Skidor!

PsoZ

Ny medlem
Skidor!
Tjena åkare!
Skulle vilja ha lite tips osv när det gäller att köpa skidor!
Jag har åkt Carving i Sälen, provade offpist osv SÅ KUL! (Ganska lätt ändå)
Så var jag upp till Romme 1 dag och provade åka lite Twintip(171 cm Salomon Thruster), vilket jag gillade mer!
Så ska köpa ett par Twintip, såg att Stadium hade ett bra paketpris på K2s Silencer som jag vart riktigt sugen på..
Men är det nå duglia skidor som nybörjare eller?

Och funderar på detta:
Ska jag köpa 169or eller 179or?
Jag vill kunna åka offpist men även ha det lätt att hoppa och tricka (Kommer försöka mig på det ganska snart!)
Jag är 185 CM lång och väger ca. 105 kg (Stor och biffig ska ni veta ;) )
Provåkt snowblades 2 ggr tidigare (2 dagar totalt) sen Carving då (ca. 5 dagar totalt)
Klarar svarta backar i begränsad fart väldigt lätt (Stolt \o/ )

Skidor!
välj 179 pga din vikt.. 169 blir allt för kort! och ja själv har provat silencer, riktigt skön skida !

Skidor!
179 blir nog lagom längd. tycker dock inte de e en skön skida, kändes fladdrig och ostabil jämfört med public enemy som jag brukar köra med.. men som nybörjarskida är den nog rätt bra

Skidor!
Silencer är ett bra köp, garanterat 179cm.
Det är däremot svårt att montera bindningarna så att det både går bra i parken och i offpist, men det är ju bara att fråga dom i affären, och lite mer erfarna åkare så kan det nog gå bra, Beror ganska mkt på hur mkt park elr hur mkt offpist du åker.( men annars är silencer en skida som funkar i både parken och offpisten, det är ju bara en fråga om montering)

Skidor!
Tack så mkt för svaren! Uppskattar det som fan! =)
Men hur bör man montera bindningen då?
Är det mitt på eller lite längre bak?
Antar att jag kommer åka mer park än offpist med tanke på att jag bor i Sala vilket innebär att jag inte har allt för mkt snö om vintrarna! :P

Skidor!
Line prophet 90 kanske kan vara nåt för dig,
iom att du väger väldigt mycket ..

K2PE är en ganska mjuk skida (även om det finns betydligt mjukare jibb/tt-skidor), har åkt på mina nya i en vecka och redan efter en vecka så trycker jag dem i brygga i varje sväng, samt att om man åker för snabbt i en uppåkt backe så fladdrar de något förbannat.
Därför skulle jag säga, välj inte dem.

K2 silencer är k2's billigaste jibbskida, och kvalitén är nog därefter. detta bör du ta i beaktningn.

andra skidor som du bör titta på (förutom prophet 90) är tex Völkl Karma, Völkl Wall och Völk Bridge.
dessa är bra skidor som är stabila.

att beropå längden; tänk på att du som sagt väger mycket och därför kommer vilja ha en lång skida. satsa på minst 179cm, och gärna längre om det finns möjlighet.

tänk också på att du kommer vilja ha ett par stabila bindningar på skidorna, med en din-skala på iallafall uppemot 14max , t.ex. lookPX14 eller marker Jester eller ngn annan schysst bindning

bakmontera skidorna 1-2cm är ett tips för att få bättre flyt offpist och bättre skär i pisten, men utan att göra det nämnvärt svårare att åka switch / raila.

peace.

Skidor!
Det är nog sant att man inte får så bra kvalite om man inte kostar på skidorna så mkt..
Men sen åker jag inte så mkt skidor per år heller så vill inte lägga ner så jättemkt cash på ett par bra skidor, men jag ska absolut kolla in dom skidorna som du just nämnde Assr! =)
Tack för tipset! =)

Skidor!
Tjo!
Först av allt, köp inte silencer!
Det är en på tok för mjuk och mesig skida. Den skulle funka som nybörjartwintip för en flugviktare att jibba skiten ur men är inget för dig.

Längden är en given 179:a möjligtvis längre, beror lite på vad du känner att du klarar av, dock inte mycket längre än din egen längd om du vill lära dig hoppa o raila lite enklare.

Jag skulle väl egentligen vilja tipsa om Head mad-trix, riktigt klockren skida! Fartstabil, hyfsat lätt och så borde du kunna få tag i nån till schysst beg.pris.
Men vill du hellre ha en ny så gå på Völkl Wall (inte bridge) eller Rossignol Scratch.

Montering ska du satsa på någonstans ca 5cm bakom skidans absoluta mittpunkt, men det skiljer lite beroende på skida, då på helt symmetriska skidor "absolut mitt" och "balansmitt" är samma punkt.

Lycka till med skidköpet!

Skidor!
Tack så mkt för alla förslag och tips! :D

Men är det nån som har en bra sida man kan kolla på skidor på internet som är relativt billiga?
Och om man skulle köpa ett par skidor + bindningar på internet, är det då lätt för mig sj att montera bindningarna och sånt?

Skidor!
PsoZ sa:
Tack så mkt för alla förslag och tips! :D

Men är det nån som har en bra sida man kan kolla på skidor på internet som är relativt billiga?
Och om man skulle köpa ett par skidor + bindningar på internet, är det då lätt för mig sj att montera bindningarna och sånt?
Kolla på SC, det är en bra sida, men du har ju massor av sidor som tex: skistore och steepstore.
En vild gissning skulle kanske vara head mojo spawn, Årets Mojo, Har hört att den är ganska styv. (som tidigare modeler)

Pzz!!

Skidor!
K2 Silencer är ingen bra skida. En kompis hade dom i 2 dagar sen var dom helt förstörda åvanpå skidoan. Flisor hade låssnat och det var mycke fula repor.

Tillbaka
Topp