skidor vs snowboard

fakiedropdude

Ny medlem
skidor vs snowboard
varför åka snowboard?
på skidor kan man åka snabbare (och överallt!!!!!!!) och man slår sig mindre.
har provat snowboard, det var iochförsig väldigt kul, men skidor är skidor är skidor.

skidor vs snowboard
Vi åker bräda för att Era staket & staketåkningen ska kunna utvecklas genom oss! ;) Allvarligt talat, så var det väl en dj*vvligt puckad fråga??!! Ungefär som att fråga varför nån spelar fotboll, hockey eller nåt annat lika intelligent!

JAG åker bräda för att jag upplever känslan som mer äkta! Å ja - Jag har åkt skidor INNAN jag provade bräda & fattade då inte grejen med att bara åka nerför en backe. Däremot klarnade det när fötterna landade på en bräda nåt år senare! Skillnaden i känsla var ENORM!!!

Åk va f**n ni vill - Bara ni har kul!
Ride on!

skidor vs snowboard
Så kan man väl inte resonera. Det viktigaste är ju vad som är RÄTT och vad som är FEL. Roligt eller inte spelar, ju som de flesta redan vet, mindre roll.;-).

skidor vs snowboard
Skidor är:

- Snabbare.
- stabilare.
- lättare att traversera med.
- Bättre i alperna.
- Mer hårdrock.
- Snabbare. Igen.

Snowboard är:

- Roligare i puder.
- Går att ha mycket roligare även om inte fallhöjden är 2000 meter. Bara olla runt lite i backen - kalas.
- Snyggare att hoppa med, en skidåkare ser fortfarande lite tacky ut när han hoppar med skidor stavar mm som spretar åt alla håll.
- mycket mer känsla.

>> RR <<

skidor vs snowboard
men då ställer vi oss också frågan; varför spela fotboll?
har själv gjort det i 15 år, men man kan ju undra, varför tycker man det är kul?

mot:
*man far inte fram i 80 knyck
*det pirrar aldrig i magen som när man gör ett stort hopp
*man riskerar aldrig livet

för:
*som för alla sporter gäller att det är kul att utvecklas
*kamratskapen(som ju inte har något med sporten att göra egentligen)
*spänningen när en match står och väger
*kul å sätta den i krysset när det står en hel rad med brudar vid målet

skidor vs snowboard
Vänta, hur kom fotboll in i bilden? Och var det inte fakiedropparn som undrade varför man åkte snowboard? Och varför svarar han på sina egna inlägg.

Otroligt förvirrat.

>> RR <<

skidor vs snowboard
Mr fakie kanske är schizofren??!! ;-) Att han spelat fotboll i 15 år säger ju en hel del... Att han sen nämner brudar & krysset i samma mening ger oss ju i handen ytterligare värdefull info! Hehe...

Johan11-> I stand corrected! Det är klart man inte ska ha kul - Vet inte var jag fick det ifrån. Måste ha varit tillfällig sinnesförvirring! ;-)

RR-> Håller förvisso med om att skidor ser taffligare ut att hoppa med. MEN de har ju iofs fördelen att de kan göra ett dj*vvligt grymt trix, som vi brädåkare bara kan drömma om - Nämligen Spread Equipment! Vilket fö verkar vara rätt vanligt hos hoppande staket-åkare! ;-D

Nä, nu har jag dj*vlats tillräckligt för nu!
Puss på er!
Ride on!

skidor vs snowboard
tycker iochförsig att trick på skidor ser häftigare ut än på planka, fakie e ju bra mycket mer spektakulärt på skidor, det måste du ju ändå medge.

varför e snowboard roligare i puder än vad skidor är? fetskidor flyter minst lika bra som bräda...

mistyflip på bräda är iochförsig riktigt tufft.

skidor vs snowboard
skidor är och kommer alltid att förbli snyggare att hoppa med, den dagen so mjag ser en snowboardåkare göra en mutegrab eller en riktig tailgrab...

skidor vs snowboard
Om man skall glänsa i det stora hoppet finns faktiskt bara ett redskap som verkligen får publiken att tapp hakan. Snowracer! En SUPERMAN med snowracer slår allt.

Hur töntigt ser inte en SUPERMAN ut med skidor eller bräda. Bara tanken får mig att småle.

MVH/MM

Och för att följa den nya trenden väljer jag att svara direkt på mitt inlägg så att ingen annan hinner före.

Och vad f#¤%¤ har snowracer med saken att göra...???

MVH/MM

skidor vs snowboard
Kände att jag var tvungen att svara lite på inläggen.

Till brandelid:

"den dagen so mjag ser en snowboardåkare göra en mutegrab eller en riktig tailgrab..."

Om jag inte minns fel lär den första mutegraben gjorts minst 15 år tidigare på snowboard och kanske 25 år tidigare på skate. Men om du håller ögonen öppna i 25 år till så...

Till fakie:

"varför e snowboard roligare i puder än vad skidor är? fetskidor flyter minst lika bra som bräda..."

Det är känslan...har du någonsin surfat? Då vet du.

