skidorna över sommaren?

• Trådstartare Trådstartare Muppen
  • Start datum Start datum
M

Muppen

Guest
skidorna över sommaren?
Hur förvarar man skidorna bäst över sommaren? någon som vet? ska dom stå eller ligga med belaget uppåt?

skidorna över sommaren?
Sätt ihop de och lägg de någonstans där de är lagom varmt (rumstemperatur), på vinden, i förrådet, garaget, whatever.
Innan du gör det kan det vara bra att först och främst kan göra rent skidorna, både belag och ovansida med lite vallaväck eller liknade. Därefter vallar du skidorna som vanligt men använder lite mer valla än vanligt, se till så att det kommer valla på stålkanterna också, de går också att smörja in dem med lite olja (annars kommer de rosta). Sickla inte bort vallan utan låt den liga kvar, då blir den som ett skyddande lager för dina skidor. Sist men inte minst, glöm inte att skruva upp bindningarna så att inte fjädern är spänd över sommaren (alltså om bindningarna går från 5-12, skruva dem till 5).

skidorna över sommaren?
NEJJJJJJ du skall absolut inte sätta ihop dem!!! det pajar flexen de skall ligga plant!! resten stämmer bar (I FÖREGÅENDE INLÄGG)

skidorna över sommaren?
mina skidor får ligga ovanför fönstret istället för gardin... =) kunde inte sova när jag visste att de stod ute och frös i garaget...
ser ganska ballt ut pluss att skidorna mår bra av det, lite bättre iallafall...

skidorna över sommaren?
vad ska man smörja in bindningarna med för fett? någon som har något bra tips på eventuellt fett att slänga på. nu ligger skidorna under sängen förtillfället utan något som helst fett på sig. rostar bindningen sönder om den inte är smord?

skidorna över sommaren?
Om du har skidorna i en någorlunda fukt-fri miljö så lär inte bindningarna rosta. Jag förvarar mina inomhus, har aldrig gjort nåt med bindningen utom att skruva ner fjädern och det finns ingen rost eller liknande på någon av de bindningar jag har nu (2*Marker, Rottefella, Look).

Möjligen kan du behöva oroa dig lite om du har skidorna under sängen och du är säng-vätare, annars lär det vara lugnt ;-)

Edit: Kan någon förklara varför skidorna ska ligga plant? Gör det nån skillnad?

Senast ändrad:
skidorna över sommaren?
torka av stålkanterna och smörj in rubbet jag glömde smörja och nu är stålkanterna ruuda (röda på göterborska)

skidorna över sommaren?
Peter_K sa:
Edit: Kan någon förklara varför skidorna ska ligga plant? Gör det nån skillnad?
Jag kan garantera dig att det inte innebär någon som helst skillnad om man förvarar skidorna plant eller lutande mot en vägg.

Det är inte heller någon risk att spannet försämras om man låter skidorna "stå ihop" med skidstoppersen, trots Johan_Ax:s högljudda protester. Moderna skidor har ett förvånande bra formminne och det behövs betydligt brutalare metoder för att påverka spannet på en skida. Lägger man skidorna i spänn med en decimetertjock kloss mellan belaget i tre månader blir det ändå inte någon mätbar skillnad (jag har testat). Det krävs tryck och framförallt rejält med värme för att man ska kunna förändra spannet på ett par skidor. Att det då skulle innebära en risk att låta laggen stå mot en vägg eller att låta dom stå ihop med skidstopparna är nonsens.

gurra_skoj sa:
vad ska man smörja in bindningarna med för fett?
Du behöver vanligtvis inte göra någonting alls med bindningarna. Öppna upp och titta så ser du att det (troligen) är rejält med fett i den redan. Vill du ändå smörja måste du vara HELT säker på att det är ett 100% vattenfritt fett. Annars försämras funktionen vid minusgrader. Säkrast är att inte tillföra något fett och är bindningen under tio år gammal behöver du inte göra något om du inte har gjort något udda med den, som tex vattenhopp i saltvatten, åkt sanddyner eller haft den på taket på bilen utan skidbox.

