Skidtips offpist

Wrede89

Ny medlem
Skidtips offpist
Tja
Jag gjorde en tråd för ett tag sen men nu så tänkte jag göra en till fast lite annorlunda.
Som rubriken redan avslöjar så behöver jag förslag på ett par offpistlagg. Jag ska göra säsong i Verbier. Där kommer jag jobba som skidlärare men till det har jag redan mina Atomic metron som är helt ok.

Jag är ca 195cm lång och väger ca 95stora pannor. Jag är en ganska duktig åkare. JJag åker ca 2 veckor per år i genomsnitt och har gjort det sen 3 år ålder, detta är dock min första säsong. På en skala 1-10 kanske 7. Jag har egentligen aldrig åkt på några fatskis förut bara provat andras lite grann. inte mkt att komma med

skidornas syfte är framförallt puder men vill ändå att de skall fungera på hårt och ojämnt underlag i offpisten. PARKEN ÅKER JAG SÄLLAN I. jag vill helst inte att de ska vara klumpiga, åker gärna i skog eller trånga terräng.

tack på förhand

/W

Skidtips offpist
Kolla i skiddatabasen efter något med cirkus 110 (+/-) i midjan med 25-30 m radie (+/-).
Hur åker du? Lekfullt och svängigt eller fort, aggresivt och rakt fram? Kanske något där emellan?

Vilka andra skidor har du provat och vad tyckte du om dem? Blir lättare att bilda en uppfattning om vad som skulle kunna passa dig med lite mer kött på benen.

Senast ändrad:
Skidtips offpist
Spana in Scott P4! Grym skida med ball retrografik! Sägs vara grymma, lätta att svänga runt i skogen med! 108mm i midjan så det räcker för ganska lös snö!

Skidtips offpist
Och väldigt mjuka och jibbinriktade... Njae, P4 är nog helt fel skida för dig Oscar!

Med tanke på att du vill ha ett par skidor som skall klara stökig och icke-pudrig offpist går väl alla mjuka skidor ganska så fetbort... Om de samtidigt skall klara skog och trång terräng men samtidigt bära din kroppshydda känns det som att det som är kvar är styvare funshapes...

Klassiska mjuka puderlagg blir för mjukt för dig, korta smidiga skidor kommer bära dig dåligt om de inte är tokbreda, och hur bra kommer de bli när det är stökigt?!

Om man bara ser till dina preferenser så blir det alltså specialskidor, typ 4frnt EHP 193, DPS Lotusmodellerna, styva skidor med omvänd skärning... Kan Völkl Kuro och Line Prophet 130 funka måntro?

Och frågan som kommer direkt; hur jäkla bra är det att skaffa sådana här skidor som första riktiga puderlagg? Personligen gick jag från Rossi Scratch BC på 98mm till Lotus 120mm och jag hade inga problem, dock är BC'na ett ganska stort steg från vanliga skidor...

Skidtips offpist
Hur bra fungerar et par funshapes på hårt underlag egentligen Calle? Själv har jag inte en aning, tänkte bara eftersom han uppenbarligen ska ha den som allroundskida för offpistbruk...

Ett par XXL skulle kanske vara något om de inte blir för mycket...

Senast ändrad:
Skidtips offpist
Jag räknar in mina Lotus 120 som funshapes med tanke på halv pintail... Och de funkar förbannat bra! Iaf. om man tänker på att de är überbra puderlagg...

Jag tror inte Oscar kommer ge sig ut i offpisten om det är svensk betongoffpist, utan det blir väl bara om det är så pass vettiga förhållanden där puderlaggen är att föredra över pistskidorna... Man ställer sig inte i offpisten i Verbier om det är bättre i pisterna.

Min tanke är att om man har ett par styva reverse/reverse-lagg kan man kötta igenom dålig snö, man kan köra stora svepande svängar i puder, men kan man samtidigt köra tajt och tekniskt om man vill det. Det bör då helst vara ett par rev/rev men lite skärning mitt på, typ Armada ARG eller liknande. Om Völkl Kuro är en lättjobbad skida, och om den är bra på att hantera uppåkt tror jag väldigt mycket på den... Ngn som åkt på Kuron som kan säga?

XXL är en grym skida, men jag tror den blir för mycket för Oscar, visst han är stor och tung, men både jag och Oscar tror att det blir lite mycket köttarskida...

(Ja, jag känner Oscar sen tidigare...)

Skidtips offpist
Hehe, dåså, då är ju saken biff. Punga upp med 10k för ett par blommor 120!

PS. Svensk betongoffpist is the shit ;)

Skidtips offpist
Jah love kanske skulle kunna vara något?

Dock vet jag inte i vilka längder de kommer i..

EDIT: De finns i 193 cm såg jag nu.

Senast ändrad:
Skidtips offpist
Jag har sett en del folk åka med kuro.. Och jag tror det är ett för puderbetonat vapen för "allroundbruk", men jag har alltså inte åkt på dem. Det är en rejäl jävla skopa där fram och rocker... Kan knappast vara bra när det blir klumpigt och gammal snö - måste bli för dåligt genomslag på nosen tror jag.