"fakie e ju bra mycket mer spektakulärt på skidor"

Ja, det syns bättre att de åker fakie, men frågan återstår: Varför åka baklänges när skidor är gjorda för att åka framåt?

>> RR <<

skidor vs snowboard
isf, hur fan gör man en mutegrab på en snowboard när man inte har ngt att korsa med ???

BRAVO RAD-RAGGE :P

skidor vs snowboard
Haha, äntligen någon som inte vet någonting om varför skidåkningen ser ut som den gör idag. Visste du att anledningen till att du hoppar runt och jibbar på dina twintips ursrungligen är en surfbräda?

Utvecklingen har i mycket korta drag gått till så här:

Surfbräda -> rullbräda -> snurfer -> snowboard -> twintipsnowboard -> twintipskidor

Och dessutom har "skidjibbingen" hämtat de flesta uttrycken från just skateboard, som mutegrab och tailgrab, tweaka, 360, 1080 osv osv. Fråga mig sen inte vilken skidåkare som kom på denna fantastiska idén att kalla "när man böjer sig som en ostbåge och lyckas greppa en skida med handen på andra sidan samtidigt som stavarna står åt alla håll" för mutegrab, fast det är något helt annat.

Exempel på en mutegrab:

http://www.game-junkie.com/Reviews/N64/1080/images/mutegrab.jpg

http://lux.ucs.indiana.edu/~snowski/snow3.jpg

Otroligt dåliga exempel, men du förstår nog principen.

Läs din historia brandelid, så kommer även du bli skidåkare en dag.

>> RR <<

skidor vs snowboard
Sehr gut ragge, tänkte säga precis samma sak innan jag kom så långt som till ditt inlägg, när du belyste hur namnet mutegrab kom till på skidor...

Denna diskutionen har från gått ämnet lite grand, så jag svara som om inga andra svar fanns...

Jag Åkte skidor. Sen åkte jag Snowboard. Sen har jag testat skidor. Jag åkte snowboard igen.
Ur min synvinkel så är snowboard så extremt mycket roligare, och, framförallt, så är det mycket lättare att lära sig att åka bra bräda än skidor, en av anledningarna till att jag började åka bräda.

När jag började, hade inte uttrycket "twintipskida" uttalats av andra munnar än dem tillhörande spådamer. Jag ville lära mig hoppa. Var hoppade man med skidor? Jo, antingen i ett 5*10^4 meter högt frestylehopp som du rakt av kunde ersätta med ett hopptorn för simhopp, och i något som kallades för puckelpist. Jag testade puckelbist. Jag kom ur med blotta försäkrckelsen. FY F*N! Var det värsta jag varit med om.
Jag testade snowboard. Jag åkte tre gånger i barnbacken. Jag undrade: Har jag gjort detta i ett tidigare liv? Efter första dagen hade jag satt min första grääbb (som jag uttalade det då) och min första hundraåtti. Sen undrade jag: vem är så urbota bränd så man åker skidor?

Detta beror naturligtvis på vad man tycker är tillfredställande. Gillade man att med livet som insatts flyga ner för en backe av ren is, svängandes runt några urbota dumma pinnar som alltid stog ivägen och gjorde förbannat ont, då valde man skidor. Gillade man dock att åka i lössnö, hoppa och trixa (hur sketchy det än såg ut), så åkte man helt enkelt bräda.

Nu för tiden så skulle jag nog kunna tänka mig att gå över till skidor, men den tid det skulle ta för mig att lära mig bli lika bra på skidor (i förhållande till hur bra jag är på snowboard) skulle ta aldeles för lång tid.

Detta var sagan om hur man kan åka snowboard. Som förövrigt går att åka på så många mer sätt än skidor.

Med vänliga hälsningar:
Proletären Måns.

skidor vs snowboard
NÄ!!!!!
mer känsla på skidor. så är det. säg inte emot.

sen går ju snowboardåkarna miste om puckeln också. varför ser man aldrig en snowboardåkare röra sig mer än en halv kilometer i timmen i en pucklig backe, det borde ju gå om man bara tränar lite, en snowboardåkare som kan åka puckel hade ju varit min idol!!!!!!!!!

jag har respekt för alla sporter, men jag måste säga detta:
visst in-linesåkarnas trick är säkert jättesvåra och dom e jätteduktiga och allt det där men ser det inte rättså töntigt ut med grabs på inlines?????????

när får vi se folk som springer upp och ner i en ramp och slår volter, snurrar, grabbar sina skosulor och snubblar på sina snören???

skidor vs snowboard
det här med känsla kan vi väl plocka bort ur diskussionen, det är ju lixom lite för abstrakt för att argumentera om.

visst
hade jag börjat nu hade jag nog tyvärr stått på en bräda för jag har provat och man lär sig snabbt och det är kul. men jag började på skidor när jag var 6 och har stått kvar och när man verkligen kan åka skidor så kan man göra det överallt och jävligt snabbt och då slår det allt. det straffar sig att ta den enkla vägen. titta på filmerna och man ser att skidåkarna rippar hårdast.

puckel är ju hur rått som helst om man kan. knäna älskar det också.

>>>>måns hilling. håller med, vem fan vill åka portar?