Standardförfarandet för skidvård inför sommaren är om man är noga med utrustningen:

1. Slipa till kanter och fylla i hål i belaget
2. Göra rent belag, kanter, bindning och översida
3. Valla med mjuk valla utan att sickla
4. Ställa undan i källaren med lätt tårögd blick och magont
5. Konstatera att det dagen efter är 15 grader varmt och att den sista snöhögen börjar bli rejält trött
6. Gå ner i källaren och provflexa lite för att nå inre frid och för att kolla att laggen mår bra
7. Bestämma sig för att det blir en tur till Stryn i år
8. Sickla
9. Åka till Stryn
10. Börja om på punkt 1

Efter ett antal cykler enligt ovanstående lägger man sig lämpligen och loopar på punkt 6.

skidorna över sommaren?
En kommentar angående fjädrar på bindningar: Funderade över varför skall man släppa trycket?
Jag ringde en bekant som är kunnig i ämnet fjädrar och fick svaret: En "tryckfjäder" kan ligga konstant i belastning och mattas inte ut av detta även om den skulle tryckas ihop maximalt. Däremot kan en dragfjäder förstöras om man når över sträckgränsen (sigma sträck)
Ingen bindningsleverantör rekommenderar detta (källa Udéns sport)
Slutsats: man behöver inte skruva tillbaka inspänningstrycket på bindningen för fjäderns skull. Dessutom kan det gå riktigt illa om man glömmer skruva tillbaka bindningen vid första åket när säsongen börjar.
Mvh
Myth Buster

skidorna över sommaren?
smörj kanterna med ett tunt lager 5-56... o sen rulla in dom i plastfolie eller liknande.. d brukar ja göra:P

skidorna över sommaren?
kissa på dem å släng dem i kontainern! nästa år måste du ändå köpa nya. förra årets prylar = förra årets snö.

skidorna över sommaren?
AndersMerenius sa:
Slutsats: man behöver inte skruva tillbaka inspänningstrycket på bindningen för fjäderns skull.
Jag har faktiskt erfarenheter av den direkta motsatsen. Jag har vid ett antal tillfällen mätt det verkliga din-värdet (i utlösningssimulator-maskin eller vad det heter) och har då konstaterat att gamla bindningar ofta ligger lägre i reellt din-tal än nya. Då menar jag gamla som i runt tio år gamla eller äldre. Det är kanske inte ofta folk åker med så åldersstigna bindningar, men för mig som mestadels kör på 997:or är det en viktig fråga. Exempelvis mättes en Salomon 997 Equipe från tidigt 90-tal med DIN 11-17 inställd på 12 upp till din 9 och därefter mättes en nästan ny S916 inställd på 12 till 12,1. En gammal S900 från -97 visade sig ligga på 8 trots 10 på skalan osv. Det kan naturligtvis vara så att dom gamla bindningarna hade ett lågt värde redan från början medans den nya inte hade det och jag har inte gjort tillräckligt många mätningar för att statistiskt säkerställa resultatet, men det räcker iaf för att jag ska skruva ner mina bindningar för säkerhets skull. För min egen del finns det ingen risk för att jag ska glömma att ställa om bindningarna igen till hösten, eftersom jag alltid ändå ligger lägre i din-skala på försäsongen än på våren när man är fullt ut skidtränad. Dessutom brukar jag dra ner så mycket att det är fullständigt omöjligt att inte märka att bindningen är slapp om man skulle kliva i.

Jag måste dock påpeka att jag inte egentligen tror att det blir någon skillnad, iaf inte på några års sikt. Bindningarna står ju hårt skruvade under tiden oktober-maj ändå. Skulle det verkligen påverka hade man ju i så fall behövt lossa fjädertrycket efter varje åkdag. Det vore intressant att ta en ny bindning och skruva den ena tådelen helt i botten och låta den andra vara helt slapp och sen låta båda ligga i fem år orörda. Då hade man ju direkt kunnat ge ett svar på frågan. Att en skidbutik säger det ena eller det andra spelar mindre roll för min egen uppfattning. Man får höra det ena dummare än det andra från skidförsäljare (iofs är Udéns ett av dom få undantagen från den regeln).

skidorna över sommaren?
Anders Merenius - jag hoppas du skämtar (det är mycket möjligt att jag är så dum att jag inte förstår det direkt). Om inte, föreslår jag att du antingen skaffar dig ett liv, eller sätter dig nere i pannrummet med den där nya bindningen och väntar i fem år, medan vi andra upplever något som jag inte är säker på existerar i din KTH-vokabulär. Det kallas "skidglädje".

skidorna över sommaren?
Jaerven> Hehe, jag beundrar din totala avsaknad av tekniskt intresse. Jag har många gånger önskat att jag kunde ta klivet in i det omedvetna utrustningstekniska mörker som du och många andra verkar befinna sig i.

Jag skämtar inte alls, utan tycker att det skulle vara ett riktigt intressant experiment. Fem år är ingen speciellt lång tid i sammanhanget. Mer än hälften av mina bindningar är äldre än så. Jag förstår inte alls hur du hittar kopplingen till skidglädje dock. Jag har nog fått ett hundratal mail under vintern med frågor bla om skidors egenskaper, skidval och om olika bindningars duglighet. Just den här frågan har jag hittills inte kunnat svara på med någon trovärdighet och det har stört mig rejält.

** Extra tillägg enbart till Jaerven **

Jag antar att du har någon form av humanistisk eller filosofisk skolning och då får jag väl lägga till en lite mer lättläst och rak icke-teknisk beskrivning om hur jag hade tänkt utföra laborationen så att du förstår upplägget:

1. Två tådelar plockas ur min välfyllda låda med blandade bindningar. Förlusten av ett par bindningar under försökstiden bedöms som försumbar.
2. Den ena ställs på max och den andra släpps helt lös.
3. Båda tådelarna placeras på lämplig hylla i fritt vald källare.
4. Lyset släcks.
5. Jag plockar ett par skidor ur min tämligen digra samling och ägnar mig åt att uppleva skidglädje SAMTIDIGT som bindningarna ligger i källaren. Det är ju nästan otroligt vad vi civilingenjörer kan optimera saker och ting!

KTH? Nej. LiTH.

För övrigt rekommenderar jag en titt här:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=24443&p=2
om du känner behov av att kontrollera om jag, trots min tekniska skolning, kan ha roligt i samband med skidåkning. Filmen spelades för övrigt in som en parallellprocess till att jag hade ett par bindningar liggandes overksamma hemma i källaren i Sverige.

skidorna över sommaren?
Jarven, bara så att du vet, om detta hade varit TGR så hade du fått en fet JONG rakt upp i ansiktet! Man dissar inte MnO:s utlägg, även om detta med att köpa bidningar och låta dem ligga i 5 år kanske är i överkant.

Håller faktiskt på med min sommarförvaring nu i dagarna är i fylla-i-hål-fasen.
Lite tips från mig som jag har lärt mig den hårda vägen:
Försök inte att blåsa ut det brinnande belaget med en hand bakom. Det stänker gärna belag.
Hur gärna du än vill skynda dig att torka bort ev. fastbränt belag från din hand, ta det lugnt! Risken är överhängande att du i all hast råkar smeta av ännu mer smält belag på ditt pekfinger. Tro mig, det gör mer ont än att få lite stänk i handflatan...
Skölj sedan under kallt vatten!

skidorna över sommaren?
Shit, freedom fries, vilka många konstiga och fina ord och benämningar du kan! Tur att du bifogade den lättlästa och raka icke-tekniska beskrivningen, så att jag kan ta mig ur mitt omedvetna utrustningstekniska mörker, och åka riktigt säkert och stabilt nästa vinter. Framförallt hjälpte den mig att bättre förstå (jag hajade typ ingenting först) hur du tänker utföra din laboratatition. Och det vill jag verkligen tacka för.
Förlåt, det var inte meningen att trampa på några ömma civilingenjörstår. Jag blev bara så otroligt fascinerad över att... sådana som du... finns. På vår planet. Tellus. Och att du inte är ensam, utan har fått mejl från ett hundratal likasinnade (förlåt om jag drar alla över en kam nu) som på något sätt delar ditt intresse. Eller vad jag nu borde kalla att samla på gamla bindningar från tidigt nittiotal, det faktum att du varje morgon står och väljer skidor från din "tämligen digra samling", och att du tycker att fem (5) år inte är en "speciellt lång tid i sammanhanget". My God.
Jag beundrar din förmåga att göra fler saker samtidigt, men tror och tycker ändå att det är bättre att investera den begränsade tid som vi alla har i att åka skidor, istället för att sitta hemma och r*nka över vilket reellt DIN-tal du ska ha nästa gång du åker på kick off-weekend med dina ingenjörspolare till Idre.
Humanistisk eller filosofisk skolning? Äh, lägg av. Man behöver inte ett enda jävla universitetspoäng för att analysera dina inlägg och konstatera att du är mer skruvad än en gammal S900 från -97.
Lycka till med allt. Brudar och sådant där. Och funkar det inte just på den punkten, kan du ju alltid ta med dig utlösningssimulator-maskinen ner i pannrummet.
Kör försiktigt.

/Jaerven

PS. Jag lovar att titta på din parallellprocessfilm, så snart senaste "Time Out" med Martin Timell är slut. DS.

skidorna över sommaren?
Nuså... plötsligt får vi se lite intensitet på forumet. Det hör till ovanligheterna så här på den sömniga vårkanten. Du behärskar ditt språk väl dessutom. Det var därför jag antog att det fanns någon form av skolning i botten och teknisk lär den ju knappast vara med tanke på din attityd.

Du missar dock en viktig poäng i ditt kåseri. Du sitter faktiskt och läser i ett skidforum avsett just för utrustningsfrågor och jag känner mig som inbiten prylbög med en ständig nyfikenhet rörande olika skidrelaterade tekniska frågor som precis i målgruppen för ett diskussionsforum av den här typen. Det är knappast jag som har hamnat lite snett i tillvaron om du stör dig på att en sådan fråga kommer upp. Varför i hela friden ödlsar du din tid med att sitta och läsa ämnen här om du inte bryr dig om utrustning?

Sen ber jag om att få upplysa herrn om att vintern faktiskt inte är slut än. Därför känns uttalandet "åka säkert och stabilt nästa vinter" lätt avslöjande. Varje seriös åkare vet att det fortfarande är några veckors kvalitetsåkning kvar av den här säsongen. Själv sitter jag och monterar upp ett par nya bredlagg inför helgens åkning. Inte kick-off dock, utan en helt vanlig Åre-helg. Inga alper, men det får duga som själavård i all vårmisär.

Det ligger för övrigt allt annat än samlaranda bakom det faktum att jag fortfarande använder bindningar från mitten på 90-talet och det hör till normal allmänbildning för besökare av det här forumet att veta varför. Jag ska inte nedvärdera din kunskap, utan bjuder istället på en snabb lektion i ämnet: Det finns ingen bindning i årets och de senaste åtta säsongernas sortiment från Salomon som når samma brillianta kombination mellan stabilitet, lagom hård fjäder och låg vikt som återfinns hos 997 Eq. Den relativt nya 914 Lab kommer nära iom övergången till 916:s bottenplatta, men den har en sämre breddjustering på tådelen. 914 FIS och dess kloner är ett skämt i sammanhanget. Inget som du som omedveten behöver bry dig om naturligtvis, men för mig spelar det roll och ska man föra sig på det här forumet utan att göra bort sig behöver man känna till det. Att Salomon bytte bottenplatta i mitten på -90-talet från en vridstyv sådan till en enklare 850-baserad halvslapp plastvariant för att minska tillverkningskostnaderna är såklart inget du känner till heller, för då hade du ju aldrig reagerat på frågan.

Senast ändrad:
skidorna över sommaren?
Jaerven: Du var mig en rolig skit ... lycka till själv med brudar och sådant där ... med din särpräglade ödmjukhet och sköna inställning till livet lär de väl hänga i klasar ... Du är helt klart veckans goding!

That´s all folks!
MM

PS! Att angripa MnO som du gör här på Freeride är ungefär som att utföra ett beväpnat rån på en polisstation ... hehe ... DS.

