Skidval - hälften i pisten, hälften utanför!

catafish

Ny medlem
Hej, nu närmar ju sig skidsäsongen och här står jag med alltför korta skidor som börjar skaka när jag kör för hårt när jag är för tung för skidorna. Dethär är första 'seriösa' skidvalet jag kommer att göra och jag har som mål att göra ett så bra val som möjligt och kunna åka på skidorna flera, flera år till!

Nu till saken...
Min längd är 192 centimeter och min vikt 98 kg. När jag åker i pisten hoppar jag relativt mycket och leker på, utanför pisten kör jag, jaa utanför pisten! :) Men nu har jag ingen aning om vilken skida jag ska välja, att den är uppböjd i båda ändorna är ett måste :) Budgeten ligger på runt 4500 kronor och då skulle bindningen få vara med också! :)
Vilken skida ska jag välja !?!?! Tacksam för svar!

Mvh Kevin

Ja vill du ha en skida som ska funka bra i puder för din kroppshydda så bör du se uppåt i måtten iaf över 100mm. Svårt att veta vad du har för åkstil med den beskrivningen du ger.
Hur mycket erfarenhet har du av OP? Vad har du haft för skidor förr och vad har du tyckt om dom? Hur bra måste skidorna prestera i pisten för att du ska tycka att de är ok, då många twintips inte riktigt kan jämföras med pistskidor när det kommer till att prestera i hög fart på hårdare underlag och speciellt inte med en åkare med en kroppstyngd som din.
Smalare twintips har ju ofta en målgrupp som består av finniga tonnåringar, dvs lätta åkare. Går du upp i bredd så börjar skidorna vara mer anpassade för lite större folk.

För 4500kr så har du ju ett brett utbud så svara på dessa frågor så kommer vi kunna ge dig lite tips om vad som kanske passar dig.

för 4500 tror jag du måste kolla på begagnatmarknaden, runt runt 6000 får du not slanta upp med om du ska ha en ny skida med bindning. völkl gotama Begagnade kanske skulle funka, eller vad tror ni andra ?

Senast ändrad:
Har åkt på en 129 cm Scott A720, fick dem när jag var 11 och nu är jag 15, så jag har växt mycket sedan det. Skidorna var bra enda tills förra säsogen när jag kom ner från kungsliften i Hemavan, kom ganska hårt, skidorna började skaka i sidled, jag föll och slog mej rejält! Skidorna har varit utmärkt i parken men med tanke på att de bara har en midja på 70mm är de väll värdelösa i offpisten? Har kört offpist i 2 säsonger, första säsongen gick det ju urdåligt men andra säsongen fick jag råd av en i personalen på Hemavan och han lärde mig att åka offpist bättre, så jag tar mig nog ner från toppen utan större problem, kan vara att jag lägger för mycket tyngd på bakre delen av skidorna. I pisterna åker jag med ganska hög fart och ganska skarpa svängar.

Henk021 sa:
för 4500 tror jag du måste kolla på begagnatmarknaden, runt runt 6000 får du not slanta upp med om du ska ha en ny skida med bindning. völkl gotama Begagnade kanske skulle funka, eller vad tror ni andra ?
Ja, jo...både ja och nej beroende på hur erfaren/duktig trådskaparen är. Har iofs aldrig kört nya Gotaman men den gamla (vita) i händerna på en inte så tekniskt duktig åkare i offpisten var ingen trygg känsla.

catafish sa:
Har åkt på en 129 cm Scott A720, fick dem när jag var 11 och nu är jag 15, så jag har växt mycket sedan det. Skidorna var bra enda tills förra säsogen när jag kom ner från kungsliften i Hemavan, kom ganska hårt, skidorna började skaka i sidled, jag föll och slog mej rejält! Skidorna har varit utmärkt i parken men med tanke på att de bara har en midja på 70mm är de väll värdelösa i offpisten? Har kört offpist i 2 säsonger, första säsongen gick det ju urdåligt men andra säsongen fick jag råd av en i personalen på Hemavan och han lärde mig att åka offpist bättre, så jag tar mig nog ner från toppen utan större problem, kan vara att jag lägger för mycket tyngd på bakre delen av skidorna. I pisterna åker jag med ganska hög fart och ganska skarpa svängar.
så du är alltså 192cm lång och har en 129cm lång skida? Jösses.
Ja men då är det väl lite dags att ta ett ganska stort kliv i skidlängd för din del då, så en 194 lång gotama kanske blir lite för stor övergång för dig? Den känslan får jag iaf speciellt då du nämner att du "lägger för mycket tyngd på bakre delen av skidorna" så tänker jag att du INTE ska ha den nya 194an då den måste köras i förarsätet och inte baksätet (ska man iofs inte göra med någon skida).

För att det inte ska bli någon slags chock för dig med überlånga skidor så kanske en skida kring 100mm i midjan och en långd på 185 kan vara ngt? Finns många bra skidor i den kategorin och en av de är Line Prophete 100. Skidan funkar riktigt fint i pisten då den är rapp och har en modern montering som gör att den blir väldigt lätthanterlig. Sammtidigt som att den är skapligt bred och ger dig ok flyt offpist.

Hoppas jag kan låna denna tråden lite. Var inne i en fransk skidaffär idag som sa att ett par line 100 var alldeles för korta för mig, samma längd (193cm) och lite lättare 85kg än catafish. Kan en skida på 100 i midjan och en längd runt 185 vara tillräckligt för att få tillräckligt flyt i pudret? Eller skall man se sig om efter ett par andra skidor? Hade tänkt att sätta på en Baron bindning på så vikten skall gärna vara så låg som möjligt. Här nere vill alla sälja in Mantran men den känns lite förlegad kanske??

Zell360 sa:
Hoppas jag kan låna denna tråden lite. Var inne i en fransk skidaffär idag som sa att ett par line 100 var alldeles för korta för mig, samma längd (193cm) och lite lättare 85kg än catafish. Kan en skida på 100 i midjan och en längd runt 185 vara tillräckligt för att få tillräckligt flyt i pudret? Eller skall man se sig om efter ett par andra skidor? Hade tänkt att sätta på en Baron bindning på så vikten skall gärna vara så låg som möjligt. Här nere vill alla sälja in Mantran men den känns lite förlegad kanske??
För att få flyt (stå mitt på foten och att skidan bär dig i snön) i en skida när man väger som dig (och mig) så tycker känns det som att det börjar vid ca 110mm i midjan (med risk för att bli knivad av gamlingarna). Så jag antar att du är ute efter en lekfull skida som du klarar av pisten och offpisten? DPS RP112 är definitivt ett exempel. Ett annat är Armada JJ, Moment Bibby 190 (kommer jag sj att stå på) är några som jag skulle tipsa dig om :)

Tillbaka
Topp