Skidor till nästa år...why?

PNyberg

Aktiv medlem
Well nu när snön inte faller så tungt eller ofta och det närmsta man just kommer snö är att kika lite i en igenfrostad frys så tycker iaf jag att det är dags för den årliga sommardepressionen som i mitt fall kan lindras med det årliga skidköpa snacket.
Det känns som att det inte kommer så mkt fantastiskt banbrytande skidor till nästa år, det mesta har redan kommit..ngn ny liten design detalj kanske.
Å andra sidan så kommer det ju 3-4 intressanta skidor varje år samtidigt som många andra famgångsrika skidor får ligga kvar i sortimentet. Mao det finns jäkligt mkt roligt ute på marknaden just nu och det är riktigt svårt att hitta ngt som man känner att "ahh den här är the one!". Mer att man känner att "hmmm...vilka av dom här 5 rätt lika skidorna är bäst för mig tro?".
Vad ska folk införskaffa för skidor. Skriv gärna hjur ni har tänkt runt era köp och lite av vad ni har haft för lagg innan.

Sj ska är jag 100% säker på att jag ska köpa ett par 4frnt VCT 182. Varför? Jo för att jag vill ha ett par slackcountry/inbounds orienterade skidor som pallar lite av det mesta, samtidigt som den är hyffsat lätt i kombination med bra stabilitet.

Har haft Squads189, EP Pro, Armada Ant, Line Cronic Wide, K2 PE och 4frnt EHP193. Så tanken gick att jag ville ha en smidig skida som man kan ha och göra lite allt med. EP Pro som jag hade som slackcountry skida förra året fungerade inte riktigt för mig riktigt. Fett bra i djup snö och roliga i pisten, men jag tycker även att det är skoj att köra fort i skräpsnö och där höll dom inte måttet. De andra skidorna har vart stabila men lite för olekfulla men samtidigt mkt stabila. Så ett mellanting mellan en squad och en EP Pro fick bli en 4frnt VCT helt enkelt. :P

sa jag att jag inte har ngt att göra just nu och är lite bakis.....

jag vill inte ha ngt sagt eftersom det är en rätt simpel frågeställning. Vad ska folk köpa för skidor och varför?
Varför? Jo för att jag sj ska få lite att fundera på när det gäller skidor till nästa år... ska inhandla ett par stora stickor nästa år som ska ersätta mina 4frnt EHP193....

Åker på ett par K2 PE som jag är riktigt nöjd med. de funkar bra i pisten, parken och hyfsat i off-pisten. Men de börjar bli korta och slitna så nu är det dags att gå till skidaffären.
Har tittat runt lite bland 09 skidorna och letar efter nått som är lite bredare än PE. Har hittat en skida som jag riktigt har fastnat för. K2s Kung Fujas. Peps promodel har denna säsong fått nya och större mått. Den har gått från ca 84 till 95 i midjan, vilket intresserar mig. jag vill ha en lite bredare skida som funkar bra i off-pisten men som inte är för stor och klumpig för att slängas runt i parken.

Har tittat på flera liknande skidor men det är ingen som tilltalar mig lika mycket som Kung Fujas.

// Er

Lånar tråden lite - Har haft ett par Techno Pro skidor i en säsong. Så jag ska definitivt byta i år! Men jag har ingen aning vilka skidor jag ska köpa. Åker endast park. Vet nån en (inte för dyr) prisvärd skida?

Jag har ett par K2PE och ett par pistsmekare för tillfället. Jag tänkte uppgradera min quiver med ett par K2Hellbent 179cm samt ett par Goodha191 mediumflex.

detta om allt går som planenligt :)

Varför jag skulle gå på just dessa skidor är för att jag har lutat mycket åt en rockad/galen skida, och jag har fastnat för just hellbenten då den ska vara lite styvare än EP Pro. Lekskida dvs.
Goodhan skulle vara mer utav en chargeskida som kan funka i princip överallt, lite som ett mellanting mellan PE och Hellbent. Varjedagsskida helt enkelt.

Jag ska använda dessa skidor i USA, i snow.com-området (Vail, Breck osv.)

till "jibbba" kan jag säga; leta i forumet, eventuellt posta i jibb-forumet istället. lycka till.

vad säger ni om mina idéer om en 2-skidorsquiver i Hellbent och 191medium?

Fan vad trevligt initiativ!

Jag skall äntligen göra slut på min Scratch BC-tradition. Jag har haft två par nu, och nu känner jag verkligen att de är för mjuka... Då jag köpte Glisseurs gamla Lotus 120 kände jag hur det var att åka på ett par vridstyva och kapabla skidor. Jämfört med Lotus är BC'na som nudlar.

Jag söker därför en do-it-all-produkt, men utan jibbinriktning, dvs. en styvare friåkningsskida. Det är mycket som talar för att det blir ett par nya Dynastar Legend Pro's i 184-längden... De är lite mjukare och har lite mer skärning än förra modellen och så passar 184 bättre än förra modellens 186 (jag är bara 174). Jag tror verkligen att det kan bli en riktigt funkis skida för mig, den kan nog vara jäkligt pålitlig då det är dåligt underlag, och samtidigt lite köttig så att man själv får jobba lite och utvecklas som åkare... Sen att den nu är 100mm i midjan är ju helt fel, då kan man ju faktiskt lämna Lotusarna hemma, utan att känna att man skall åka och byta om det är grymma förhållanden.

Om det är någon som känner att jag verkligen har missat någon skida som är snarlik så säg gärna till! Jag har funtat på Mantran, men jag är inte sugen på Völkl (kvallén känns sådär) och jag tror LP är en bättre och roligare sida. Kom nu att tänka på Wailer 95 (DPS), Glisseur/Nojlas är den lika LP'n?

Trots att det är en ganska tung skida tror jag ändå att det komer landa ett par Dukes på dem, jag vill ha en skida som jag kan huda med. Att det är tungt skiter jag i. Jag är van att gå och slita för bra åkning, och det blir ju inte jobbigare än att gå med grejerna på axlarna... Sen har jag inte gått med lätt utrustning så jag har ju inget att förhålla mig till!

Sen är jag även sugen på att köpa ett par twintips, någonting måste man ju ha till Stockholmsbackarna... Det känns givet med något riktigt parkorienterat, väldigt gärna symetriskt. Gillar tänket och designen på Völkl Wall (lite styvare + att jag gillade gamla Karma) men det verkar som att många har haft just kvalitéproblem. Jag vill ha en styvare parkskida som är symetrisk. Dock inte Fischer Addict, jag har nått emot den... hehe Jag får se vad tillverkarna kommer med i år helt enkelt...

Det kommer nog bli en dyr höst, jag ska köpa ett par Il Moro också, fötterna klarar inte av de kalla svenska vintrarna så bra längre...

assr: Din 2-skidors quiver är inte helt tokig. 191'an klarar det mesta alldeles utmärkt, både pist och opreparerat. Körde den själv som varjedagskida under säsongen men i pisten blev lite tråkig med sina 30+ m radie. Men å andra sidan har jag ju ett par GS-skidor.

assr sa:
Varför jag skulle gå på just dessa skidor är för att jag har lutat mycket åt en rockad/galen skida, och jag har fastnat för just hellbenten då den ska vara lite styvare än EP Pro. Lekskida dvs.
Goodhan skulle vara mer utav en chargeskida som kan funka i princip överallt, lite som ett mellanting mellan PE och Hellbent. Varjedagsskida helt enkelt.
Hellbenten som lekskida, tänker du då BC-jibb, eller leka/lattja runt i skogsfluffet? Om inte BC-jibb tycker jag du skall testa en skida med omvänd skärning, så att du verkligen får in leket. Typ DPS Lotus 138 eller Armada ARG...

Hur styv är Goodhan i medium, är det vanliga eller den hårdare? Om du skall ha den som varje-dag-skida så tycker jag att du skall ha den styvare varianten (hoppas medium är den). Osäker dock om inte svängradien kan bli lite stor för vanlig piståkning.

Carled:
Som symetrisk twin så kan lines skidor vara ngt att kolla på. En kompis som körde på deras Anthems förra året och var nöjd med dom. Som referens kan jag säga att han oxå har haft karman innan. Karln heter han här på freeride.

Om inte LP så har ju Head bestämt sig för att slopa sin Super Mojo 103 och göra en Super Mojo 102 som ska vara en snällare variant av 103an. Den kanske kan vara ngt att kika på. Annars är väl LP serien en av dom bästa friåkar laggen out there.

jag kommmer troligtvis skaffa mig ett par salomon simon dumont pro model för att det verkar vara en jävligt bra skid och jag kan få ett bra pris på den på skidbutiken.com. jag hade tänkt att skaffa mig en väldigt bra skida som ajg kan ha i flera år så jag slipper köpa nya varje år.

Lett valg.

Til park
High Society Classic. 08/09 modellen kommer med samme mål,men ny oppbyggning.
Den har blitt stivere fra til og framfor bindingen ved center montering. Derifra og fram er den veldig myk. Lett å gjøre butters med veldig leken,lett å få med på rotasjoner osv. Den byr opp til lek og har i tilleg lav vekt. Etter en feil produksjon sist vinter har High Society gjort om hele sin produksjon av Classic så den kommer nå som en utrolig solid ski! Tåler MYE hard kjøring og bindingene sitter som støpt på skiden!
Har kjørt den siden Mars selv og er utrolig fornøyd med den.

Når vi snakker freeride er det High Society FR som gjelder.

Den har ingen ekstreme mål som Salomon Rocker Armada ARG eller K2 pothoon.

Derfor mener jeg at det er den ulitmate freeride ski! Den er ikke for bred og ikke for smal. Tupp foran og bak så den kan brukes til Bc jibbing også.

målene er 136-104-122 ca...
Nytt i 08/09 modellen er Carbon striper i topplaget for å få en mere spenstig ski. Ikke store forandringer fra 07/08 modellen,men jeg merket det fra første dag at den kjentes mye bedre ut å kjøre med og den er grym både i pudder,pist og hard freeride snø! Pga sin sving radie er den bra i skogen og ikke minst den er stabil som faen i stor fart og store svinger ned store fjell! Den er ikke lettkjørt,men man behøver ikke være Pro for å få den til å svinge som mange av de nye skien på markedet. Om man vil ha den perfekte ski for en hel sesong er dette skien!

Utentvil sesongens kjøp!!!!!

Vet ikke hvor den blir å få tak på i sverige enda,men kommer nok noen ski demoer iløpet av sesongen i sverige også!!

Carled sa:
assr sa:
Hellbenten som lekskida, tänker du då BC-jibb, eller leka/lattja runt i skogsfluffet? Om inte BC-jibb tycker jag du skall testa en skida med omvänd skärning, så att du verkligen får in leket. Typ DPS Lotus 138 eller Armada ARG...

Hur styv är Goodhan i medium, är det vanliga eller den hårdare? Om du skall ha den som varje-dag-skida så tycker jag att du skall ha den styvare varianten (hoppas medium är den). Osäker dock om inte svängradien kan bli lite stor för vanlig piståkning.
Medium är den styvare av dem. Anledningen till att den heter medium i flex är att de har någon egen skala på hur styv skidan är där 181'an står som hård och mjukaste 191 som soft. Personligen vet jag inte riktigt hur väl det stämmer, 181'an upplevs inte så hård, känns ungefär som gamla Karma och 191'an. Kan ha med radien at göra att den inte känns hårdare än 191. Går att pressa radien på 191 en hel del men att säga att det är kul att köra pist på dem en dag i sverige är att ta i lite väl mycket.

assr sa:
Vet inte om jag skulle beskriva Goodha 191 som en "Charga skida". Den är hyffsat stabil och skön med sin mjuka bakdel och är riktigt lätt att ta sig fram med, men om det börjar gå snabbt så fladdrar den ur ganska snabbt.
Jag skulle kolla på Gotama, den är i samma storleks klass och ljusår styvare och går dessutom som tåget på de flesta fören. Den spöar framförallt Goodha med hästlängder i pisten och på hårt underlag.
Visst man är mer udda med Goodha i liftkön och alla Engelsmän undrar vad det är för något så visst Gotama är en "tråkigare" skida på det sättet (och fulare iom) men frågan är om det inte är värt det... (Har ett par du kan få köpa med en Naxo bindning om du fortfarande är sugen på skidan...)

För min del blir det, om plånboken tillåter ett par Gotama med The Duke och ett par Kuro med antingen Comp 14 eller The Jester.

För mej blir det nog ett par Moment bibby. Varför? Vill ha en skida med rocker som samtidigt inte är för fet eller smal ( mått: 143-115-134 och 186 cm) för åkning i Sverige. Ska visst ha ungefär samma flex som hellbent, eller aningen styvare flex i tip/tail samt styvare under foten.

boooyah

Om inte budgeten spricker pga bröllopp och sådant så kommer jag att komplettera med ett par Purple Haze eller Ace of Spades...varför? Jo jag kör nu på ett par Blower och vill komplettera med något med lite mer sväng.

Är lite sugen på K2s nya obSETHed som med sina 138-105-125 är något jag skulle kunna tänka mig att ha under fötterna för det mesta (allround är ju en rätt splittrad skidterm så avstår från den...).
Någon som testat eller läst nån bra recension av den? Tvekar inte på att den klarar puder och hög fart, men är nyfiken på greppet i pisten/isiga rännor och hur "slagkraftig" den är i lite stökigare före.

Blide sa:
Är lite sugen på K2s nya obSETHed som med sina 138-105-125 är något jag skulle kunna tänka mig att ha under fötterna för det mesta (allround är ju en rätt splittrad skidterm så avstår från den...).
Någon som testat eller läst nån bra recension av den? Tvekar inte på att den klarar puder och hög fart, men är nyfiken på greppet i pisten/isiga rännor och hur "slagkraftig" den är i lite stökigare före.
är också lite sugen på den skidan men i och med att den har rocker så kanske den inte är bästa skidan för hårt underlag. Men den har ju lite mindre rocker än andra skidor som har det. Vilket borde göra att den funkar bättre på hårt underlag. Priset är också en del som gör att jag hellre väljer en annan skida. kommer typ ligga kring 8000 och det är lite dyrt för mig iaf.

lite info för er som kan engelska:
http://www.coloradofreeskier.com/product_detail.cfm?PID=1243

E_Rockner sa:
Blide sa:
är också lite sugen på den skidan men i och med att den har rocker så kanske den inte är bästa skidan för hårt underlag. Men den har ju lite mindre rocker än andra skidor som har det. Vilket borde göra att den funkar bättre på hårt underlag. Priset är också en del som gör att jag hellre väljer en annan skida. kommer typ ligga kring 8000 och det är lite dyrt för mig iaf.

8000:-?! Wow, handlar du fortfarande skidor på Stadium eller?

Carled sa:
E_Rockner sa:
Blide sa:

Står då 8000 i listan som Pnyberg skickade till mig och det var ju tydligen mkt mkt bra priser i den listan. Men nu kan jag ju passapå att frågan nån som verkligen vet så frågan lyder som följer: Vad kostar K2 Obsethed 08/09?
tacksam för svar

/Er

Senast ändrad:
Beror som alltid på vart man köper... Vet inte vad de kommer att kosta här eller på SC men hittade dem för strax under 4000 kr i USA.
http://www.untracked.com/p2497-09_k2_obsethed_twin_tip_rocker_skis.html

Så skall du dit så kan du säkert hitta dem billigt, men iom att de förra Seth skidorna har kostat 400 EU på SC de senaste åren så tycker säkert både dom och K2 att de ökade dimensionerna motiverar ett högre pris... Så mitt tips är 500-600 EU.

E_Rockner sa:
Carled sa:
E_Rockner sa:

Står då 8000 i listan som Pnyberg skickade till mig och det var ju tydligen mkt mkt bra priser i den listan. Men nu kan jag ju passapå att frågan nån som verkligen vet så frågan lyder som följer: Vad kostar K2 Obsethed 08/09?
tacksam för svar

/Er
Yes 8000kr med en griffon på...Vet iofs inte hur mkt den bindningen kommer att kosta lös... men säg runt 2000 för den..och sen säg att vi får ihop rätt många köpare...ca 100st och då får 30% rabatt. 30% på 6000 är rätt bra pris för ett par Obsethed IMHO

Griffon är ju vara 12-dinversionen av Jester. Hade det varit Jester så hade det varit rimligt, men med "vanlig butiksbindning", näe då är det lite för dyrt tycker jag. Få ihop 100 pers kan nog också bli knepigt. Då tycker jag det är vettigare att köpa ifrån Sport-Conrad och få möjligheten av välja bindning själv (som man givetvis monterar själv med tanke på senaste S-C-infon). Både smidigare, enklare och troligvis billigare!

The_teo sa:
För mej blir det nog ett par Moment bibby. Varför? Vill ha en skida med rocker som samtidigt inte är för fet eller smal ( mått: 143-115-134 och 186 cm) för åkning i Sverige. Ska visst ha ungefär samma flex som hellbent, eller aningen styvare flex i tip/tail samt styvare under foten.

boooyah
Det där låter som en riktigt najs skida... Troligvis är den väl lite lättare då K2's lagg överlag är tunga, samt att du säger kanske lite styvare. Verkar vara en schysst skida!

Carled sa:
The_teo sa:

boooyah
Det där låter som en riktigt najs skida... Troligvis är den väl lite lättare då K2's lagg överlag är tunga, samt att du säger kanske lite styvare. Verkar vara en schysst skida!
Ja visst gör den det! Blir en look px14 racing på, ska inte bli så lätt!

;)

Senast ändrad:
The_teo sa:
Carled sa:
The_teo sa:

boooyah
Ja visst gör den det! Blir nog en griffon bindning på, ska bli lätt!
Låter som en kul skida! Var hittar man den, inte det vanligaste märket?
Jag mår själv dåligt över köp som skall göras. Säsong i engelberg väntar och jag kan inte bestämma mig om jag ska ha ett par Salomon Rocker, nya Armada JvJ 185cm som verkar sjukt cool och rolig. Jag är dock 191 cm och väger 85 kg, tror ni den lilla konstruktionen kan bli för liten? Sen finns även katana 197cm, Kuro 185cm och 07/08s nordica blower 193 med twinen.

Jag har bara råd med ett par skidor och har redan ett par blower i 185 och ett spar Scratch FS. Så vilken av dessa skidor tror ni jag skulle få mest nytta av, känner absolut mest för JvJ men tror att den kommer att kännas kort och då har jag ju ingen storbergsskida....snälla hjälp mig, eller berätta lite om era erfarenheter kring skidorna..?

Senast ändrad:
Engelberg? Skulle rekomendera minst två par skidor dit. Ett par puder skidor, ett par pist(om det är lika dåligt med snö som vanligt) Och ett par "rockskis"... Ev ett par park skidor oxå....

//H

Hasse sa:
Engelberg? Skulle rekomendera minst två par skidor dit. Ett par puder skidor, ett par pist(om det är lika dåligt med snö som vanligt) Och ett par "rockskis"... Ev ett par park skidor oxå....

//H
Usch då! Du gillar då inte alls det stället! har inget större val, där jag hamnar...Nya S7 från ross verkar ju riktigt trevlig, åkt den, hört ngt om den? Tror du en en hellbent kommer till användning där, kan få den för ett riktigt bra pris eller slänger jag pengarna i en alpsjö?

Pontoon eller Kuro om du skall ah en ny puder skida. Älskar Engelberg men gillar inte puderhets....

//H

Du behöver ju helt klart en STOR skida. Blowern är ju ett ganska kompetent storabergsverktyg, men för dig tror jag att den känns ganska smidig och praktiskt, lite vardagsmat helt enkelt. Har jag rätt?

Om du vill ha en rock'n'rollskida för stora åk, feta klippor, ja stor åkning då är ju Rockern eller Katanan dina val, främst Rockern. Men jag skulle även vilja tipsa om lite mer långa skidor. Någon av DPS Lotusmodeller, givetvis 200 eller 202cm-versionerna eller 4frnt EHP 193 kanske. Nya JahLove kan väl också vara ett alternativ för att matcha Blowern... Jag tror att Lines Mothership kommer i en 195-variant. Om den är som jag har uppfattat den så skall den vara riktigt köttig.

Carled sa:
Om du vill ha en rock'n'rollskida för stora åk, feta klippor, ja stor åkning då är ju Rockern eller Katanan dina val, främst Rockern. Men jag skulle även vilja tipsa om lite mer långa skidor. Någon av DPS Lotusmodeller, givetvis 200 eller 202cm-versionerna eller 4frnt EHP 193 kanske. Nya JahLove kan väl också vara ett alternativ för att matcha Blowern... Jag tror att Lines Mothership kommer i en 195-variant. Om den är som jag har uppfattat den så skall den vara riktigt köttig.
Känns som Mothership och Blower är sjukt lika varnadra för att inte tala om Katanan och Morhetship. Nä fläska på med nåt fett.. Allt under 130 i midjan är för småbarn och kvinnor ;)

//H

Carled sa:
Du behöver ju helt klart en STOR skida. Blowern är ju ett ganska kompetent storabergsverktyg, men för dig tror jag att den känns ganska smidig och praktiskt, lite vardagsmat helt enkelt. Har jag rätt?

Okej, japp! blowern körde jag väldigt mycket förra åter, 26 i radie så den var mycket lekfull för mig!

Var mycket nöjd med skidan, kändes sällan osäker i hög fart. Kanske den nya blowern i 193, utan twintip vilket borde ge lite extra längd, skulle passa. Med tanke på att jag är så nöjd med mina tidigare. Eller är det fegt, borde jag våga pröva rockern eller katanan(har den rocker eller är den bara lite uppböjd?) Det jag gillar med mina blower är att dom är tunna och lätta. Hur är rockern och katanan vad gäller det?

Hasse sa:
Carled sa:
Känns som Mothership och Blower är sjukt lika varnadra för att inte tala om Katanan och Morhetship. Nä fläska på med nåt fett.. Allt under 130 i midjan är för småbarn och kvinnor ;)

//H
haha då ligger Kuro mig redan mycket varmt om hjärtat men med mina 191cm kommer den inte kännas lite kort under fötterna?

Jag håller med dig Hasse... Har man Blowern skall man ju gå stort, men jag vet inte hur långt hellbergarn vill gå... Dock är det ju många 130+skidor som bara är breda och mjuka och kommer i 185-längd, så känns det iaf. De riktiga köttarskidorna är få i den bredden... Det är de små tillverkarna som man får gå till isf., typ Lotus 138. 202cm och flex 3. Där snackar vi...

Ääää skall du inte ha de för att köra puder med? I Laub så är det i alla fall bara att stå på. Annars så är det väl bara ringa Hendryx och be han bygga ett par. Typ Foxy Ladies "Mute Pro" 175-132-165 Swallow tail. 2 svängar i Laub är nog rekordet på Leidstedt tror jag...

//H

Varför en kötta skida när vi snackar om puder för???? Inte förstått det än. Men vad vet jag jag åker knappt skidor. Eller??

//H

Så du tror att kuron kommer funka, även en dag med vindpinat och skare? vill fortfarande kunna ha en trygg skida att ta ut på stora äventyr när förhållanderna inte är dom bästa.

Vindpinat och skare? Du har ju Blowern för satan ;)

Bara välja skida efter förhållande ju...

//H

Tillbaka
Topp