Skidor till en färsking

GrabbenAvIdag

Ny medlem
Skidor till en färsking
Jag vet att det finns en massa trådar men varje case är ju ändå individuellt så here i go:
Är ganska ny på skidor. Åker rätt aggressivt, snabbt och korta svängar. Mest piste men också avstickare off piste och några hopp (detta vill jag även utveckla).
Har hittills åkt på carvingskidor vilka har funkat off piste men har väl inte åkt så bra då heller. Funkar däremot ej i park. Funderar på några av dessa, rangordnat: Line Prophet 85 eller 90, Armada triumph, Salomon rocker2 92 och sist Völkl Bridge.
Vad tycker ni?

Skidor till en färsking
Ifall allt är individuellt borde vi inte få ta del av dina unika egenskaper, vikt, längd, ålder, åkstil (aggressiv=medelgod bara så du vet...) osv?
Vi vet redan att du är dålig på att söka, läsa regler och sticky trådar men vi behöver mer info t ex var skidorna ska användas, (inte svara offpist, utan mer specifikt, skogsåkning, i sälen lr Kanada? Bowls i Colorado lr Kittelfjäll?

Senast ändrad:
Skidor till en färsking
GrabbenAvIdag sa:
Är ganska ny på skidor. Åker rätt aggressivt, snabbt och korta svängar. har funkat off piste men har väl inte åkt så bra då heller.
Vad tycker ni?
Låter som du är rätt farlig för oss andra tycker jag... Ny, aggresiv, snabb och åker utanför utan kunnskap...

Skidor till en färsking
Tja ... om poletten fortfarande inte trillat ned ... Bode Miller kör aggresivt, inte du ... alla alpina skidor idag förutom vissa extrema lössnöskidor är "carvingskidor"! Se JL76s kommentar och komplettera med info så kommer du säkert att få bra svar. :-)

/MM

Skidor till en färsking
JL76 sa:
Ifall allt är individuellt borde vi inte få ta del av dina unika egenskaper, vikt, längd, ålder, åkstil (aggressiv=medelgod bara så du vet...) osv?
Vi vet redan att du är dålig på att söka, läsa regler och sticky trådar men vi behöver mer info t ex var skidorna ska användas, (inte svara offpist, utan mer specifikt, skogsåkning, i sälen lr Kanada? Bowls i Colorado lr Kittelfjäll?
75kg, 178cm, rätt så aggressiv enligt mig själv, överallt mellan Åre och Chamonix. Ej utanför EU.
Magngan sa:
Låter som du är rätt farlig för oss andra tycker jag... Ny, aggresiv, snabb och åker utanför utan kunnskap...
Lite av mitt signum det där men jag försöker bättra mig.
Mountain_Man sa:
Tja ... om poletten fortfarande inte trillat ned ... Bode Miller kör aggresivt, inte du
Skrev att jag körde rätt så aggressivt, inte "aggressivt", är en milsvid skillnad där.
Mountain_Man sa:
... alla alpina skidor idag förutom vissa extrema lössnöskidor är "carvingskidor"! Se JL76s kommentar och komplettera med info så kommer du säkert att få bra svar. :-)
/MM
Är det verkligen så? För enligt recensioner och inlägg jag läser så släpper ju naturligtvis pistegenskaperna ju högre i midja man går, även skillnad på stelhet etc. Men det låter ju bra om det är så att alla utom extrema powskidor är bra carvare.

Tack för svaren

Skidor till en färsking
Med aggressivt menar jag inte att jag tar några onödiga risker eller är ett pistsvin men att jag ofta störtar ned och gärna svänger tvärt då det behövs.

Skidor till en färsking
Mountain_Man sa:
Låter som en modern "Allmountainskida" som Extrem Project 100 skulle kunna vara något för dig. Jag har inte kört dem själv men tycks vara en fullträff från Extrem! Testa!

http://extrem.com/sv/skis/project-100/

/MM
Var på skistore i torsdas och klämde på lite nya grejer, bland annat P100. Kändes som ett riktigt fint allmountainbygge! Lagom tunga, fin shape och fint flex, med en bastant tail, dock hanterbar, och en ngt mjukare nos.

