Skidorna är inte så fina efter en veckas jibbning!

360macke

Ny medlem
Tjabba!

Ja är ny här på forumet vet inte ens om ja lägger inlägget på rätt plats nu:) men här får det bli!

Jag har ett par twintips och har precis börjat lära mig lite svårare trick iaf för mig! Va en vecka i Ramundberget! Och satte ganska många rails grabs 180 och 360! Rätt nöjd iaf! Har ju inte åkt så mycke. Men ja undrar lite om skidorna!

Till och börja med så löste dem ut när jag körde på stora hopp och fick till lite dåliga landningar efter ett trick kanske bör tillägga att jag åker på scott park med en s8 bindnig om det har ngn betydelse. Har ställt upp dem på typ 15 kg över min vikt men dem lossnade lite då och då iaf! Iofs så var det när jag hoppade från sittliften men på andra hopp oxå, ska jag ställa upp dem mer??

Jag railade ganska mycket så mina stålkanter var lika slöa som typ en påse nötter:( jag vill köra lite allaround skidåkning med skidorna är det ingen idé eller? Ska jag ha twintipsen till att bara jibba med och ett par andra oxå? Känns inte som det är ngn idé att slipa skidorna om ja ändå kommer åka på en rail igen?? Hur gör ni?

Sen en till fråga: Satte 360 ganska många gånger på medelstora hopp (röda hopp linjen) men fick nästan bakåtvikt på varje landning ngn som vet vad det beror på? Tips?

Oj oj vad mycket det blev nu! Hoppas att ni orkar läsa:)

Bakvikt i 360 är en klassiker. Råkade ut för det fenomenet i början när jag var i Åre senast, men det var bara att skärpa sig och gå in med balansen lite mer framåt i hoppet så var den saken fixad. Kan vara sättet du vrider på också, tycker att många vrider snett bakåt i början av nån anledning.

på 360 e d bara å kolla ner på spetsarna så blir d bättre och bindningarna e bara å skruva upp tills skidorna sitter kvar

Okej ska tänka på det i Sälen v 12 ska upp dit då:) Vet ngn om dom har en bra park i tandådalen? Va iaf kass(underuppbyggnad) v 5!

Men hur är det med skidorna då? Frågan om stålkanterna?? Har sökt men finner inte ngt direkt svar!

En annan grej som jag oxå sökt på är att man ofta får ont i smalbenen jag har fått som små "klumpar" på framsidan av smalbenen! Lite ont i hälsener och fötter oxå pga ngra dumma hopp! När jag landade nästan helt platt! Hade alldeles för hög fart på ngra röda hopp!! Vad kan man göra i förberedande syfte till v 12 i sälen då jag vill hoppa igen?? Finns det ngt slags inläg man kan ha i pjäxan för att det ska bli lite mjukare att åka??

Freeride.nu tack för att ni finns! AS BRA SIDA!!

Tjena 360macke, jag var i Åre v7 och gjorde då dundertabben att jag var för kaxig i ett rött hopp så jag tog för hög fart och landade i slutet av landningen skitplatt, och aaaaaaj va ont det gjorde. Gör ALDRIG om det misstaget.. Det förstörde den veckan tillsammans me vädret tyvärr.. Det var så att min fettkudde som alla har i hälen hade typ pajjat och var nu under uppbyggnad vilket tar nåra veckor/en månad.

Men jag har haft inlägg i skorna vilket hjälper mycket tillsammans med välknuten sko så att det inte glappar om du har väldigt ont. Bra att köra med inläggen i pjäxan oxå givetvis. Men om du har väldigt ont borde du nog röntga foten så att du inte fått nån spricka i den.. Annars bara att köra me smärtstillande och det ja sa innan!

Lycka till!

Ngn som vet ngt om skidorna, stålkanterna??

Infogar samma text som jag skrev tidigare: Jag railade ganska mycket så mina stålkanter var lika slöa som typ en påse nötter:( jag vill köra lite allaround skidåkning med skidorna är det ingen idé eller? Ska jag ha twintipsen till att bara jibba med och ett par andra oxå? Känns inte som det är ngn idé att slipa skidorna om ja ändå kommer åka på en rail igen?? Hur gör ni?

//macke

Alltså ang det där med stålkantern. Om du nu vill raila och även carva omkring i backen.... lite såräd allround som du sökte såbör du isåfall ha et par nadra skidor om du är rädd om att dom ska bli slöa och tappa ev. kantgrepp. Twintip skidor har erkänt värdelöst isgrepp ocg kan därför bara föras på snö. Dessutom vill man väl ha slöa kanter när man jibbar?! Sj har jag inte slipat mina kanter sen i början av säsongen, så dom är riktigt slöa och goa nu så dom går att leka runt riktigt bra med. Dessutom finner jag dom bra i pisten oxå (har ett par Public Enemy 05´), måste iofs vara bra med snö annars lyser kantgreppet med sin frånvaro. Så du får tänka över din sits lite. Antingen så skiter du i att raila och behåller dina kanter eller så fläskar du på att kör i pist ändå. Sj så uppskattar jag mer några snabba åk i pisten på morgonen gör att sedan hänga i parken och nöta trick och lalla omkring på eftermiddagen då det ändå alltid är riktigt dåligt före, den korta tid jag spenderar att dundra fram i pisten har oftast så pass bra före att detn inte behövs rakbladsvassa stålkanter.

Så tänk över dina syften i backen.... inte alls säkert du behöver vassa stålkanter.

Förresten.. det kostar pengar att få skidorna slipade ;)

Tillbaka
Topp