Skidor till is, raviner, skog - och puder

Clutch799

Ny medlem
Hej!

Jag har ett par Black Diamond Megawatt 188 som är guddomliga i puder. Men det finns inte alltid puder! Ofta är det isiga partier, och i Kittel tyckte jag de var alldeles för stora.

Så; jag letar efter lite mer lättåkta skidor. Har testat Armada JJ, tyckte de var rätt ok men kanske lite mjuka i änderna?

Vill gärna ha runt 140 fram, minst 115 på midjan och radie under 25 meter på längd kanske 185 (är 186 själv).

Allt av tips och info tags emot med stort tack!

Nu var det ingen felanalys som efterfrågades, enbart tips till skidor som uppfyller dom krav jag har just nu. Om ni är nöjda med eran BDor (som jag inte tänker sälja) får ni skriva om det i en annan tråd. Tack.

Bibby Pro kanske? Nya Blizzard Gunsmoke ser fina ut om det är till nästa säsong, Line SFB får mycket bra kritik.

Clutch799 sa:
Nu var det ingen felanalys som efterfrågades, enbart tips till skidor som uppfyller dom krav jag har just nu. Om ni är nöjda med eran BDor (som jag inte tänker sälja) får ni skriva om det i en annan tråd. Tack.
Okey, jag ska vara seriös,, det var jag i mitt förra inlägg med ; ) lite skit far du ta,,,, men om vi haller oss till BD skulle jag vilja föresla till dig BD Verdict , en synnerligen lättakt skida, förlatande men som även gillar att man "trycker pa",,

Utter sa:
Bibby Pro kanske? Nya Blizzard Gunsmoke ser fina ut om det är till nästa säsong, Line SFB får mycket bra kritik.
Efter att precis ha avslutat en vecka i Chamonix-dalen med bara pucklar, is och bristande skare, måste jag säga att Bibbyn funkar alldeles utmärkt. En Katana på 184 borde kunna funka lika bra men fördelen är att Bibbyn är lite mer lekfull när pudret väl kommer. Första dan åkte jag på rocker2 och den var för bred. Bredden kändes verkligen bland pucklarna. Att dagen efter gå loss på Bibby var en stor skillnad. Bredden stör inte alls.

Jag har åkt mycket i kittel och har haft liknade bekymmer som du. Själv har jag kört på ett par BlackCrows navis. Funkar helt underbart i kittle, så länge det finns snö. Problemet för mig är att de blir för svårhanterliga i den täta skogen om man har för lite snö att jobba med, eller om det blir för mycket hård puckel. Då blir skidorna för stumma.
Jag köpte själv ett på K2 Kung Fujas för det här ändamålet och satte på ett på dynafit på mina galmla kråkor. Funkar grymt bra i kittel. Det är ju en smaksak, men jag har mycket svårt att åka puckel med "puckelpist teknik" med för breda och stumma skidor. När det gäller bärighet så ger Fujasen (och Navis) en mycket fin pop upp ur snön. Jag kör häldre mina navis i djupare snö då de klarar fart bättre än Kung Fujas.

Massor av bra tips här, tackar!

Självklart tar man lite skit!

Zentradi; du beskriver exakt det som jag tycker själv.

Jag klarar nog isiga partier med megawattorna, men har helt enkelt för mig att det finns roligare skidor i krattskogen ex i Kittel eller i puckelpisten. Då köper jag de skidorna jag tror är roligast, även om det innebär att man får dragas med ett par till i baggaget.

Men fortsätt skriva hör ni! Jag blir glad!

Nordica radict. 185 cm lång, 157-127-146. 420mm rocker i nosen och 400mm i tailen, 3mm spann däremellan. Styvare och stabilare än JJ men fortfarande lekfull och lättsvängd med en radie på 18m. Mitt tips är att montera bindningen något fram för att få lite extra smidighet i skogen. Där har du din skida för allt.

MedlemJapaner sa:
Nordica radict. 185 cm lång, 157-127-146. 420mm rocker i nosen och 400mm i tailen, 3mm spann däremellan. Styvare och stabilare än JJ men fortfarande lekfull och lättsvängd med en radie på 18m. Mitt tips är att montera bindningen något fram för att få lite extra smidighet i skogen. Där har du din skida för allt.
Nu har jag inte åkt på dom, men Patron passar nog in bättre på kravspeccen här?

Jag har provåkt patronen och skulle rekommendera den för dina önskemål. Själv har jag beställt radicten eftersom jag efterfrågar en styvare skida men för liknande ändamål.

Snödjup

Tillbaka
Topp