Skidor till tonåring

JSDE-67

Medlem
Skidor till tonåring
I vintras var vi i Åre och provade skidor. 15-årige sonen som är lång (ca 180) men lätt (ca 60 kg), är duktig för sin ålder, åker lika delar pist och offpist provade Nordica Enforcer och Extreme Project 90 och 100. Klar favorit blev dock Extreme Project 90W som han provade efter att killen på Hanson Skishop rekommenderat den. En skida med grymma egenskaper och som han klarade att hantera trots sin vikt och ännu inte fullt utvecklade benstyrka. Just en skida utvecklad för kvinnlig åkare, som förmodligen är anpassad för lite lägre vikt och styrka funkade riktigt bra.

Tyvärr är pappan (jag) inte beredd att lägga 6000-7000kr + bindning på ett par skidor till en tonåring som förmodligen inte växt klart, helt säkert inte i vikt i alla fall.

Jag undrar därför om någon har erfarenhet eller kunskap om skidor med liknande egenskaper som man kan leta efter begagnade eller något enklare som kan finnas till lägre pris. Det finns en hel del prissänkta skidor tex på bittl.com men jag vet inte vilka som kan ha någorlunda liknande egenskaper (men jag förstår kanske inte är på riktigt samma nivå som Project som bedöms som outstánding i alla tester.)

Tacksam för tips

Skidor till tonåring
Min dotter fick ut ett par Head strong instinct Ti genom skidskolan som hon jobbade på i vintras. Hon väger strax under 60kg och skidorna är liknande svängradie som extreme skidorna,hon var riktigt nöjd med skidornas mångsidighet.

Skidor till tonåring
Kan vara värt att kolla Köp&Sälj här på forumet. Det ligger till exempel ett par Line Sick Day 102 och ett par Extrem Opinion 108 ute för 4000 inkl. bindning. Båda skulle nog kunna funka fint för grabben din - lite mer lekfulla än Project 100 men fortfarande med bra kantgrepp och stabilitet.

Beggat har ju också fördelen att om han växer ur dem efter en säsong kan du antagligen sälja dem vidare utan att gå back mer än nån tusenlapp.

Tillbaka
Topp