skidorna över sommaren?
HaHa, veckans tråd. Måste helt klart firas med en härlig bild som symboliserar hur blottad och förlöjligad Jaerven blivit

naked-skiier.gif

MVH Hellberg

Senast ändrad:
skidorna över sommaren?
Shit. Han blev arg. Jättearg.
OK. Jag tar tillbaka alltihop. Förlåt. Nämen, jag menar det alltså. Förlåt. Och nej, era barn av nittiotalet och Diesel-reklam, det är inte ironi - uppriktigt förlåt.
Herregud, vem är jag att sitta och hoppa på MnO i detta forum. Jag borde sannerligen veta bättre. Bättre än att hoppa på någon som vet att 914S är ett skämt (minst sagt) i sådana här sammanhang, och att Salomons tanklösa byte till den halvslappare - som alla med någon slags koll vet - 850-varianten har förstört inte bara en, utan tusentals, skiddagar som annars hade kunnat vara HELT underbara (och ALLT handlade BARA om pengar; "Franc Francaise").
Förlåt, MnO. Och förlåt, alla fans.
Jag inser att jag, med sex dagar i Bjursås, och fyra i Åre (helt gratis, med liftkort och allt) den här vintern (va, vad då, inte slut...?, fan inte borde ha gett mig in här och uttalat mig överhuvudtaget. Sorry. Jag är verkligen gammal nog att veta bättre.
Förlåt igen, det var sannerligen inte meningen att reta upp någon. Jag tar tillbaks alltihop. Och önskar er alla många underbara skiddagar i framtiden. Och jag ber om ursäkt för de övertramp jag har gjort på det här forumet, hoppas ni trots allt får en väldigt bra kväll. Jag får försöka hävda mig någon annanstans.
Och du MnO - sjukligt nog verkar du vara en trevlig prick. Vi kanske ses någon gång mellan tentorna? Jag vill ju vara din vän.
Sorry to have taken your time.

/Jaerven

PS. Mountain Man - har du sett "Heat"? Jävla bra film. DS.

skidorna över sommaren?
Sarkasm är en underskattad konstform :)

Det var inte alls meningen att reta upp dig så kraftigt, Jaerven. Men jag tackar storligen för en kul stund. Jag hoppas att du inte blir alltför bitter pga reaktionerna så att du hädanefter sticker huvudet i sanden. Det behövs fler folk som du här på forumet om det ska vara något liv här och jag ber lite sent om att få hälsa dig välkommen hit. Nu är jag helt ärlig alltså och inte det minsta ironisk. Jag ser redan fram emot vidare diskussion i andra ämnen.

Och sen ska jag bara för din skull gå ner i pannrummet redan efter ett år och kolla om det har hänt något med fjädern. Jag lovar att skänka dig en tanke i den stunden.

Jaerven sa:
sex dagar i Bjursås, och fyra i Åre ... den här vintern.
Stort av dig att i det här läget gå in och avslöja att du inte kommer över den allmänt vedertagna skamgränsen på 50 skiddagar den här säsongen. Det tyder på självdistans.

Nehej, nån måste ju ta ansvaret. Strax ryker oskulden i din gästbok, Jaerven.

Senast ändrad:
skidorna över sommaren?
Akta MnO han är hjärn-skrynklare, han försöker psyka dig till falsk vänskap.

"Keep your friends close, but keep your enemy closer!"

skidorna över sommaren?
känns som lite offtopic grabbar! fortfarande. sökte lite på vattenfritt fett på nätet. ingen som har något tips på vart man kan köpa sådant? Alpingaraget i Sthlm?

skidorna över sommaren?
Tack.
Jag tror säkert vi har mer gemensamt än att stå för varsin diametral motsats, eller hur man ska kalla det, för huruvida bindningar ska skruvas upp eller ned (och hur viktigt det är) när säsongen och snön någon gång när snön tar slut (för det gör den ju, tyvärr, även om det inte är i de första majveckornaj).
I grund och botten hade jag nog det bara lite tråkigt på mitt kontorsjobb, och längtade till snön. Eller så är jag full. Jag är varken ond, spydig, eller elak, jag är bara sjukligt frustrerad och längtar efter att stå på skidor.
Hoppas du har haft en bra vinter, och att den, som du påskiner, inte är riktigt slut än.
Vi hörs.

/Jaerven

PS. Min oskuld? Det låter jätteläskigt. DS.

skidorna över sommaren?
skit, lägg inte ned så snabbt...fortsätt hörni, det här är ju min favorithumor. grym sarkasm i vass form, kan det bli bättre? *plockar fram popcornen och slår mig ned*

skidorna över sommaren?
gurra_skoj sa:
Sökte lite på vattenfritt fett på nätet. ingen som har något tips på vart man kan köpa sådant? Alpingaraget i Sthlm?
Ah, visst fasen. Det var ju det ämnet handlade om :)

Jag ställer mig fortfarande tveksam till att du behöver smörja dina bindningar, men om du ändå ska göra det så är nog den enklaste lösningen vanligt vaselin. Det brukar väl tom stå "vattenfritt" på en del förpackningar har jag för mig och konsistensen är ju i princip indentisk med orginalfettet.

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp...rodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

skidorna över sommaren?
Jaerven sa:
PS. Mountain Man - har du sett "Heat"? Jävla bra film. DS.
Jo ... Al, Robert och Val pangar ju på riktigt rejält i Heat, måste vara en av de längsta sammanhängande eldstrider på film. Om jag minns rätt demolerar även Arnold en polisstation i T1 ...

Måste säga att jag är besviken på dig och MnO. Loggar in på Freeride med förhoppning om en riktigt het och obarmhärtig strid. Och vad möts jag av ... ett mesigt försonande ... man kan ju tro att ni blivit riktiga pollare.

Nä, nu går jag ut i garaget och justerar mina skämtbindningar (S914 FIS) och lägger på lite HF-valla för bästa sorbéglid på mina fetingar ...

;-) / MM

skidorna över sommaren?
Ibland får jag en känsla av att många skidfreaks på Freeride är anti-intellektuella.
Skit i utbildning, skit i stavning - bara åk! Så låter det ganska ofta bland många bums.
Beror det på att många bums är drop-outs som har svårt att återanpassa sig och därför blir negativa till allt vad etablissemang heter?

Grejen är bara den att om man vill åka skidor hela livet så är det himla bra med hög utbildning (och bra jobb), för då kan man fortsätta och köra 30 skiddagar per säsong i 30 år till... :)

Apropå skidvård så har jag lämnat bort mina Stormrider på omvårdnad. Med modern plastikkirurgi sägs även den värsta helirepa kunna åtgärdas... (någon fler än jag som upplever att man har känselnerver i skidorna och att det gör fysiskt ont i kroppen när man kör över en vass sten?). Dessutom ska belag och kanter slipas och förseglas.
Nästa säsong börjar i Tärnaby i November.

skidorna över sommaren?
Till "MnO" från "Jaerven", 2006-04-27 20:07
Jaerven sa:
Shit, freedom fries, vilka många konstiga och fina ord och benämningar du kan! Tur att du bifogade den lättlästa och raka icke-tekniska beskrivningen, så att jag kan ta mig ur mitt omedvetna utrustningstekniska mörker, och åka riktigt säkert och stabilt nästa vinter. Framförallt hjälpte den mig att bättre förstå (jag hajade typ ingenting först) hur du tänker utföra din laboratatition. Och det vill jag verkligen tacka för.
Förlåt, det var inte meningen att trampa på några ömma civilingenjörstår. Jag blev bara så otroligt fascinerad över att... sådana som du... finns. På vår planet. Tellus. Och att du inte är ensam, utan har fått mejl från ett hundratal likasinnade (förlåt om jag drar alla över en kam nu) som på något sätt delar ditt intresse. Eller vad jag nu borde kalla att samla på gamla bindningar från tidigt nittiotal, det faktum att du varje morgon står och väljer skidor från din "tämligen digra samling", och att du tycker att fem (5) år inte är en "speciellt lång tid i sammanhanget". My God.
Jag beundrar din förmåga att göra fler saker samtidigt, men tror och tycker ändå att det är bättre att investera den begränsade tid som vi alla har i att åka skidor, istället för att sitta hemma och r*nka över vilket reellt DIN-tal du ska ha nästa gång du åker på kick off-weekend med dina ingenjörspolare till Idre.
Humanistisk eller filosofisk skolning? Äh, lägg av. Man behöver inte ett enda jävla universitetspoäng för att analysera dina inlägg och konstatera att du är mer skruvad än en gammal S900 från -97.
Lycka till med allt. Brudar och sådant där. Och funkar det inte just på den punkten, kan du ju alltid ta med dig utlösningssimulator-maskinen ner i pannrummet.
Kör försiktigt.

/Jaerven

PS. Jag lovar att titta på din parallellprocessfilm, så snart senaste "Time Out" med Martin Timell är slut. DS.
Bästa jag någonsin läst på freeride, måste bara säga det. Haha..

Tillbaka
Topp