Skidor till 87kg tung puder virgin!?!

predoxx

Ny medlem
Hej.

Jag letar efter nya puder skidor!
Jag är en mycket erfaren pist åkare med en aggressiv åk stil. Nu söker jag mig mer och mer offpist och letar således en skida som kan tillgodose mina ny funna passion! Har ingen erfarenhet av puder åkning alls och letar då efter nybörjar skidor.

Har tittat lite på Pocket Rocket 185 men har efter att läst lite recensioner blivit lite tveksam till om den kanske är lite för mjuk till nån med min vikt.

Några tips?

MVH Anton

Hej. ta en titt på extrems skida patriot i 192cm längd.
Jag väger som dej och har en bra teknik och det var den skida som åkte mest på.
Nu är den såld och jag undrar fortfarande varför?
Testa i ramis eller åre om du kan.
lycka till.

87 pannor och aggresiv åkare?
Ska inte ge massa förslag på skidor jag bara klämmt och kännt på, men jag tror du ska skaffa dig något som är mannligt långt (allt under 1.90 är feminint), ganska brett (allt under 100mm är pistlagg) och som definitivt inte är mjukt. (Mjuka skidor är onda)

Ett par "fickraketer" tror jag du kommer uppleva som överkokta nudlar...

Senast ändrad:
Jag som gjorde min första säsong måste säga att det där med mjukt, hårt osv... är rätt överskattat iallafall i min mening... har du ett lagg för puder så bör ju puderskidan vara mjuk för att man sa få det goa flytet (?). Och kollar du på FETINGAR dem riktiga fetingarna alltså så är ju i stortsätt alla utom B-Squaden mjuka...

själv körde jag på ett par nordica enforcer i början, när dem pajja köpte jag ett par völkl sumo nordican var kul i pisten vilket var ett plus... sumon.. ja det är en puder skida, ska inte snacka jätte mkt pist där inte.

jag väger 94 kg 193 lång och tycker nordica enforcer funkar perfekt som allround skida, sanslöst fartstabil. sumon är ett ultimat puder lagg, för skogsåkning till en ny nivå för min del.

jag har inte jättemycket erfarenhet av skidor osv. men detta är min uppfattning. hoppas jag inte upprör för många.

Jag testade Salomons 1080 Gun i ett par dagar, förhållandena var lite blandade, en del ny snö med hyfsad fluff-faktor, en del lite mer packad snö, en del gammal lavinsnö och några åk i pisten dessutom. Måste säga att jag var tveksam till att börja med, men de gick från klarhet till klarhet. Oerhört lättåkta skidor, men ändå inte döda. Tog ett par åk för en som inte är van med att stå mitt på skidan, men sen var det rock'n'roll. I pisten var de varken några fartlok eller någon lekfull skida, men de var ändå inte helt bortkomna och pisten behöver inte bara bli en transport med de skidorna.

Jag brukade åka ganska aggresivt men försöker slappna av mer för att få mer flyt i off-pist-åkningen. De här skidorna funkade väldigt bra med en inställningen. jag är 198 cm lång och väger runt 90-strecket och åkte på 188 cm långa skidor, tror att det är längsta som finns. Skulle jag ha åkt mer aggresivt (och med det menar jag tyvärr att jag skulle hänga mer på plösen) så skulle de nog ha kännts lite korta framför tårna. Står man mer balanserat så fungerade längen överraskande bra, jag börjar tro på snacket om att det är skidytan som är viktig, åtminstone om man åker "balanserat".

Jag spelar i ungefär samma liga som dig. Är du ute efter puderlagg som klarar din vikt skulle jag gå för något av följande alternativ:

Stöckli DP - Pansarvagn som klarar fart bäst av alla, den går som ett lok. Nackdelen är att den är ganska svår i tätare skog och uppkörd offpis (kullar som blir i smala rännor osv) Men om man är en tillräckligt duktig åkare så är det inga problem.

Völkl Mantra - Relativt allroad skida som är kvickar än stöckli men ändå tå fart, försök o hitta förra årets modell (den svarta) den är i min mening en bättre offpist skida.

Scott Santiago Pure - Kvick o fartstabil skida som fungerar utmärkt i alla fören (bättre i offpist så klart) Här är det 193cm med 101 midjan som rockar.

Völkl Sumo/Sanouk - Riktiga puderlagg som enbart visar sig från sin rätt sida i puder, inget för hårt underlag. Vet du att du bara kommer åka helikoter o få puder hela tiden skulle jag välja någon av dessa skidor.

Völkl Gotama - Jag kör på dessa i år (bytte från Stöckli) dessa ser jag vara en riktigt bra offpist skida som är mjukare än ovanstående. Så den där extrema fartstabiliteten försvinner men du får istället en skida som du lätt vrider runt i trånga lägen (skog osv)

Sen finns det ju ett flertal skidor till som spelar i samma liga, för att sammafatta det hela så måste du ransaka dig själv. Är du riktigt duktig och gillar fart skulle jag köra på Stöckli / Mantran dessa skidor går att hantera i alla fören men då måste du kunna din sak. Vill du ha en skida som hjälper dig på traven (du kan tvinga runt skidan) skulle jag gå för en Gotama, jag är riktigt nöjd med min.

En sak är säker, Pocket Rocket och den typen av skidor är på tok för fladdriga. De flyter på bra i puder men så fort det blir uppkört så fladdrar de värre än.. du kommer att byta ut dem iallafall (jag har gjort den resan)

Hoppas detta hjälpte till lite på traven.

Pocket Rocket/GUN är inte något bra val. Det är för små skidor helt enkelt.

Några alternativ med kommentarer från mig:

Dynastar Legend Pro 194cm. En av dom allra bästa allroundskidorna. Bra bett i pisten, rapp och kvick överallt på berget. En skida som fungerar för det mesta och som man kan lita på även när det blir riktigt brant och stökigt. Nackdelen är att den inte flyter lika bra som bredare eller mjukare skidor i nyfallen snö.

Nordica Supercharger Blower 193cm. Välbyggd, men lite tung på axeln. Dock kvick och lätt i känslan trots storleken när den väl är på snön. Väldigt lättåkt i lössnö och svår snö pga mjukheten i framänden. Aldrig några problem med att framänden greppar för mycket i skarsnö tex, vilket underlättar i vardagsoffpist. Spårar inte direkt bra i slasksnö och är lite för flytig rent allmänt i pisten om man drar på på lite eftermiddags-ojämnt underlag. Inte heller helt hundra att dundra på med i uppåkt snö i jämförelse med tex LP ovan, men som vanligt är det en kompromiss som hämtar poäng någon annanstans. För en "nybörjare" i offpistsammanhang är det säkerligen ett bra val.

Atomic Big Daddy 190. Stor och fet, men väldigt lätt för sin storlek. 125mm under foten ger ett flyt som inte går att hitta i 100mm-skidor. Går riktigt bra i all form av offpist tycker jag, med visst undantag för riktigt uppåkt/puckelpist. Lättkörd, snäll och smidig i svår och brytig snö, vilket gör att förhållanden som borde upplevas som skitsnö förvandlas till helt ok. Ingen skärning alls i pisten (>50m eller nåt sånt) gör att man får använda gammal klassisk raklaggsteknik. Ingen attraktion där alltså, men man tar sig fram. Den gamla Big Daddy (fram tom -05/06) är ett bra alternativ. Inte lika bred, mer skärning och bra svar. Det är synd att den inte finns kvar i sortimentet.

Fischer Watea 193. Om du vill ha en lätt resa in i offpistens värld. Watean kommer att hjälpa dig på traven i all form av offpiståkning. Den visar spänst och livlighet i all form av mjuk snö. Lite mjuk och ostabil för din vikt om du trycker på rejält och underlaget är annat än jämnt. Ändå ett möjligt val tycker jag. Lättåkthet offpist ska inte underskattas. Jag tar hellre lite fladder i pisten jämfört med att åka runt på ett par för hårda/brytiga/svåra skidor utanför.

Völkl Mantra 191cm. Riktigt bra allroundskidor, men mer pistinriktade än mycket annat i kategorin. Oerhört fin spårvilja och respons i skäret oavsett underlag och perfekt avvägt flex. Völkl kan bygga skidor. Belaget bör också nämnas. Det är nära racingkvalitet och har ett mycket bra glid i jämförelse med många andra friåkningsskidor om det preppas med rätt struktur, men det innebär också känslighet för stenar. Ingen direkt surfkänsla i lössnö, men går prima trots detta så länge snön är bra. Dock betydligt mer krävande än alla ovanstående i svår snö pga den tydliga skärningen i framänden. Samma framände drar in i sväng på hårt underlag och skapar då kvickhet och åkglädje där. Kompromisser, kompromisser. Bra skidor sammanfattat, men kanske lite väl pistorienterade i det här fallet.

Sen finns det några intressanta skidor som jag inte har testat, men som jag ändå tror på:

Dynastar Legend Pro XXL. Rak skärning, styv under foten och bak, men med en mjukare framände. Går säkert mycket fint utanför pisten för en åkare i din storlek.

Salomon X-Wing Lab (kommande vinters). Ligger helt rätt måttmässigt. 108mm under foten och 198cm lång. Perfekt för dig som allroundskida med puderinriktning. Läge att invänta test kanske och svårt att få tag på nu, men jag får trivsamma vibbar.

/MnO

Hejsan, jag är i samma situation. Jag har spanat in Rossignol Scratch BC WRS efter som att jag vill jibba lite också. Vad tror ni om den?

Senast ändrad:
ozzki sa:
Hejsan, jag är i samma situation. Jag har spanat in Rossignol Scratch BC WRS efter som att jag vill jibba lite också. Vad tror ni om den?
Den funkar utmärkt som allroundskida med jibbinriktning, förutsatt att du väljer den längsta längden. Sen bör du funderara på monteringen. BC är urtypen för en skida som är väldigt trimbar mellan jibbkänsla och friåkningsbalans.

Senast ändrad:
MnO sa:
Nordica Supercharger Blower 193cm. Välbyggd, men lite tung på axeln. Dock kvick och lätt i känslan trots storleken när den väl är på snön. Väldigt lättåkt i lössnö och svår snö pga mjukheten i framänden. Aldrig några problem med att framänden greppar för mycket i skarsnö tex, vilket underlättar i vardagsoffpist. Spårar inte direkt bra i slasksnö och är lite för flytig rent allmänt i pisten om man drar på på lite eftermiddags-ojämnt underlag.
Nu har jag bara åkt en dag slask med Blower:n men jag tyckte den funkade ruggigt bra där. Eftersom det är *varmt* i Alperna nu har jag inte direkt kunna testa den i några andra förhållanden, och den enda någorlunda relevanta skidan jag har att jämföra med är Völkl Mantra. I slask föredrar jag helt klart Blowern (185 cm varianten, monterad på Ride). Den extra bredden känns enbart positiv i mjuk snö.

Peter_K sa:
Nu har jag bara åkt en dag slask med Blower:n men jag tyckte den funkade ruggigt bra där. Eftersom det är *varmt* i Alperna nu har jag inte direkt kunna testa den i några andra förhållanden, och den enda någorlunda relevanta skidan jag har att jämföra med är Völkl Mantra. I slask föredrar jag helt klart Blowern (185 cm varianten, monterad på Ride). Den extra bredden känns enbart positiv i mjuk snö.
Jag gjorde ett head-to-head-test mellan Blower 193, Salomon AK Lab 195 och Mantra 191 just i slaskiga förhållanden. Nu sitter jag på jobbet och har inte tid att lägga ut texten, men det sammanfattade intrycket var att skidorna presenterar en skala i spårvilja. Blowern tyckte jag var påtagligt flytig i jämförelse med de andra två (därmed inte sagt att den är dålig, flyt kan också översättas till smidighet många gånger). AK Lab visade lite mer fasthet i svängkaraktären och är den mest förutsägbara av de testade skidorna (kan iofs bero på att jag har drygt 250 åkdagar på modellen). Mantran var klart mest bett i om man nu kan tala om bett i slask. Den visade iaf med råge bäst spårvilja och driv genom pucklar. Nu var det iofs mina egna Mantra som är trimmade helt annorlunda än vad de är från fabrik. Dels har jag bakmonterat 2,5 cm och dels är skidan planslipad och därefter hängd ytterst lite med 0,5 grader för hand. I jämförelse med några av dom fabrikstrimmade superhängda Mantra jag har testat är skillnaden enorm.

Sen är det en helt annan sak att avgöra vilken skida som gick bäst. Alla tre har sina poänger. I enbart pist slår Mantran dom andra två på fingrarna i de flesta situationer tycker jag, och då inkluderar jag slaskföre. Blandar jag in någon form offpist vinner Blowern pga sin förmåga att förvandla skitsnö till åkbart och lättkördheten i riktigt stökig uppkörd snö. Lab hamnar i mitten och presterar godkänt överallt.

Bedömningar av skidor är så personligt att man egentligen inte borde syssla med det ;)

Tillbaka
Topp