>>>>rad-ragge. varför göra det på bräda då när det inte ens syns?
du sa iochförsig inte att man skulle"t där heller

fortare=roligare => skidor>snowboard

skidor vs snowboard
telemark då? hallå! telemark är det närmaste man kan komma riktigt surfing när det gäller känslan i lössnö... vid framfart i lössnö med telemark bör cyklop och snorkel nyttjas, då vid åkning nås mycket låg ställning och ..bla.bla.bla... ride hard, die young.

skidor vs snowboard
har ioundförsich aldrig surfat men har smackat i huvet ordentligt i vattnet när jag testade wakeboard.
har åkt vattenskidor med, lätt och bara sådär skoj, där enog bräda bättre, bättre å trixa mä

skidor vs snowboard
För att det luriga med snowboard är att det går utmärkt att förflytta sig åt båda hållen utan att för den sakens skulle börja åka baklänges.

>> radikala rAgnar <<

"BRAVO RAD-RAGGE :P"

Japp.

skidor vs snowboard
å andra sidan kan man köra så snabbt på skidor att om man när man är nere för backen svänger 180 grader fort som fan så kan man fortsätta nästan änna opp igen och slipper därför åka en hel del lift

skidor vs snowboard
"sen går ju snowboardåkarna miste om puckeln också. varför ser man aldrig en snowboardåkare röra sig mer än en halv kilometer i timmen i en pucklig backe, det borde ju gå om man bara tränar lite, en snowboardåkare som kan åka puckel hade ju varit min idol!!!!!!!!!"

Jaha, det där var ju dj*vvligt bussigt... Då blev man alltså din idol, då - Trots att man inte ens bett om det!!! Det går alldeles utmärkt att åka puckel med bräda!!! Må så vara att det är djävulusiskt jobbigt, men å andra sidan så kan jag inte tänka mig att det är nån söndagspromenix på skidor heller! Förankra argumenten lite i verkligheten, tack!

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras...

Ride on!

skidor vs snowboard
Å för att vara med i klubben, så svarar jag oxå, dårå...

Verkar vara en dryg djävel, den där Warpa... Skulle kanske ge honom på käften... ;)

skidor vs snowboard
Självklart är det bäst att åka skidor. Och snowboard.

Skidorna (telemark) är roligast därför att det här gäller att finslipa tekniken för att kunna få ut mesta möjliga nöje. Det är helt enkelt mest utmaning och nöjet ligger i att behärska det hela, och därefter kunna njuta.

Snowboard har däremot en oslagbar känsla. Tänk när du ligger i en tåsväng och kan slicka snön, det går inte på skidor. Allt är mer avslappnat på en bräda, och då speciellt i lössnö när du bara glider ovanpå.

skidor vs snowboard
Hur kul e det att åka runt med ett par kryckor för att stödja sig då!!!!
Dom är bara i vägen och man slår sig lättare på skidor. Det är 10 gånger lättare att bryta benet på ett kryckekipage.

skidor vs snowboard
fakiedropdude>>
"sen går ju snowboardåkarna miste om puckeln också"
du måste förkovra dig i alpinhistoria, så sent som 1990 vann Anders Auer världscupen i puckelpist... på snowboard.

______________________________________________________________________________________
...Ta inte det här på allt för stort allvar, se det hellre som ett resultat av onödigt vetande.

skidor vs snowboard
haha, brandelid får nog utmärkelsen Årets mest Opålästa foruminläggare med sitt inlägg ang. att inte en brädåkare kan göra mutegrab.

skidor vs snowboard
Ehhh med snowboard kan man åka mycket snabbare än med skidor.Det borde ju du veta vid det här laget.Dum fråga i dum diskussion.

skidor vs snowboard
Varför tjafsa om för och nackdelar?! Allting handlar ju om individuellt tycke om snowboard och skidor. Detta är ju olika från person till person. Det är ju som att säga vilken färg som är finast,alla tycker ju olika!

skidor vs snowboard
Precis allting handlar om invdiduellt val. Fast jag kan ju säga att med Snowboard har många nybörjare fan inte mkt kontroll i backen. Väldigt jobbigt med tanke på att svängradien är helt annorlunda mot skidor. Fast det är rätt jobbigt med nybörjare i backen också ibland. Fast va fan, man har ju själv vart nybörjare så man ska väl egentligen inte klaga hehe.

skidor vs snowboard
oj oj...nu säger jag så här....var o såg showdown iförrgår o det gjorde jimmy blaze en fet jävla backflipmed skoter fan.....det var nog det tuffaste jag sett.....fast måste ju säga att bräda är roligare än skidor....men smaken är som baken ....alla tycker ju olika så varför diskutera när det bara är en smak sak..är ju som att fråga om man gillar cola lr fanta bäst...

skidor vs snowboard
oj oj...nu säger jag så här....var o såg showdown iförrgår o det gjorde jimmy blaze en fet jävla backflipmed skoter fan.....det var nog det tuffaste jag sett.....fast måste ju säga att bräda är roligare än skidor....men smaken är som baken ....alla tycker ju olika så varför diskutera när det bara är en smak sak..är ju som att fråga om man gillar cola lr fanta bäst...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp