Skidval - Inspirerat av alla dessa politiker.

• Trådstartare Trådstartare jns
  • Start datum Start datum

jns

Ny medlem
Innan jag börjar vill jag bara fastställa att jag har kollat runt på forum osv och letat och letat fakta angående nedanstående skidor, så det behöver ingen påpeka. Detta är helt enkelt bara en vetenskaplig undersökning om vilka skidor mina skidåkande medmänniskor anser att jag ska inhandla. Ingen behöver lägga till andra skidor i leken heller då jag redan dragit ner urvalet till de skidor jag tror mest på. Om ni känner att jag fullkomligt missat någon skida, motivera i så fall väl varför den ska få ingå i valet.

Det som jag tänkt använda skidorna till är djupa dagar och under dom djupa dagarna bc jibba(Bc hopp, klippdropp med diverse trick utför). Självklart kommer det inte bara bestå av detta. Dom ska alltså funka både baklänges och framlänges i puder. Monteringen kommer att vara ganska freestyle orienterad.

Skida 1: Armada Jp vs Julien 05/06 188cm ( https://www.freeride.se/review/view.php?id=2979 )

Det som drar mig till denna skida är det faktum att den är i stort sett byggd för bc jibb vilket jag ska använda skidorna till. 1 cm högre tail än nos gör att den känns än mer intressant eftersom det gör att baklängesåkandet förenklas en hel del. har ävevn kommit fram till att den har ett mjuk flex och fungerar bra om det skulle bli tätt bland träden. Denna skida är dyrast i valet.

Skida 2: Scratch BC WRS 06/07 185 cm
(http://www.skipass.com/guide-matos/ski/2007/rossignol/Scratch-BC-WRS.html)

Det som attraherar med denna skida är egentligen mest priset då det är den billigaste av de skidorna som är med i valet. Har av recensioner och liknande kommit fram till att det är en skida med flex av det styvare slaget och att man måste jobba lite mer för att få ut så mycket som möjligt av denna, men när du väl bjuder till så ska det gå som på räls.

Skida 3: Völkl Gotama 06/07 183/190(lutar åt 190) (https://www.freeride.se/review/view.php?id=3369)

Har alltid hört bra saker om Gotaman som skidor och efter att idag ha läst i recensionen i nya Åka skidor att den passar mest till "den puderglidande jibbern" så kändes denna skida mitt i prick! Verkar även den ha ett mjukare flex så den går att vrida omkring bland träden. Däremot blir jag en smula tveksam när jag ser här på freeride att tailen är sänkt i höjdled! Någon som kan infa mig om hur mycket det egentligen handlar om ? Är det så mycket att man behöver oroa sig ? Det som lockar är längden och det faktum att jag aldrig sett en dålig recension om gotaman. Att sen grafiken på årets modell är underbar skadar ju inte, även fast man inte åker på ovansidan av skidorna.

Så nu är det enda som återstår att ni, svenska folket på skidor, röstar i detta viktiga val.(Om detta är viktigare än vem som sitter i regeringen efter hösten låter jag spekuleras fritt om.) Tack på förhand för att ni röstar.

I min iver att publicera detta val glömmer jag självklart skriva in att jag är kring 180 cm sträcket och 75 kg tung. Att mina pjäxor är 325 mm i sulan är inte lika väsentligt men det får komm med även det.

Armada JP vs Julien

Sen måste jag fråga om du har övervägt Hendryx Funkallistic. Den ska ju tydligen vara även den helt designad för BC Jibb. Har inte själv inte haft möjlighet att testa dom, tyvär.

Kör på ett par Funkallistic, mittmontera jibba så mycket du vill och forfarande känn flytet i lössnön.

Peace out.

En skida du skulle kunna fundera på är Scott P4 190cm, där har du all flytkraft du behöver samt hög tip/tail.
Ja gotaman har en helt annprlunda tail jämfört med tidigare modeller, den är aningen lägre (tror jag) och mer strömlinjeformad.

jns sa:
Har alltid hört bra saker om Gotaman som skidor och efter att idag ha läst i recensionen i nya Åka skidor att den passar mest till "den puderglidande jibbern" så kändes denna skida mitt i prick!
Jag har ingen koll på nån av skidorna du är ute efter men det där gjorde mig nyfiken. Vilka andra skidor testades den mot och vad stod i det där testet egentligen? Det är första gången jag hört att Gotama skulle vara ett par BC-jibb-skidor så jag blev lite förvånad. Å andra sidan hittade jag mycket kul i den för mig nya skidkategorin "backcountry freestyle" i årets Skiddatabas så jag antar att det kanske bara är jag som börjar bli gammal?

Senast ändrad:
Peter_K sa:
jns sa:
Har alltid hört bra saker om Gotaman som skidor och efter att idag ha läst i recensionen i nya Åka skidor att den passar mest till "den puderglidande jibbern" så kändes denna skida mitt i prick!
Jag har ingen koll på nån av skidorna du är ute efter men det där gjorde mig nyfiken. Vilka andra skidor testades den mot och vad stod i det där testet egentligen? Det är första gången jag hört att Gotama skulle vara ett par BC-jibb-skidor så jag blev lite förvånad. Å andra sidan hittade jag mycket kul i den för mig nya skidkategorin "backcountry freestyle" i årets Skiddatabas så jag antar att det kanske bara är jag som börjar bli gammal?
Så här står det i Åka skidor: För vem: Den som verkligen åker puder. Gärna off-pistjibbare.
Cecilia: Lättsvängd puderskidamed mycket twintip. Mjuk och lätt att få runt i sväng men dåligt isgrepp. Daniel: Trevlig på mjukt underlag och vid skogsåkning. Blir lite fladdrig i högre fart och på hårt och ojämnt underlag. Petter: Den här skidan förmedlar en skön känsla. Passa puderjibbers. Sara: INte gjorda för Sverige. Passar för några lössnödagar och aprilslask.

Där har du det !

sebbe_h sa:
Armada JP vs Julien

Sen måste jag fråga om du har övervägt Hendryx Funkallistic. Den ska ju tydligen vara även den helt designad för BC Jibb. Har inte själv inte haft möjlighet att testa dom, tyvär.
Absolut, men 8,500 kr utan bindning är inte ett pris som min plånbok tycker om.

jns sa:
Peter_K sa:
jns sa:
Så här står det i Åka skidor: För vem: Den som verkligen åker puder. Gärna off-pistjibbare.
Cecilia: Lättsvängd puderskidamed mycket twintip. Mjuk och lätt att få runt i sväng men dåligt isgrepp. Daniel: Trevlig på mjukt underlag och vid skogsåkning. Blir lite fladdrig i högre fart och på hårt och ojämnt underlag. Petter: Den här skidan förmedlar en skön känsla. Passa puderjibbers. Sara: INte gjorda för Sverige. Passar för några lössnödagar och aprilslask.

Där har du det !
Sorry, glömde vilka den testades mot! det var bland annat Scott p4, head super mojo 105, extreme patriot och stöckli stormrider tt.

Jp-skidan är att föredra... 8500:- tycker jag låter lite osannolikt dyrt. Kolla på de amerikanska nätbutikerna. Nästan alla har Armada, och sedan så kollar du upp vilken som har lägst frakt. Med dagens dollarvärde blir det kanske runt 5000:-. Me like dollar value! Börja på Armadas hemsida och kolla internetbutiker i deras länkar.

Gotaman tror jag nästan att du kan glömma bort, det är en puder och freerideskida, ingen jibbskida. Twintipen har blivit mindre, och den kommer nog inte lyfta dig om du ska switcha...

BC som själv kör på kan vara ett mycket bra val, smidig längd med 185 om du skall jibba. Lättad till i år, vilket löser det enda minustecknet jag har sett, nämligen tyngd och otymplighet. Ett bra och ekonomiskt val. Om Armadan blir för krånglig att få tag i, och dyr(där blir ju bindningar en extra kostnad), då tycker jag att du kan ta BC:n utan att göra bort dig totalt. Då får du även en väldigt kompetent allroundskida samtidigt. Och det kan man inte direkt anklaga Jp:n till...

En fråga: varför inte K2 Seth? Nästan likadan som BC, fast lite dyrare på SC? Är det priset lr?

Carled sa:
Jp-skidan är att föredra... 8500:- tycker jag låter lite osannolikt dyrt. Kolla på de amerikanska nätbutikerna. Nästan alla har Armada, och sedan så kollar du upp vilken som har lägst frakt. Med dagens dollarvärde blir det kanske runt 5000:-. Me like dollar value! Börja på Armadas hemsida och kolla internetbutiker i deras länkar.

Gotaman tror jag nästan att du kan glömma bort, det är en puder och freerideskida, ingen jibbskida. Twintipen har blivit mindre, och den kommer nog inte lyfta dig om du ska switcha...

BC som själv kör på kan vara ett mycket bra val, smidig längd med 185 om du skall jibba. Lättad till i år, vilket löser det enda minustecknet jag har sett, nämligen tyngd och otymplighet. Ett bra och ekonomiskt val. Om Armadan blir för krånglig att få tag i, och dyr(där blir ju bindningar en extra kostnad), då tycker jag att du kan ta BC:n utan att göra bort dig totalt. Då får du även en väldigt kompetent allroundskida samtidigt. Och det kan man inte direkt anklaga Jp:n till...

En fråga: varför inte K2 Seth? Nästan likadan som BC, fast lite dyrare på SC? Är det priset lr?
När jag sa 8500kr så menade jag på funkallistic =) Priset ja har hittat på armadan är betydligt billigare och vart jag hittat den tänker jag inte skvallra om ;) Och ärligt talat så vet jag inte riktigt varför jag inte vill ha Seth, det är en jävligt snygg sida och riktigt skön om man får lyssna på recensioner, men den känns inte rätt bara. Riktigt vag och dålig anledning, men så är det !

Men om jag förstått det rätt så tycker du Armadan i första hand ?

Japp, ur ett rent BC-jibb syfte. Det är nog en av få skidor som är 100% gjord för ändamålet. Höjd tail, äckligt rak skärning för att kunna komma in i Chads gap baklänges i så hög fart som möjligt, lätt, bred, men inte för bred. Sen så är den en väldigt bra puderskida med rätt montering.
Anledningen till varför ajg trodde du tänkte paya 8,5 för JP:n var för att du hade citerat skumt, kolla på ditt inlägg 13.11... Sebbe hade bara skrivit Armada Jp, och sedan lagt till infon om Hendryx... Jag såg ju inte Hendryx för 5 öre... Aja, skit samma... Men gå för Armadan!

jns sa:

Där har du det !
Tackar. Intressant att en skida kan upplevas så väldigt olika. Se http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php?t=48603 för lite annorlunda åsikter om samma skida (hoppa till http://www.tetongravity.com/forums/showpost.php?p=679815&postcount=29 om du inte vill läsa allt).

Jag gjorde efter många månaders tveksamheter valet att gå på Gotama 06/07 i 190. Detta känns som en rejäl skida som har exakt de åkegenskaper jag vill åt. Puderåkning med lite klipphopp samt en del brännande på baksidan berget.
Det råkar till och med vara så att vinnaren av NM i Big Mountain hade sina till salu så jag slog till på dem. Detta tycker jag bevisar att de är skidor av klass som gör sitt jobb.
Självklart finns det många liknande skidor, men som du själv säger. Jag hade heller ALDRIG hört något negativt om Gotaman så det blev den...

Kemisk formel= Vanliga skidor + frammontering= Ubåtar
Hendryx Funkalistic ska visst fortfarande flyta ganska bra fast främmre montering

Men du Monis. Kan du sluta nu. Han har sagt att han inte vill ha Hendryx....

Gotaman är en bra skida som det går att jibba med oxå.

Hasse

Carled sa:
Japp, ur ett rent BC-jibb syfte. Det är nog en av få skidor som är 100% gjord för ändamålet. Höjd tail, äckligt rak skärning för att kunna komma in i Chads gap baklänges i så hög fart som möjligt, lätt, bred, men inte för bred. Sen så är den en väldigt bra puderskida med rätt montering.
Anledningen till varför ajg trodde du tänkte paya 8,5 för JP:n var för att du hade citerat skumt, kolla på ditt inlägg 13.11... Sebbe hade bara skrivit Armada Jp, och sedan lagt till infon om Hendryx... Jag såg ju inte Hendryx för 5 öre... Aja, skit samma... Men gå för Armadan!
Jo jag inser att citering inte var någon höjdare!

Monis sa:
Hendryx Funkalistic ska visst fortfarande flyta ganska bra fast främmre montering
Vadå, så du menar att Kemisk formel = ubåtar ? Vad du än sitter och trycker på, bjud mig!!! ;-)

Carled sa:
Monis sa:
Vadå, så du menar att Kemisk formel = ubåtar ? Vad du än sitter och trycker på, bjud mig!!! ;-)
Haha, jag läste det Monis skrev på precis samma sätt. ¿Hur ska man annars läsa det?

jns sa:
jns sa:
Peter_K sa:

Där har du det !
Sorry, glömde vilka den testades mot! det var bland annat Scott p4, head super mojo 105, extreme patriot och stöckli stormrider tt.
Varför då inte MoJo105 eller vad sa skidtestet om dem? Tycker själv (det lilla jag åkt på dem) att de liknar MoJo90 fast är bredare.....

Tillbaka
Topp