Skidort i Kanada med dagis

JJarl

Medlem
Hej!

Jag och min tjej funderar på att åka en månad till Kanada nästa vinter men vi tycker att det blir för länge att lämna dottern hemma, kommer vara 1.5 år då. För att kunna uppleva fantastisk åkning tillsammans behöver vi ha möjlighet att lämna iväg lilltjejen några dagar i veckan. Orterna vi funderar på är Revelstoke eller Kicking Horse då närheten till Rogers Pass lockar men även andra orter är en möjlighet.

Är det någon som har tips eller erfarenhet? Hittade någon form av dagisverksamhet i Revelstoke för ca 100 CAD om dagen men det tycker jag var ganska dyrt men kanske vad man får räkna med.

mvh
Johan

Va fan ska man säga,, mitt inlägg i en liknande trâd togs bort och jag fick en varning pga att mitt svar ansâgs "krânkande" men jag sâger som jag brukar,, ta ANSVAR för era barn, var inte sâ egoistiska,, var sak har sin tid,,,

Nu var det inte råd om barnuppfostran jag sökte, då hade jag vänt mig någon annanstans. Tror inte att några timmar på ett kanadensiskt dagis skiljer sig så oerhört från i Sverige men där kan jag självklart ha fel och därför ställer jag frågan. Skulle det vara så att man märker att vår dotter inte mår bra eller trivs så får man givetvis lösa det själv. Om du har erfarenhet värd att dela så gör det, om inte tycker jag du ska låta folk göra sina egna värderingar utifrån sina erfarenheter och sin egen situation som du inte har en aning om.

Senast ändrad:
Onlytelemark sa:
Va fan ska man säga,, mitt inlägg i en liknande trâd togs bort och jag fick en varning pga att mitt svar ansâgs "krânkande" men jag sâger som jag brukar,, ta ANSVAR för era barn, var inte sâ egoistiska,, var sak har sin tid,,,
Kan bara hålla med. Kunde ju kanske tänkt på att ni ville åka på månadslånga semestrar innan. För övrigt är forskningen rätt entydig, i bästa fall förblir man lika lycklig men i normalfallet blir man mindre nöjd med livet efter att man fått barn. Det är kanske därför man vill åka på semester en månad?

JJarl sa:
Nu var det inte råd om barnuppfostran jag sökte, då hade jag vänt mig någon annanstans. Tror inte att några timmar på ett kanadensiskt dagis skiljer sig så oerhört från i Sverige men där kan jag självklart ha fel och därför ställer jag frågan. Skulle det vara så att man märker att vår dotter inte mår bra eller trivs så får man givetvis lösa det själv. Om du har erfarenhet värd att dela så gör det, om inte tycker jag du ska låta folk göra sina egna värderingar utifrån sina erfarenheter och sin egen situation som du inte har en aning om.
Nej, det var inte att vara pa ett Kanadensiskt dagis som jag tyckte var sämst med er ide, men en 1.5 aring förstar när man pratar med dem, är ni engelsksprakiga hemma??? Det sämsta med hela iden är resan, precis som havreboll nämnde. Den är jobbig fôr en sportig vuxen, direkt farlig för en 1.5aring, Jag vet inte hur gamla ni är men jag och mina barns mamma var runt 30 när vi blev föräldrar, vid det laget hade jag bummat i alperna och i USA, akt skidor i Japan, men sa i slutet av 80talet var det dags för familj, sa da blev det Sälen, Idre, Lofsdalen nagra ar sedan gjorde vi en säsong i Cervinia tillsammans med vara barn med föräldrapenning när barnen var 4 och 5 ar, utan att nagon utomstaende sag efter vara barn, vi skötte det tillsammans med vänner och familj som besökte oss, kan dessutom rekomendera Italien med barn, mycket barnvänlig atmosfär. varför tittar ni inte pa Europa istället? om man nu maste iväg över Atlanten med ett sa litet barn sa är väl orterna du nämnde hyffsat bra om man jämför med Colorado, där manga orter har basen pa runt 3000m,, inte bra för sa sma barn, Mina barn har nu blivit vuxna och har egna liv med skidakning, den yngre jobbar som skidlärare, jag och deras mor är skilda, jag har ett nytt liv i frankrike med mer en 100 skiddagar varje säsong, jag är 50 plus,, de där 3-4 aren som man kanske far försaka lite känns som en väldigt liten del av livet,,
Lycka till med eran familj och eran framtida skidakning tillsammans
För nu ska jag ut pa Grand Montets i solen,,,,

