skidor vs snowboard

• Trådstartare Trådstartare huggygoose
  • Start datum Start datum
H

huggygoose

Guest
skidor vs snowboard
alltid har det funnits en fientlig inställning mellan skidåkare och snowboardare.........
det handlar om vilka som är grymmast!!!
men jag tycker att alla jibbers både på skidsidan och boardsidan kan sansa sig och komma överens om att det är lika grymt att åka haschplanka som att det är att vara skijibber!!!!!!!!!

skidor vs snowboard
Härligt Mårten! Äntligen någon som fattar!
Respektera folk för vad dom har på fötterna, själv anser jag att en snowboardåkare kan dra på minst lika cleant som en skidåkare! DEt enda som borde förbjudas och som jag inte fixar det är de där små skiboardsen......

Men snowboard rockar!
Skidor Rockar!

men skidor är ju ändå liiite bättre.....

//Jacob

skidor vs snowboard
Som brädåkare kan jag bara säga en sak. Skidor är coolare... Fast orkar inte lära mig det... Detta omdömme ger jag efter att ha sett Skimovie 2, så sjuka i huvudet va... Fast det är klart, det cleanaste (bakåtvolkten med scootern) gjorde ju trots allt en burtonåkare... :)

skidor vs snowboard
Jag ser att jag är den sista försvararn av den heliga Skidordern. Snowboard är farligt ett verktyg från satan saom förtjänar ingen annan plats än i Helvetet (Förslagsvis sälen) Snowboard har ingenting i sin kultur som inte är snott! Allt kommer från Skateboarden, Surfingen och kulstötningen. Skidåkningen däremot kan luta sig tillbaka på ca 2000 år av historia. Skidor är bättre och kommer alltid vara bättre i alla aspekter. Den som inte gilar vad jag tycker får gärna kontakta mig på Djungeltelegrafen så kan vi bestämma plats och tid för uppgörelse.

Ps. Utan skidor så hade Snowboarden aldrig funnits.!!

skidor vs snowboard
man vad spelar det för roll om skidor inte hade funnits hade inte snowbårdan funnits?? ingen alls! vad som kom först eller inte har väl ingen som helst betydelse. jag har inget problem med dem som åker snowbård, det är liksom ingen ting att haka upp sig på. vad som är bäst kan man ju spekulera i i år och dar.. men jag tycker precis som jacob att det är lika grymt.. förut var det väl en mer konkurans dom imellan, men inte nu längre. skidor och snowbård är olika saker, men bara för det är väl inte snowbård sämre? jag tycker då inte det, även om jag tycker att skidor är roligare att åka på. ps. ta inte illa upp för jag skriver snowbård med å. det blev bara så. och jag har inget emot snowbårdåkare ds.

skidor vs snowboard
Men HOHO!

"Snowboard har ingenting i sin kultur som inte är snott! Allt kommer från Skateboarden, Surfingen och kulstötningen."

Och det är vi i så fall ensamma om? Lol, ja, vad är det det heter, fakie Lincolnloop osv... Du har inte funderat på att låta bli att sätta dig i sådana fällor, för vi är inte direkt de enda som stulit ord från skateboarden. Om du dessutom hade läst på lite till så skulle du lätt inse att vi kanske snott allt, och hur anser du att skate kom till? Jo, surfarna satte på sina rullskridskohjul, och voialla.

Aegd.

skidor vs snowboard
Jag tycker att snowboard är minst lika coolt. Men det är bara det att i våran hemmabacke, granberget, så tror brädåkarna att de äger backen och dem anser att det är förbjudet för skidåkare att åka där medans snowblades åkare har tillträde..!! Detta är det enda som gör mig förbannad. Dom är väl rädda för att jibbers ska börja att regera i pipen...

skidor vs snowboard
P.S. Allt newschool inom skidsporten är i princip rippat från snowboarden.D.S.

Och den som säger att snowboarden är direkt kopierad från skate har så jävla fel...

skidor vs snowboard
Visst finns det en rätt stor likhet på skate och snow, men som sagt, sjukt att säga att den är kopierad. NI som anser det kan ta en sväng in på Darwinawards.com, och komma fram till att evolutionen har utvecklat en rolig sport till en roligare...

skidor vs snowboard
Johan the man. Skit på dig. Vad tror du blir roligare om folk hackar på varandra? Ingenting!

Du beter dig precis som en jävla ouppfostrad brädjibber-snorunge. Fast det är klart, är man uppväxt i Sthlm och har mer respekt för sin coola utrustning a la "å-sen-har-jag-en-peak-jacka-och-åker-med-skidor-som-är-för-långa-bara-för-att-kunna-skriva-nåt-töntigt-på-en-jävla-internetsida"-stil än trevliga människor med bräda under fötterna så vet jag inte om jag kan omvända dig. Men låt mig i alla fall säga såhär. Om du dömer andra människor efter vad de har under fötterna och inte efter vad de har i huvudet så kommer aldrig någon i snövärlden att respektera dig, hur är mycket fancy kläder och långa skidor du har. Jävla punk...

skidor vs snowboard
Håller med johantheman....snowboard måste komma direkt från satans verkstad....detta bevisat av att Gud skapade människan med två ben,och de var inte för att vi skulle binda fast dom på samma skida...till sin hjälp skapade satan droger så att folk stod ut med den bundna form av sätt att ta sej nerför en backe

Se gådda då nu kom de in Religion på forumet också.

Faste d e klart skidor och puder är ju som att va i himlen utan mariuana ångor!

Tjingalong

skidor vs snowboard
Hmmm.... Är ju inbiten telisåkare men ger mig ändå in i debatten, har skidbakgrund men även ett par säsonger på bräda. Debatten är ju rätt ointressant, vilket som är coolast. Ligger väl ändå i betraktarens öga. För egen del tycker jag coola saker på skidor är lite roligare men det beror ju bara på en sak och det är att jag inte har vett att se och uppskatta svårighetsgraden på tricken lika lätt på bräda som jag har på skidor.

Å visst är det så att skidåkningen snott oerhört mycket från snowboarden, kolla bara på hoppen. För hur många av er var det som gjorde grab-trick på laggen innan brädåkarna började göra det? Vidare har ju faktiskt skidtillverkarna snott eller om man så vill hämtat mycket idéer från brädindustrin, carving och fat-skis, inte fan har man tjuvkikat på längd¨åkarnas prylar iaf.

Meeen bara för att späda på myten: Boarders suck :o)

skidor vs snowboard
Man ska väl få åka vad fan som hellst utan att nån skall bry sig (förutom snowblades...)!!!!! och till Mans Hilling kan jag bara säga att det heter skoter inte scooter.... Darn...

skidor vs snowboard
Johantheman, du har ju inte fattat någonting!

Visst kom skidorna först, Gustav Wasa åkt t.om såna mellan Sälen och Mora för några hundra år sen. MEN i och med snowboardens inträde så startades något som heter utveckling!

Från början av 60 talet till mitten av 90 talet så byggdes skidor på princip samma sätt, en laminerad träkärna och helt raka kanter med stålkanter på vilka användes för att sladda sig runt i svängarna. På den tiden det begav sig (i slutet av 80 talet början på 90 talet) var brädåkarna "bergets rebeller" och satt inte fast i gamla tankesätt om hur brädor/skidor skulle konstrueras. Efter några år gjorde brädåkarna skärande svängar och alla skidåkare blev avundsjuka!!! Resten är historia som man brukar säga, nån kommer på en bra ide och alla andra tjänar pengar på den....

Så Johantheman, visst har du rätt. Skidorna kom först, men om snowboarden inte hade utvecklats så hade du fortfarande sladdat runt på dina fullängdsskidor.

/Jonas

skidor vs snowboard
"Efter några år gjorde brädåkarna skärande svängar och alla skidåkare blev avundsjuka!!! "

Eeeehhh...är jag helt ute och cyklar eller har jag sett TV-bilder från `79 när Stenmarks Ingemar gjorde rent underbara skärande svängar?

Nej allvarligt. Timglasformen på skidorna är helt klart ett resultat av att snowboardarna ser ut som de gör. Tack!
Men skillnaden är att nu kan Lasse Turist, 54 år carva, och tidigare var skärande sväng förknippat med lite mer kunnande. (Och jobbigt som fan var det.)

Vi borde kramas mer! Själv blev jag trött på sandlådebråk ungerfär samtidigt som jag tröttnade på sandlådan...(Förra året ;-))

Fred.
//Andreas

skidor vs snowboard
helt riktigt! jag tror inte att dagens skidåkare hade varit det dom är om inte snowboardåkarna funnits.
men sen så är det en smaksak om vad som är roligast

skidor vs snowboard
Tråkigt att denna diskussion över huvud taget förs... (& nu är man tråkigt nog delaktig.) (",) Sorry..!

Om det ena är bättre eller sämre är ju upp till den enskilde åkaren, men att behöva snacka rent skitsnack kring dem är bara patetiskt & en glans av "granne"avundsjukan...

"Gräset kanske inte är grönare på grannens gård, men om det nu är så, så gläds över det istället för att förtala det...
För din gräsmatta blir väl inte grönare av att snacka skit om din grannes..."

J.theman (vilket kan betvivlas efter dina inlägg)
Dina komentarer är i stort bara skrattretande... Och att du säger att utan skidor hade det inte funnits snowboard... Kanske inte, så tack isf!
Men utan snowboard hade nog heller inte skidor tagit sig dit det är i dag... Och det e kul att de GRYMMASTE skidåkarna cred`ar snb för det...

Well, well.... Skidor, Snowboard eller Pulka.... What ever..!
Alla är lika förbannat skojiga när man åker dem för den sanna glädjens skull...

// en som åker samtliga & mer där till... =))

skidor vs snowboard
Tja alla som åker i backarna!

Jag tycker både skidor och snowboard är okej. Det är värre med sånna personer som inte respekterar andra som bara skiter i alla andra. Sånna persooner borde bli portförbjdna i samtliga backar.

/göran

skidor vs snowboard
...att ens orka argumentera för vilket som är "ballast" eller "coolast" är visar ju bara att man har på tok för mycket fritid.

Lev i symbios och avr glad!

//brandt

skidor vs snowboard
Är det inte ointressant vem som är tvåa respektive trea? Viktigast är väll ändå att poängteraTELEMARK är Bäst, coolast, snabbast snyggast proffsigast och ärofyllast.

skidor vs snowboard
Till brandt: Att skriva inlägg i denna diskussion utan att behandla äämnet visar väl än mer på att man har för mkt fritid.! >Bäst att säga nåt här... Skidor regerar!

skidor vs snowboard
Jag tror att fokus är på fel ställe i denna diskussion... Coolast och grymmaste är när någon behärskar sin utrustning, om det nu är snowboard, skidor eller något annat, till fördärvelsen bra. Alltid lika imponerande att se dessa duktiga åkare som sprider inspiration i backarna... :-)

skidor vs snowboard
Trevligt med lite tidsfördriv..
Snowboardåkning har blivit en boom i Finland eftersom det ju ( enligt min mening )verkligen tar kortare tid att lära sig åka bräda än de perfekta svängarna på skidor.
Åtminstone har jag då alltid tyckt att det kräver mer att åka skidor i pipe än med snowboard. Har själv testat. Man måste ju lixxom hålla reda på två plankor istället för en...
Men jag måste erkänna att det är jäkligt tufft att se skidåkare göra de allra grymmaste trixen i pipen. Tyvärr syns väldigt få skidåkare till i parkerna i Finland..fast jag föredrar nog hellre en bräda under fötterna.
Länge leve all sårts utförsåkning!!!!

skidor vs snowboard
coolast, respekt mm..

som sagt det får man inte för att man åker bräda eller skidor. det får man när man kan hanntera sakerna..

själv har jag åkt bräda i 5år nu bara för att åka skidor har varit så tråkigt då jag tycker om att hoppa osv.

dock så har ju newschool totalt ändrat min syn på skidor och sen förra året har jag åkt skidor ist och jag tycker det är helt underbart med den nya skidan,, dvs twintip.

och helt klart så är det roligt i hamra för där åker brädåkare och skidåkare tillsammans och hoppar och trixar.

men det märks när det är påsklov sportlov osv. när sthlm och de andra kommer upp som ska ha respekt och skit..
är det nå problem ni har i sthlm eller är det hiphop bananrepubliken i sthlm som sätter dessa spår i er att man måste hålla sig till en sak och andra ska visa respekt ??

alla är vi människor fast alla har en egen smak, och tur fan är väll det, hur skulle det annars se ut..??

sen kan jag skriva att skidor är coolast bara för att jag håller på med det fast endå.. snowboard är coolt..

men roligast är ju endå att folk som sätter en 720 och tycker dom är skitcoola fastän dom inte kan sätta en ren och fin 360.

för alla brädåkare.. kolla på det bästa som SVT sänt.. Äventyr hetta det och gick för typ 3år sedan där dom har möte med sveriges 5 första brädåkare och frågar dom hur dom tycker att sporten har utvecklas.. ni kommer att fatt att eran coola attityd inte har med snowboard att göra..

skidor vs snowboard
De som är grymmast, är lätt dom som bemästrar det som finns under fötterna. (ej snowbl.)

Men är han skicklig men arrogant eller ngt liknande, så är han fortfarande en sopa.

kärlek.

skidor vs snowboard
Det e ganska töntigt att diskutera vad som e coolast med tanke på att de två sporterna kan ses som två helt olika religoner!
Samtidigt är det det som är roligt! Det ligger i mänskliga naturen att (med självbedrägeri eller inte) tycka att det man själv gör är bäst!
Själv har jag inget emot brädåkare men jag tycker ändå det e kul att vara lite fientlig och skrika campare efter brädåkare som valt att ta en paus på ändan precis bakom ett klockrent hopp!

skidor vs snowboard
Samtidigt måste jag lägga till att det gäller inte Snowbladesåkare som med Nalle Puh liknande armrörelser tar sig ner i manchesterpisterna övertygade om att de lärt sig åka skidor! Kanske kan vi se en alians mellan Skidor och Hashpulkor mot SB? Klockren diss i Ski Movie 2! Måste ses!

skidor vs snowboard
Det är ingen tillfällighet att skidåkningen är urmodellen av utförsåkning..!! =)

Att få kasta sig utför en snöbeklädd fjällsida eller alptopp och behärska farten med hjälp av skidor och stavar är en känsla som alla borde få uppleva någon gång under livet. Då är slalom - den alpina utförsåknigens urmodell - ett utmärkt sätt.
Slalom var länge den mest anammade formen för Alpin utförsåkning och är väl, trots populära snowboard och telemark, än idag den vanligaste formen av utförsåkning i alla åldersgrupper.
Även denna typ av skidsport har sina rötter i Nordbornas turåkning och växte fram som en anpassning av densamma då skidåkning kom till Europa i början av 1900-talet. Alperna var inte riktigt lämpade för den Nordiska turåkningen och under ett par år åktes det sporadiskt bland bergen. Men allteftersom skidsporten anpassades för utförsåkning, ökade intresset och år 1920 grundades den första moderna skidskolan i Aarlberg - St Anton i Österrike. Åkningen skulle nu genomföras utför med hjälp av svängar. Istället för att ploga sig ner på skidor med sladdriga bindningar och mjuka pjäxor började man fixera pjäxorna, som nu blivit hårda och stela, i fasta bindningar. Snart var slalomen den populäraste av alla vintersporter och teknikerna kring slalomsvängarna utvecklades och förbättrades. Under 30-talet växte allt fler turistorter fram och 1934 installerades den första skidliften - en släplift - i Davos. Idag finns ett oräkneligt antal skidorter runt om i Europa och USA. Bara i Sverige hittar man närmare 300 liftanläggningar och utvecklingen av pister och liftar pågår ständigt.

Länge leve skidåkningen!!

//J.DOI...

Tillbaka
Topp