Skidtips för 70% skog 30 % pist?

Koeus

Ny medlem
Hej!

Jag har letat runt hela Freeride (kanske har jag letat dåligt?) och halva nätet, men inte riktigt kunnat hitta något svar på min fråga (frågor), kanske mest för att jag inte är det minsta insatt i skidterminologin, mitt skidåkningsälskande till trots. Jag är nämligen ute efter att köpa mitt första par skidor efter att ha åkt på vanliga hyrda carvingskidor hittills.

På senaste vändan upp till Tandådalen/Hundfjället upptäckte jag att jag trivdes oerhört bra i skogen (i detta fall den väldigt uppåkta skogen mellan pisterna, men lär bli en hel del ouppåkt offpist också i framtiden) och tillbringade större delen av min skidåkningstid just där. När jag nu ska köpa skidor känner jag därför att jag gärna skulle vilja ha ett par skidor som lämpar sig ganska väl för detta; uppskattningsvis 70% skog och 30% pist. Jag har ganska hyfsad teknik (tror jag, självlärd som jag är) och siktar på att utveckla denna, så ett par skidor för medelbra/avancerade åkare skulle nog passa. Jag är 180 lång och 70 kg tung, så jag har inte så jättemycket kroppsmassa att röra mig med.

Så vitt jag förstått bör jag ha ett par ganska mjuka och lätta skidor som är ganska breda under foten, men hur pass breda de bör vara, eller vad som räknas som mjukt respektive lätt har jag ingen aning om. De får gärna fungera hyfsat att åka på i alperna (såväl on- som offpist), men det är långt ifrån något utmärkande krav; jag lär åka mest i svenska förhållanden. Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med förslag på skidor som passar dessa krav/önskemål någorlunda? (Inser att det nog inte finns skidor som är gjorda med precis detta i åtanke.) Förutsatt att jag ens har rätt med mina antaganden om vad för sorts skidor det är jag bör ha. Helst i prisklassen 5000 SEK, +/- 2000 kronor.

Extremt tacksam för svar!

Senast ändrad:
Själv kör jag på ett par Hendryx Purple Haze, kan rekommendera dem starkt, både i offpist och i pisten,presterar utmärkt överallt!:)

cingston: I beskrivningen av skidan står det "K2´s heaviest and stiffest ski in the line", det är med andra ord långt ifrån en mjuk skida som jag tror jag skulle behöva med mina inte allt för tunga 70 kg om jag har förstått det rätt? Tror inte jag skulle få ut jättemycket av en så pass styv skida då jag inte har kroppsmassan för att trycka till ordentligt i svängarna.

Luudde: Verkar ju vara ett par riktigt gjutna skidor som i praktiken är precis vad jag är ute efter... Synd bara att de kostar så mycket; som student har man inte direkt råd att punga ut 10000 (lär väl behövas minst det om man ska ha bindningar också) T_T De åker dock upp på önskelistan. Några skidor som är i mer överkomlig prisklass (med vetskapen att de antagligen inte lär vara fullt lika bra)?

Icelantic skidor är ju gjorda för skogsåkning om jag har förstått det rätt och det finns en tråd "Skidor enbart för skogsåkning" (något sådant) i vilken han till slut väljer dom. Kanske något att kika på.

Armada JJ 185 tycker jag känns som en kandidat. Den är 115 under foten, inte jättemjuk under foten men mjuk i nosen så det skriker om det. Den går även rätt hyggligt i pisten, för att vara en sån skida. I och för sig kan den vara rätt svår att hitta just nu, kanske inte optimalt.

En av dom bästa kompromisserna som finns tycker jag annars är 4frnt EHP. Den skidan har ett oväntat bra grepp i pisten samtidigt som den flyter bra med sina 116 i midjan. Den är väldigt lätt att kasta runt i skogen också, jag har personligen bara kört på förra årets 186a och den var det inga som helst problem att leka med i tät skog. 179an eller 186an kanske?

Ingen personlig favorit, men Salomon Czar kanske kan funka. Jag tyckte skidan var lite död när jag körde den, kanske var för att det var en demoskida som körts väldigt hårt men den hade inget pop i mina ögon. Skapligt styv under foten för den slags skidan och rätt hyffsat bett i pisten. Utanför funkar den ju fint, tiprocker (eller fullängd?) gör att den pumpar puder fint.

/Oskar.

Tillbaka
Topp