Pocket Rocket/GUN är inte något bra val. Det är för små skidor helt enkelt.
Några alternativ med kommentarer från mig:
Dynastar Legend Pro 194cm. En av dom allra bästa allroundskidorna. Bra bett i pisten, rapp och kvick överallt på berget. En skida som fungerar för det mesta och som man kan lita på även när det blir riktigt brant och stökigt. Nackdelen är att den inte flyter lika bra som bredare eller mjukare skidor i nyfallen snö.
Nordica Supercharger Blower 193cm. Välbyggd, men lite tung på axeln. Dock kvick och lätt i känslan trots storleken när den väl är på snön. Väldigt lättåkt i lössnö och svår snö pga mjukheten i framänden. Aldrig några problem med att framänden greppar för mycket i skarsnö tex, vilket underlättar i vardagsoffpist. Spårar inte direkt bra i slasksnö och är lite för flytig rent allmänt i pisten om man drar på på lite eftermiddags-ojämnt underlag. Inte heller helt hundra att dundra på med i uppåkt snö i jämförelse med tex LP ovan, men som vanligt är det en kompromiss som hämtar poäng någon annanstans. För en "nybörjare" i offpistsammanhang är det säkerligen ett bra val.
Atomic Big Daddy 190. Stor och fet, men väldigt lätt för sin storlek. 125mm under foten ger ett flyt som inte går att hitta i 100mm-skidor. Går riktigt bra i all form av offpist tycker jag, med visst undantag för riktigt uppåkt/puckelpist. Lättkörd, snäll och smidig i svår och brytig snö, vilket gör att förhållanden som borde upplevas som skitsnö förvandlas till helt ok. Ingen skärning alls i pisten (>50m eller nåt sånt) gör att man får använda gammal klassisk raklaggsteknik. Ingen attraktion där alltså, men man tar sig fram. Den gamla Big Daddy (fram tom -05/06) är ett bra alternativ. Inte lika bred, mer skärning och bra svar. Det är synd att den inte finns kvar i sortimentet.
Fischer Watea 193. Om du vill ha en lätt resa in i offpistens värld. Watean kommer att hjälpa dig på traven i all form av offpiståkning. Den visar spänst och livlighet i all form av mjuk snö. Lite mjuk och ostabil för din vikt om du trycker på rejält och underlaget är annat än jämnt. Ändå ett möjligt val tycker jag. Lättåkthet offpist ska inte underskattas. Jag tar hellre lite fladder i pisten jämfört med att åka runt på ett par för hårda/brytiga/svåra skidor utanför.
Völkl Mantra 191cm. Riktigt bra allroundskidor, men mer pistinriktade än mycket annat i kategorin. Oerhört fin spårvilja och respons i skäret oavsett underlag och perfekt avvägt flex. Völkl kan bygga skidor. Belaget bör också nämnas. Det är nära racingkvalitet och har ett mycket bra glid i jämförelse med många andra friåkningsskidor om det preppas med rätt struktur, men det innebär också känslighet för stenar. Ingen direkt surfkänsla i lössnö, men går prima trots detta så länge snön är bra. Dock betydligt mer krävande än alla ovanstående i svår snö pga den tydliga skärningen i framänden. Samma framände drar in i sväng på hårt underlag och skapar då kvickhet och åkglädje där. Kompromisser, kompromisser. Bra skidor sammanfattat, men kanske lite väl pistorienterade i det här fallet.
Sen finns det några intressanta skidor som jag inte har testat, men som jag ändå tror på:
Dynastar Legend Pro XXL. Rak skärning, styv under foten och bak, men med en mjukare framände. Går säkert mycket fint utanför pisten för en åkare i din storlek.
Salomon X-Wing Lab (kommande vinters). Ligger helt rätt måttmässigt. 108mm under foten och 198cm lång. Perfekt för dig som allroundskida med puderinriktning. Läge att invänta test kanske och svårt att få tag på nu, men jag får trivsamma vibbar.
/MnO