Men som sagt har jag inte kört på dem, så nån annan kanske kan svara bättre. Men ärligt talat, lite väl stor skida för allroundbruk.

Skidtips offpist
Jo, jag tror nog också det... Tror även Jah Love kan bli för stor också... Jah Love leder mig osökt inpå Nordica Blower. Är inte den lite mitt emellan Völkl Katana och Dynastars XXL? Eller är Blowern även den lite för köttig för att verkligen ta fram majoriteten av dagarna på första säsongen?

Skidtips offpist
Salomon X-Wing Lab? Märkta 198cm, men betydligt längre i verkligheten. Den tror jag på till dig.

Skidtips offpist
rabbit sa:
Om du inte måste köpa årets lagg så låter ett par Sanouk som dom borde passa ganska bra...
Skulle vilja se ngn köra ojam och hård offpist på ett stiligt sätt med ett par sanouks under fötterna...och nej....föraren får inte heta Seth Morrison eller Jeremy Nobis.

Han behöver ett par styvare plank än så.

4frnt EHP 193 kan verkligen vara ngt för dig. Ingen park med dom stickorna men stabila, kvicka och flyter som korkar.

Skidtips offpist
Carled sa:
Jo, jag tror nog också det... Tror även Jah Love kan bli för stor också... Jah Love leder mig osökt inpå Nordica Blower. Är inte den lite mitt emellan Völkl Katana och Dynastars XXL? Eller är Blowern även den lite för köttig för att verkligen ta fram majoriteten av dagarna på första säsongen?
När dom tog bort den fula tailen så sägs det att den har fått andra egenskaper tex mer stabilitet pga att den känns/är styvare. Dessutom så har den mindre spann nowdays. Så Blower 193 08/09 kan ju faktiskt vara ngt det med.

Senast ändrad:
Skidtips offpist
Om XXL är för stor, kan inte legend pro var ngt, den verkar vara riktigt nice. fast jag är lite rädd att den är för klumpig. verkar vara lite stridsvagns stuket dvs kötta allting i dess väg och kanske inte så smidig i smalare terräng/skog

jag har ju åkt en del på atomic metron, den är jävligt kvick i förhållande till puderlagg.

Skidtips offpist
Wrede89 sa:
skidornas syfte är framförallt puder men vill ändå att de skall fungera på hårt och ojämnt underlag i offpisten
PNyberg sa:
rabbit sa:
Om du inte måste köpa årets lagg så låter ett par Sanouk som dom borde passa ganska bra...
Skulle vilja se ngn köra ojam och hård offpist på ett stiligt sätt med ett par sanouks under fötterna...och nej....föraren får inte heta Seth Morrison eller Jeremy Nobis.

Det är viss skillnad mellan "fungera" och "köra på ett stiligt sätt".
Nes pas :)

Dessutom tycker jag Sanouken är underskattad på hårt och ojämnt. Om man bara mentalt överkommer det massiva flapprandet från allting framför fötterna så... 8)

Gamla big daddy då? Bara för att komma med budgetalternativ...

Lotus 120 har ju redan varit uppe och det blir ju inte bättre än så.
Fram med plånboken, värt varenda öre, även om jag läste i någon annan tråd att det inte längre var trendigt att tycka om DPS.
Skönt, jag har aldrig varit trendig och det hade kännts onödigt att börja vid min ålder :D

-equal rights and justice
/r

Skidtips offpist
PNyberg sa:
rabbit sa:

4frnt EHP 193 kan verkligen vara ngt för dig. Ingen park med dom stickorna men stabila, kvicka och flyter som korkar.
Hur beter sig EHP 193 jämfört med t.ex. XXL? Har fått för mig att ehp är en ganska biffig skida, men det behöver ju inte stämma.

Blowern låter ju som ett grymt allternativ, eller Katana, tillräckligt smala för att vara allround, en del skärning så att det blir kul på hårt och tillräckligt styva för att klara alla fören..

Skidtips offpist
Jarle sa:
PNyberg sa:
rabbit sa:

Hur beter sig EHP 193 jämfört med t.ex. XXL? Har fått för mig att ehp är en ganska biffig skida, men det behöver ju inte stämma.

Blowern låter ju som ett grymt allternativ, eller Katana, tillräckligt smala för att vara allround, en del skärning så att det blir kul på hårt och tillräckligt styva för att klara alla fören..
har tyvärr inte testat XXL, bara B-Squad. Jämfört med B-squaden ska XXL vara rätt så lättåkt och EHP jämfört med B-Squad är oerhört lättåkt. Så visst den är biffig, men samtidigt väldigt smidig och kvick om man har lite fart och åker med lite kraft.

Skidtips offpist
Det beror väl ganska mycket på vilken typ av bsquad du kört. Finns olika varianter som är som natt och dag skulle jag tro.

Jag klämde på en variant som hade typ 25m radie och var styv ungefär som en LP. Sen fingra jag på ett annat ex som knappt gick att handböja mer än ett par cm. Som att försöka böja en lyktstope. Helt löjligt.

Tillbaka
Topp