Skidor till Kanada

Mbyrod

Medlem
Skidor till Kanada
Hej
Tänker köra några månader i Kanada, från februari och frammåt. Funderar nu på skidor. Har för tillfället inga och skulle helst bara skaffa ett par av ekonomiska skäl. Dvs skidor som funkar både hemma och i Kanada. Dessutom måste väl pisterna där också bli hårda, isiga, slaskiga osv. Vill med andra ord ha feta skidor, som funkar i ffa offpist, men även svenska pister. Vilket midjemått är rimligt?
Magnus

Skidor till Kanada
Verkar grymt feta, men som sagt, tyvärr är det studentbudget som gäller... Funderar på att köpa ett par begagnade skidor hemma, alt köpa skidor i Kanada?

Skidor till Kanada
TA LÅN!!!! Och köp ett par Hendryx! Det går inte att beskriva i ord hur bra de är! Jag var mest orolig över kvaliteten över ett par skidor som görs i så liten skala men de är bara... obeskrivbara! DET ÄNDA... är att ytfinishen inte går att jämföra med de övriga men annars! Jag har ett par 182:or med kanske den dubbla ytan mot mina 168cm Salomon 1080 och Hendryxarna är lättare viktmässigt och bättre på ALLT!

Skidor till Kanada
Masterblaster: Nu ska vi inte överdriva här. Dom är sjukt bra men inte så mycket bättre på allt.

Skidor till Kanada
Alldeles riktigt; Uttrycker härmed en ursäkt och ett förtydligande: "bättre på ALLT!"... betyder mer exakt att jag vill inte att folk skall bli avskräckta av priset och istället kanske handla ett mediokert alternativ, nämligen, en lösnö och en pist/parkskida (whatever). Detta när Hendryxskidan, i mitt fall, Voodoo Child, är en förbannat bra offpistskida som har räddat mig i ALLA situationer jag har utsatt oss för. MEN samtidigt klarar sig förträffligt i pist och på grund av avsaknaden av vikt även går mycket bra att hoppa med och därmed behöver man inte slösa värdefull tid på att byta skidor och kan således få mer ut av varje dag. Det enda jag använder mina 1080 till är att träna rail! Själv är jag en tung skidindivid med mina 90 och 188!

Hasse: Försök få fatt i en flaska Reyka Vodka till din vodka/soda!! BLIR INTE BÄTTRE, ingen överdrift den här gången! ;)

Senast ändrad:
Skidor till Kanada
Masterblaster: Synd då att du har åkt på den gammla Rhinon. Den nya är ännu grymmar. Och då är Rhino Chaser smal jämfört med mina nya puder monster som håller på att tillverkas.

Men som det står i en annan tråd här https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=30887 så är det en grym skillnad att åka på ett par riktiga tävlings skidor och fatskis även om det är Hendryx. Så kommer skidan förmodligen inte vara så mycket lättare i år tyvärr. Och vill man ha lätta skidor så ska man ha dp skidor. Dom är lätta så.

Alla Vodka går lika bra. Smakar ändå bara vatten så ;P

Mbyrod: Synd att du inte såg min annons för tre dagar sedan när jag sålde min Rhino Chaser!

Skidor till Kanada
100 mm+. allt funkar i pisten, så länge det inte är omvänd skärning (spatula med flera). man behöver bara inte svänga så mycket. de andra förslagen du fått är mest fladdriga mellanting mellan park/puderskida. funkar sämst i pist. satsa på en hård pheting och mycket fart i pisterna

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp