Sehr gut ragge, tänkte säga precis samma sak innan jag kom så långt som till ditt inlägg, när du belyste hur namnet mutegrab kom till på skidor...
Denna diskutionen har från gått ämnet lite grand, så jag svara som om inga andra svar fanns...
Jag Åkte skidor. Sen åkte jag Snowboard. Sen har jag testat skidor. Jag åkte snowboard igen.
Ur min synvinkel så är snowboard så extremt mycket roligare, och, framförallt, så är det mycket lättare att lära sig att åka bra bräda än skidor, en av anledningarna till att jag började åka bräda.
När jag började, hade inte uttrycket "twintipskida" uttalats av andra munnar än dem tillhörande spådamer. Jag ville lära mig hoppa. Var hoppade man med skidor? Jo, antingen i ett 5*10^4 meter högt frestylehopp som du rakt av kunde ersätta med ett hopptorn för simhopp, och i något som kallades för puckelpist. Jag testade puckelbist. Jag kom ur med blotta försäkrckelsen. FY F*N! Var det värsta jag varit med om.
Jag testade snowboard. Jag åkte tre gånger i barnbacken. Jag undrade: Har jag gjort detta i ett tidigare liv? Efter första dagen hade jag satt min första grääbb (som jag uttalade det då) och min första hundraåtti. Sen undrade jag: vem är så urbota bränd så man åker skidor?
Detta beror naturligtvis på vad man tycker är tillfredställande. Gillade man att med livet som insatts flyga ner för en backe av ren is, svängandes runt några urbota dumma pinnar som alltid stog ivägen och gjorde förbannat ont, då valde man skidor. Gillade man dock att åka i lössnö, hoppa och trixa (hur sketchy det än såg ut), så åkte man helt enkelt bräda.
Nu för tiden så skulle jag nog kunna tänka mig att gå över till skidor, men den tid det skulle ta för mig att lära mig bli lika bra på skidor (i förhållande till hur bra jag är på snowboard) skulle ta aldeles för lång tid.
Detta var sagan om hur man kan åka snowboard. Som förövrigt går att åka på så många mer sätt än skidor.
Med vänliga hälsningar:
Proletären Måns.