Skidor till en färsking
Mountain_Man sa:
Låter som en modern "Allmountainskida" som Extrem Project 100 skulle kunna vara något för dig. Jag har inte kört dem själv men tycks vara en fullträff från Extrem! Testa!

http://extrem.com/sv/skis/project-100/

/MM
Skulle kännas lite som att ta sig vatten över huvudet om jag gjorde det. Den är ju extremare än de andra.
Och på vilket sätt passar den mig bättre än de jag nämnde baserat på vad jag angett om min åkstajl? :o

Skidor till en färsking
Åkstajl? Åker rätt aggressivt, snabbt och korta svängar. Störtar ned och gärna svänger tvärt om det ...

Ockidocki ... vi gör ett nytt försök!

1. Hur mycket har du åkt och var?
2. Var (geografiskt) tänker du i första hand använda de nya skidorna?
3. Var på berget kommer du att åka mest?
- Pist
- Offpist
- Park
4. Vilka egenskaper hos skidorna prioriterar du?
- Stabilitet eller lekfullhet
- Kort eller lång sväng
5. Hur lång är du och framförallt hur mycket väger du?
6. Vad har du för skidor idag?
7. Klarar du av att köra på rent skär i
- Gröna backar
- Blå backar
- Röd/Svarta backar

De skidor du nämner är troligtvis mycket bra alternativ som allroundskidor men jag tror att Extrem P100 är snäppet bättre om du bara ska ha en skida både för pist och offpist. Tycks helt enkelt vara en av mycket få skidor som verkligen tål att carva hårt i pisten samtidigt som den har bra flyt utanför. Kan vara ett sämre alternativ i parken än tex: Bridge, men det har jag inte koll på! Fick jag bara ha en skida tror jag P100 skulle vara mitt val! (Jag kommer att köra på fyra olika skidor i vinter.)

/MM

Skidor till en färsking
Misstänker att "rätt så aggresiv" betyder "snabbare än min mamma" i detta fallet, jag tror TS kan köpa nästan vadsomhelst på sin shortlist utan att det spelar roll, de verkar alla vara bättre än TS har utvecklats till (rubriken säger "färsking"). Ja P100 är extremare än de andra...

Skidor till en färsking
Mountain_Man sa:
De skidor du nämner är troligtvis mycket bra alternativ som allroundskidor men jag tror att Extrem P100 är snäppet bättre om du bara ska ha en skida både för pist och offpist. Tycks helt enkelt vara en av mycket få skidor som verkligen tål att carva hårt i pisten samtidigt som den har bra flyt utanför. Kan vara ett sämre alternativ i parken än tex: Bridge, men det har jag inte koll på! Fick jag bara ha en skida tror jag P100 skulle vara mitt val! (Jag kommer att köra på fyra olika skidor i vinter.)

/MM
Jag körde en vecka på fjolårets P110 i davos. Skidan går som på räls i pisten och var i stort sett lika stabil som mina nordica fire arrow. Flyter bra men är inte en lekfull puderskida direkt, men på stora öppna ytor är den underbar.
Vet inte hur årets modell är dock. (själv är jag 181 cm och 85 kg med bra teknik)

Skidor till en färsking
CLarsson sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Jag körde en vecka på fjolårets P110 i davos. Skidan går som på räls i pisten och var i stort sett lika stabil som mina nordica fire arrow. Flyter bra men är inte en lekfull puderskida direkt, men på stora öppna ytor är den underbar.
Vet inte hur årets modell är dock. (själv är jag 181 cm och 85 kg med bra teknik)
Vilken längd av P110 testade du? Det skiljer väldigt mycket på tex 185 och 190.
I år har den blivit mer förlåtande/lättåkt/lekfull

Skidor till en färsking
PNyberg sa:
CLarsson sa:
Mountain_Man sa:

/MM
Vilken längd av P110 testade du? Det skiljer väldigt mycket på tex 185 och 190.
I år har den blivit mer förlåtande/lättåkt/lekfull
glömde visst nämna det. Jag åkte på 185 med ett par griffon på. Om årets modell är mer lekful så blir den bara bättre då jag uppfattade skidan som för styv.

Senast ändrad:
Skidor till en färsking
Ja dessa extremskidor var ju jättetrevliga men jag känner inte för fler alternativ just nu. Kan någon snälla hjälpa mig att välja mellan de jag tagit upp och inga bredare tack.

1. Hur mycket har du åkt och var? -I fem år, Åre, Sälen, Chamonix och Stanton
2. Var (geografiskt) tänker du i första hand använda de nya skidorna?- ^
3. Var på berget kommer du att åka mest?
- Pist -Mest
- Offpist -mindre
- Park- mindre men hellre mer aka vil utvecklas
4. Vilka egenskaper hos skidorna prioriterar du?
- Stabilitet eller lekfullhet - stabilitet i hög fart men gärna lekfulla
- Kort eller lång sväng - kort.
5. Hur lång är du och framförallt hur mycket väger du? - 178cm 75kg
6. Vad har du för skidor idag? - Blizzard G-Force
7. Klarar du av att köra på rent skär i
- Röd/Svarta backar - rätt så bra

Skidor till en färsking
Nu närmar vi oss ... :-) Om ditt fokus är i pisten med en vinkling åt parken är säkert någon av de skidor du nämner ett bra alternativ. Tyvärr har jag dålig koll på det här segmentet, men det finns säkert andra här på Freeride som kan hjälpa dig. Lycka Till!

/MM

Skidor till en färsking
Är det inte bättre att ha en fast post som beskriver vad som borde detaljeras innan man ställer en fråga om skidval så slipper vi alla dryga svar/outbildade frågor?

Kanske redan finns och jag och många andra missat den?

Skidor till en färsking
Som sagt ... har egentligen inte koll på de här skidorna ... men har läst igenom specarna och vad tillverkarna själva säger. Känns helt klart som Salomon Rocker2 92 är mer off än on-pist. Völkl Bridge och Armada Triumph mer åt park och stora svängar i pist. Återstår då gör Lineskidorna. Jag får en känsla av att 85:an kanske är något mer "charger" med sin något större skärning än 90. Så av de skidor du listat känns det som Line Prophet 90 är ditt val, rent teoretiskt! ;-)

/MM

Skidor till en färsking
JL76 sa:
Misstänker att "rätt så aggresiv" betyder "snabbare än min mamma" i detta fallet, jag tror TS kan köpa nästan vadsomhelst på sin shortlist utan att det spelar roll, de verkar alla vara bättre än TS har utvecklats till (rubriken säger "färsking"). Ja P100 är extremare än de andra...
Allvarligt, hur elitiskt vill ni ha det här underforumet? Bara för att några nyligen la märke till att många beskriver sig själva som aggresiva åkare, eller att någon som inte läser här varje dag inte har koll på vad som är viktigt att beskriva för att få relevanta tips, betyder det inte att ni som skriver mycket här har något slags fripass att vara dryga mot alla som råkar ha missat era interna regler.

Att du dessutom inte ens riktar ditt inlägg mot TS utan skriver om honom i tredje person..kom igen!

Skidor till en färsking

@kodos
Ockidocki ... finns en viss poäng i vad du säger ... men samtidigt får alla som skriver på en sajt som denna räkna med att få svar utifrån hur man formulerar sin fråga. Och, ja det är en del av en "community" att leda in färskingar på den rätta vägen ... :-D

Vore ju kul om någon som har koll kunde hjälpa vår "färsking" när han slutligen gett oss bra information! Kanske du kodos kan bidra ...

/MM

Skidor till en färsking
Det är ju juset det med att leda in en färsking, när man formulerar sig som JL76 gjorde nu tror jag att det snarare skrämmer bort än uppmuntrar till förbättring.

Jag skulle gärna hjälpa men jag håller alldeles för dålig koll på utbudet tyvärr..

Skidor till en färsking
kodos sa:
JL76 sa:
Allvarligt, hur elitiskt vill ni ha det här underforumet? Bara för att några nyligen la märke till att många beskriver sig själva som aggresiva åkare, eller att någon som inte läser här varje dag inte har koll på vad som är viktigt att beskriva för att få relevanta tips, betyder det inte att ni som skriver mycket här har något slags fripass att vara dryga mot alla som råkar ha missat era interna regler.

Att du dessutom inte ens riktar ditt inlägg mot TS utan skriver om honom i tredje person..kom igen!
Men det är inga nya interna regler, det är ju allmän forumetikett och när man blir medlem på DETTA FORUMET så klickar man i att man läst och godkänt reglerna?
Varför ska det vara ursäktat att var dum här när det inte är det övrigt i samhället? Parkerar jag där jag inte fick får jag böter även om jag kommer med "men jag visste inte om det!". Hur mycket ska man dalta med folk som skiter i att formulera sig, skiter i regler och skiter i att läsa och svara vettigt?

Ifall man får en varning från moderator direkt när man skriver sitt första dumma inlägg som skedde här skulle det skrämma bort mindre?

Min tråd om "aggressiva" är flera år gammal och fenomenet är allmänt utbrett, TS här fick följdfrågor och svarade med väldigt knapphändig info, "rätt så aggressiv" är ju ett helt intetsägande svar? Skrev om TS i tredje person för han svarar inte på frågorna även om han kanske tror det. Killen vill ha kortsvängande, lekfulla högfartsstabila skidor? Lycka till med det!

Sen är det ju bara roligt att han skriver de är "extremare", när märket heter så...

Skidor till en färsking
Mountain_Man sa:
Som sagt ... har egentligen inte koll på de här skidorna ... men har läst igenom specarna och vad tillverkarna själva säger. Känns helt klart som Salomon Rocker2 92 är mer off än on-pist. Völkl Bridge och Armada Triumph mer åt park och stora svängar i pist. Återstår då gör Lineskidorna. Jag får en känsla av att 85:an kanske är något mer "charger" med sin något större skärning än 90. Så av de skidor du listat känns det som Line Prophet 90 är ditt val, rent teoretiskt! ;-)

/MM
Men större skärning ger väl kvickare sväng? Det gillar jag ju. Står i valet och kvalet mellan dessa två profeter nu.
K2 Sight är en kandidat också.

JL76 sa:
Sen är det ju bara roligt att han skriver de är "extremare", när märket heter så...
Ja, får man inte vara rolig heller? FYI menar jag rätt så snabb när jag skriver det, störtar alltså förbi de flesta andra i backen, från topp till botten när jag känner för det.

Senast ändrad:
Skidor till en färsking
Jag tror mig veta exakt vilka skidor du vill ha. Provåkte dem själv i Hemavan i början av december och jag är helt djäkla kär. Ska jag ha ett par nya skidor med midja smalare än 100 mm i är det dessa jag kommer att köpa:

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/blizzard/bonafide.html

Inget för parken, men allt annat gör du med dem. Hanterar du dem bara rent åktekniskt finns det nog inte mycket bättre. Jämförde dem med Extrem Projekt 100 och jag gillade dessa bättre än Extremerna.

Skidor till en färsking
GrabbenAvIdag sa:
Jag vet att det finns en massa trådar men varje case är ju ändå individuellt så here i go:
Är ganska ny på skidor. Åker rätt aggressivt, snabbt och korta svängar. Mest piste men också avstickare off piste och några hopp (detta vill jag även utveckla).
Har hittills åkt på carvingskidor vilka har funkat off piste men har väl inte åkt så bra då heller. Funkar däremot ej i park. Funderar på några av dessa, rangordnat: Line Prophet 85 eller 90, Armada triumph, Salomon rocker2 92 och sist Völkl Bridge.
Vad tycker ni?
Sluta trolla nu. I en annan tråd låter det som du kan allt men här är du ny på skidor?

Skidor till en färsking
GrabbenAvIdag sa:
Hur är Line Prophet 85 att hoppa med tror ni?
Rätt så bra!

"Åker mest pist" men sätter Chamonix, Val d'Isere, St. Anton som hemmabackar, WTF?

Jag åker rätt så fort till jobbet, hur fort åker jag då?

Hasse verkar ha listat ut vad du är för nåt...

Tillbaka
Topp