Om jag frågar efter erfarenheter om dagis så är det ju inte en diskussion huruvida jag är lycklig eller inte, hur jag väljer att resa m.m där ni drar egna slutsatser om min situation och liv och baserar inlägget på det. Det reflekterar väl mer era egna värderingar och beslut snarare än mina.

Som jag skriver är det en fundering och jag har inte nämnt om vi tittar på andra alternativ tex alperna, Hammarbybacken eller Thailand utan det var en förutsättningslös fråga. Man samlar på sig information, värderar detta utifrån alla aspekter och sen tar man ett beslut. I det här fallet ville jag veta mer om just dagis i Kanada och se om någon hade något intressant att komma med. Vill jag ha ytterligare pusselbitar så är det separata frågor.

JJarl sa:
Om jag frågar efter erfarenheter om dagis så är det ju inte en diskussion huruvida jag är lycklig eller inte, hur jag väljer att resa m.m där ni drar egna slutsatser om min situation och liv och baserar inlägget på det. Det reflekterar väl mer era egna värderingar och beslut snarare än mina.

Som jag skriver är det en fundering och jag har inte nämnt om vi tittar på andra alternativ tex alperna, Hammarbybacken eller Thailand utan det var en förutsättningslös fråga. Man samlar på sig information, värderar detta utifrån alla aspekter och sen tar man ett beslut. I det här fallet ville jag veta mer om just dagis i Kanada och se om någon hade något intressant att komma med. Vill jag ha ytterligare pusselbitar så är det separata frågor.
Jag kan inte lata bli att komentera dina inlägg i din trad,, Ställer man en fraga pa ett forum, da far man svar, daliga och bra sadana, sedan far man räkna med att det kommer synpunter ocksa, det far man ta, det gâller mig, det gäller dig med utan att gnälla, du säger ju emot dig själv, efter mitt första inlägg, ber du ju om nagon med erfarenhet kan dela med sig av den, och det är ju det jag gör, sedan komenterar du att du undanber dig rad??? kan lata drygt , men jag har nog mer erfarenhet av bade skidakning och livet än de flesta här pa forumet, men du verkar ju gammal nog för att veta vad som är bäst ; ) men gör som nagon annan gjorde när jag trampa pa en öm ta, anmäl inlägget, sa far redaktionen nöjet att ge mig en varning igen

självklart får man kommentera och det får man ta men om kommentarerna bygger på felaktiga antaganden så blir det väl ändå märkligt? Om sedan kommentaren inte tillför något till själva frågeställningen förstår jag inte varför den ska till. Jag frågar om erfarenhet och tips om dagis på skidorter i Kanada, inget annat. Om du vill få ur dig din livshistoria så får jag väl ta det då fast det var inte det jag sökte med denna tråd.

Uppenbarligen så har du mycket erfarenhet som säkert är användbart för många av oss här men om folk anmäler dig så har du ju misslyckats kapitalt med att förmedla den på ett bra sätt. Kan man inte förmedla den är den ju inte värd något för någon annan än dig själv.

Tråden tog från en min sida en icke önskvärd vändning men det får man väl också räkna med. Om någon har någon erfarenhet om just dagis på skidort i Kanada så är jag fortfarande mycket intresserad av att höra dessa.

Ja om du absolut vill utsätta din 1.5aring för denna utmattande resan, sa lat er dotter slippa childcare pa ett främmande sprak, borde väl finnas gott om svenska bummare pa plats som vill tjäna en xtra slant, eller hur,,

Utan att egentligen vet någonting så skulle jag föreslå att ni letar runt i lokaltidningar och sådant på nätet och ser om ni kan hitta något. Tror många tjänster man hittar riktar sig mot nordamerikaner med mycket mer pengar än semester så priserna ligger därefter. Men kan ni hitta det som locals använder så borde det bli mer rimligt (kom dock ihåg att svenska dagis är absurt subventionerade så riktigt billigt lär det inte bli oavsett).

Grymt att någon vågar sig iväg och inte bara gömmer sig i mittfåran. Berätta gärna om/hur det löste sig.

Tragisk att man inte på en bummarsida kan få vettiga svar utan blir tillrättavisad som om man vore på familjeliv. Klart det blir en slitsamm resa men barn fixar det mesta och dagis (om ni nu hittar något) skulle jag inte beskymra mig för. Det har börjat barn som inte kunnat ett ljud svenska på ungarnas dagis och de verkar lika glada som de andra.

Men jag är en sån där ond förälder som både utsatt sin 6-mån respektive 2,5-åring för 3 månaders resande i Indonesien, Malaysia och Thailand och varit ond nog att vara föräldrarledig från 2 månaders ålder trots att jag är pappa. Så min åsikt räknas väl inte.

Och att sen rekommendera Sälen till några som vill åka i Rogers Pass är ungefär like genomtänk att svara att köp dunkvin på kooperativet och hinka på parkeringsplatsen till person som frågar efter tips på vingårdar i Frankrike...

("Men jag är en sån där ond förälder som både utsatt sin 6-mån respektive 2,5-åring för 3 månaders resande i Indonesien, Malaysia och Thailand och varit ond nog att vara föräldrarledig från 2 månaders ålder trots att jag är pappa. Så min åsikt räknas väl inte.

Och att sen rekommendera Sälen till några som vill åka i Rogers Pass är ungefär like genomtänk att svara att köp dunkvin på kooperativet och hinka på parkeringsplatsen till person som frågar efter tips på vingårdar i Frankrike...")

Håller helt med!!
Bara att dra iväg!...och vad är det som säger att man måste åka greyhoundbuss,!? hundra gånger bättre är ju att boka en bil med bra barnbilstol eller att ta bilstolen med i värsta fall.

Har inga tips på dagis just där men kunde inte låta bli att skriva....
Har själv rest med mina barn flera gånger ....

Prova att kontakta någon av tex säsongsblogarna(Stöckel for president!) där, dom borde ju ha lite koll på stället och du slipper få dumma svar!!

Lycka till och njut av Pudret och barnet!
/R

Senast ändrad:
Inte bara ris, det tackar vi för. Tittar på ett antal olika upplägg i både Europa och Kanada och det finns en hel del saker att väga in. Kanada är drömmen men också det ställe som är dyrast, kräver mest planering och blir svårast att lösa, därav frågan.

Ska kolla både lokaltidning och de som är där/planerar att åka dit. Nackdelen är väl med en bummare att har det snöat på natten får man nog räkna med att ta barnpassningen själv men det är inte hela världen. Med Rogers Pass inom räckhåll med den hyrda bilen, är en självklarhet för en familj, så lär det finnas orörd snö så det räcker i dagar.

Ska rapportera vad det blir.

mvh
J

robRhino sa:
Prova att kontakta någon av tex säsongsblogarna(Stöckel for president!) där, dom borde ju ha lite koll på stället och du slipper få dumma svar!!
/R
Nu råkar det vara så praktiskt att jag har är i Revelstoke 5 månader detta år.

Ta t.ex Rogers pass. Vägen där stängs ofta för lavinrisk (stänger 1-24 timmar). Hur planerar ni då att göra med barnpassningen (och de stänger för att det har dumpat, då vill nog säsongsbarnpassaren vara ute och åka dagen efter när ni sitter fast i Rogers).

Revelstoke och städerna runt om är hålor. Det finns 1 buss i Revelstoke. Inte 1 busslinje, 1 buss. Samhällstjänster såsom dagis och liknande fungerar inte som i Sverige.

Jag säger inte att det är omöjligt men bara det faktum att nästan alla utom några flummiga typer tycker det är en dålig idé kanske säger lite.

Såg att några säger att ungarna klarar det. Klart att dom gör det, tror ingen i denna tråd tror att barnen kommer att stryka med, dock kan man ju fundera på hur bra de mår av att inte sova på 30 timmar, springa igenom nordamerikanska flygplatskontroller, sitta ute 1-2 timmar mitt i natten medan baggaget kontrolleras för grayhoundbussen, sova över i bussen/bilen för vägen är stängd för lavinröjning osv...

Dock är det, som många sagt och jag tyvärr måste hålla med om, upp till er hur ni gör.

Johan

Jag har bott i Whistler i 16 år och det är väldigt lätt med barnomsorg här. Vare sig du väljer att droppa av barnet i skidcentret, hyra in lokala engelsktalande barnvaktsfirmor eller lägga ut en annons på freeride/facebook att hitta svenska säsongare att passa barnen. Säsongare finns det gott om som vill tjäna en extra slant. Du får nog räkna med 100 dollar dagen på barnvaktsfirmorna dock.

Vad gäller frågan om de mindre orterna som Revelstoke, så är det inte så gott om lokala jobb där så jag förmodar att någon av de cirka 150 svenska säsongarna som gör/gjort säsong i Revelstoke i år inte skulle backa för att få tjäna några extra kronor i några veckor. Puder eller ej, så går det säkert att hitta några tjejer eller grabbar som kan turas om att passa den lilla.

Jag har haft hur mycket vänner som helst som varit på besök med yngre och äldre barn än din lilla. De är vana resenärer. Yes, flygresorna är slitsamma och långa men så länge man är inställd på det så what is the big deal.

Har även varit massor i Rogers pass. För ett par år sedan firade 100 kompisar från runtom halva British Columbia 40 års fest i Rogers Pass samtidigt, party folk och småbarnsfamiljer blandat. Funkade kalas. Ta med er barnvakten dit så kan hon åka längd med bebisen eller bada i poolen på Best Western hotellet när ni är ute och turar ... om nu passet skulle bli stängt, som det ofta blir. Allt går.

Jag har massa vänner i Golden men känner ingen barnvaktsfirma. Skulle återigen satsa på att ragga svenska säsongare här på freeride under hösten som skulle kunna tänkas jobba ett tag. Förövrigt så spelar det väl ingen roll om barnvakten inte kan svenska ... Gee. Hollywoodfruarna har ju Filipinska och Mexikanska barnvakter. Vilket resulterar i multikulti språk kunskaper. Win Win.

Lycka till Johan

havreboll sa:
robRhino sa:
/R
Nu råkar det vara så praktiskt att jag har är i Revelstoke 5 månader detta år.

Ta t.ex Rogers pass. Vägen där stängs ofta för lavinrisk (stänger 1-24 timmar). Hur planerar ni då att göra med barnpassningen (och de stänger för att det har dumpat, då vill nog säsongsbarnpassaren vara ute och åka dagen efter när ni sitter fast i Rogers).

Revelstoke och städerna runt om är hålor. Det finns 1 buss i Revelstoke. Inte 1 busslinje, 1 buss. Samhällstjänster såsom dagis och liknande fungerar inte som i Sverige.

Jag säger inte att det är omöjligt men bara det faktum att nästan alla utom några flummiga typer tycker det är en dålig idé kanske säger lite.

Såg att några säger att ungarna klarar det. Klart att dom gör det, tror ingen i denna tråd tror att barnen kommer att stryka med, dock kan man ju fundera på hur bra de mår av att inte sova på 30 timmar, springa igenom nordamerikanska flygplatskontroller, sitta ute 1-2 timmar mitt i natten medan baggaget kontrolleras för grayhoundbussen, sova över i bussen/bilen för vägen är stängd för lavinröjning osv...

Dock är det, som många sagt och jag tyvärr måste hålla med om, upp till er hur ni gör.
^this guy...
förvånad över att du kom till Revy över huvud taget med din positiva attityd.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp