skidteknik

• Trådstartare Trådstartare ab8
  • Start datum Start datum
skidteknik
Jag vet inte hur gammal du är, men det bästa är att gå med i någon slalomklubb. Det är bara träning som gäller, såväl teknik som barmarksträning. :)

skidteknik
Om du är 15 så är det - troligtvis - för sent såvida du inte har enorm talang. Men det är ju bara ur tävlingssynvinkel jag tänker då. Men om du bara vill lära dig åka käpp och inte tävla så är det ju inte för sent.

Hur lång tid det tar att lära sig beror ju lite på vad du menar med att lära sig och hur duktig du är idag. Men om jag säger att det skulle ta flera år för dig att få tillräckligt bra teknik för att ta dig ned i till exempel en slalombana på "rätt" sätt så tror jag inte att jag tar i.

skidteknik
Nyfiken, varför du vill lära dig det? Jag meanr var ska du åka portar någonstans?

Jag har själv tävlat i många år och så fort de har ställt upp portar någonstans så passar jag på, det är ju jättekul, borde finnas en slalom och storlsalombana på varje skidanläggning och inte så lätt stakad som de ofta är.

Men att åka portar som de gör idag om man nu vill göra det så tävlingslikt som möjligt kräver en massa skydd, de attackerar ju käppen över halva kroppen. De har ju galler typ framför munnen också för att kunna ta porten precis på ett optimalt sätt.

Men det är väl nog om man gör det på sitt sätt i stället, kul ändå tycker jag.

Jag tror du får kolla på Internet om det finns någonstanns lite "äldre" kan börja träna portar. Det är onekligen det bästa. Men att göra det annat än på skoj är omöjligt tror jag. Det finns en tjej som är sjutton och stod på pallen i världscupen i vintras... Men under har skett förr, finns enorma talanger som har sadlat om i andra sporter senare än vid 15 års ålder och lyckats ta sig till elitnivå.

Men som sagt jag förmodar att det räcker att ha kul.

skidteknik
Att tävla kan man ju göra på betydligt lägre nivåer än världscupen...
Ta kontakt med närmsta alpinklubb så får du nog den hjälp du behöver!

skidteknik
Det beror som sagt på hur mycket skidor du åkt innan. Portar är inte någon magisk egen del av skidåkningen ;)

Om du vill lära dig tycker jag att en klubb är det bästa sättet. Det finns i alla fall i klubben jag tränar i en grupp för just din kategori. Det beror ju på var du bor också?

dialkingen4899: Kan du sluta spamma dina boklänkar nu?

skidteknik
Att åka i bana är vanlig avancerad carvingsvängsteknik, och är enormt kul och fostrande. Du är absolut inte för gammal, ring närmsta sl klubb och kör så det ryker..... Visst kommer jämngamla åkare köra brallan av dig, även de yngre för att bli en snabb åkare i bana krävs massvis med träning i just bana för att hitta tajmingen och linjen. Släng tanken på hur bra är andra och lek, det är gör sköj och ingen bryr sig hur snabb man är..... ett gott råd på vägen dit du tittar åker skidorna alltså måse din tanke och blick titta en svang innan, när du ska göra en högersväng måste du titta var vänstersvängen är osv

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp