne og lite fiber, andre med mye fiber og lite trekjerne, type epoxy og hvor stiv epoxyen er spiller inn, eventuelle gummistringers som lar ulike lag bevege seg ørlite grann ved skjærbelastning spiller inn, og kombinasjonen av alt spiller inn til slutt.

Jeg kan ikke love deg at et par av våre ski vil holde evig, men jeg tror ikke vi er noe dårligere enn andre merker når det gjelder holdbarhet.

Skidor som håller?
På mina Down TD103 ligger kolfibern på översidan, under det vita som ligger under topsheet (träkärnan räknas som mitten), så jag har svårt att se att det skulle hjälpa särskilt mycket. Möjligtvis skyddar det träkärnan ovanifrån när man chippar bort topsheet ;) De har däremot glasfiber mellan belaget och träkärnan, så det skyddar lite mot vassa stenar. Bara fylla igen med ptex när man skrapat ner till glasfibret :-)

Mina 4frnt Renegade verkar välbyggda. Inga coreshots eller chippningar än så länge (kanske 20 dagar i Italienska alperna nu i januari).

Mina Armada och CMD verkade också hållbara. Jag väger dock under 80kg och siktar inte på stenar.

Skidor jag sett gå sönder: Blizzard och Salomon.

Jag skulle tro att du vill ha en biffig skida med tjocka belag och rejäl riktig träkärna. Tung och klassisk. Ingen turskida, eller något med skum eller metal eller andra fancy material, det gojsas bara till och vill delaminera :P

Tillbaka
Topp