M
Muppen
Guest
skidorna över sommaren?
Hur förvarar man skidorna bäst över sommaren? någon som vet? ska dom stå eller ligga med belaget uppåt?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag kan garantera dig att det inte innebär någon som helst skillnad om man förvarar skidorna plant eller lutande mot en vägg.Peter_K sa:Edit: Kan någon förklara varför skidorna ska ligga plant? Gör det nån skillnad?
Du behöver vanligtvis inte göra någonting alls med bindningarna. Öppna upp och titta så ser du att det (troligen) är rejält med fett i den redan. Vill du ändå smörja måste du vara HELT säker på att det är ett 100% vattenfritt fett. Annars försämras funktionen vid minusgrader. Säkrast är att inte tillföra något fett och är bindningen under tio år gammal behöver du inte göra något om du inte har gjort något udda med den, som tex vattenhopp i saltvatten, åkt sanddyner eller haft den på taket på bilen utan skidbox.gurra_skoj sa:vad ska man smörja in bindningarna med för fett?
Jag har faktiskt erfarenheter av den direkta motsatsen. Jag har vid ett antal tillfällen mätt det verkliga din-värdet (i utlösningssimulator-maskin eller vad det heter) och har då konstaterat att gamla bindningar ofta ligger lägre i reellt din-tal än nya. Då menar jag gamla som i runt tio år gamla eller äldre. Det är kanske inte ofta folk åker med så åldersstigna bindningar, men för mig som mestadels kör på 997:or är det en viktig fråga. Exempelvis mättes en Salomon 997 Equipe från tidigt 90-tal med DIN 11-17 inställd på 12 upp till din 9 och därefter mättes en nästan ny S916 inställd på 12 till 12,1. En gammal S900 från -97 visade sig ligga på 8 trots 10 på skalan osv. Det kan naturligtvis vara så att dom gamla bindningarna hade ett lågt värde redan från början medans den nya inte hade det och jag har inte gjort tillräckligt många mätningar för att statistiskt säkerställa resultatet, men det räcker iaf för att jag ska skruva ner mina bindningar för säkerhets skull. För min egen del finns det ingen risk för att jag ska glömma att ställa om bindningarna igen till hösten, eftersom jag alltid ändå ligger lägre i din-skala på försäsongen än på våren när man är fullt ut skidtränad. Dessutom brukar jag dra ner så mycket att det är fullständigt omöjligt att inte märka att bindningen är slapp om man skulle kliva i.AndersMerenius sa:Slutsats: man behöver inte skruva tillbaka inspänningstrycket på bindningen för fjäderns skull.
Stort av dig att i det här läget gå in och avslöja att du inte kommer över den allmänt vedertagna skamgränsen på 50 skiddagar den här säsongen. Det tyder på självdistans.Jaerven sa:sex dagar i Bjursås, och fyra i Åre ... den här vintern.
Ah, visst fasen. Det var ju det ämnet handlade omgurra_skoj sa:Sökte lite på vattenfritt fett på nätet. ingen som har något tips på vart man kan köpa sådant? Alpingaraget i Sthlm?
Jo ... Al, Robert och Val pangar ju på riktigt rejält i Heat, måste vara en av de längsta sammanhängande eldstrider på film. Om jag minns rätt demolerar även Arnold en polisstation i T1 ...Jaerven sa:PS. Mountain Man - har du sett "Heat"? Jävla bra film. DS.
Bästa jag någonsin läst på freeride, måste bara säga det. Haha..Jaerven sa:Shit, freedom fries, vilka många konstiga och fina ord och benämningar du kan! Tur att du bifogade den lättlästa och raka icke-tekniska beskrivningen, så att jag kan ta mig ur mitt omedvetna utrustningstekniska mörker, och åka riktigt säkert och stabilt nästa vinter. Framförallt hjälpte den mig att bättre förstå (jag hajade typ ingenting först) hur du tänker utföra din laboratatition. Och det vill jag verkligen tacka för.
Förlåt, det var inte meningen att trampa på några ömma civilingenjörstår. Jag blev bara så otroligt fascinerad över att... sådana som du... finns. På vår planet. Tellus. Och att du inte är ensam, utan har fått mejl från ett hundratal likasinnade (förlåt om jag drar alla över en kam nu) som på något sätt delar ditt intresse. Eller vad jag nu borde kalla att samla på gamla bindningar från tidigt nittiotal, det faktum att du varje morgon står och väljer skidor från din "tämligen digra samling", och att du tycker att fem (5) år inte är en "speciellt lång tid i sammanhanget". My God.
Jag beundrar din förmåga att göra fler saker samtidigt, men tror och tycker ändå att det är bättre att investera den begränsade tid som vi alla har i att åka skidor, istället för att sitta hemma och r*nka över vilket reellt DIN-tal du ska ha nästa gång du åker på kick off-weekend med dina ingenjörspolare till Idre.
Humanistisk eller filosofisk skolning? Äh, lägg av. Man behöver inte ett enda jävla universitetspoäng för att analysera dina inlägg och konstatera att du är mer skruvad än en gammal S900 från -97.
Lycka till med allt. Brudar och sådant där. Och funkar det inte just på den punkten, kan du ju alltid ta med dig utlösningssimulator-maskinen ner i pannrummet.
Kör försiktigt.
/Jaerven
PS. Jag lovar att titta på din parallellprocessfilm, så snart senaste "Time Out" med Martin Timell är slut. DS.