Skidval???

• Trådstartare Trådstartare Danne Larsson
  • Start datum Start datum
D

Danne Larsson

Guest
Skidval???
Tjena!
Skulle vilja ha hjälp med följande:
Ska köpa nya lagg men vet inte vilka..?
max: 5000 kr
väger ca.62 kg
Är ca. 176 cm över jorden
Gillar brant åkning, och riktiga skär. men även lite utanför...om nu snön tillåter..
Vilka skidor ska jag välja??
tacksam för svar!
// Danne

Skidval???
Välj Atomic BetaCarvX 9.18.
Suveräna skidor i pisten, fenomenalt isgrepp, underbara att "carva" sig nerför en hård pist med. Kvicka från kant till kant vilket gör dem fina i kortsväng. Fungerar bra utanför pisten även om det finns bättre skidor för den som åker mycket offpist. Vill du åka mycket offpist kan BetaRide 9.20 vara ett bra val. Lite mindre skärning än 9.18 (men vad gör 2 m för skillnad i under en säsong) men lite bredare vilket gör dem bättre utanför pisten.

Skidval???
Köp inte skidan i säcken. Testa själv. Det som passar forum-besserwissrar kanske inte passar dig. Olika skidor har olika egenskaper, och olika åkare uppskattar dessa kanske mer eller mindre. Ett gott råd dock om det är en friåkningsskida till bra pris du söker. Elan X2000.(00)Bra, rolig och prisvärd. Men testa först!!

Skidval???
Provade ca 35 par förra säsongen föll som en fura för Heads cybercross Ti kostar runt 4 lök. Bra i pist 19m radie och bär kanonbra offpist. Ska köpa själv. Ta inte för korta 180-190 cm.

Skidval???
Jag tycker att du skall ta och testa ett par Rossignol Bandit x!Jag har själv ett par sådana och de är de bästa skidor jag åkt på!Bra isgräpp och bra i lössnö.

Skidval???
Det är alltid bäst att köpa skidor i slutet eller i alla fall i mitten av säsongen. Det är då som skidkänslan börjar sitta så att man kan göra rätta bedömningar av de skidor man testar. Dessutom är det ju i mars som reorna börjar droppa in. Ett bra tips är annars att göra ett seriöst test i slutet av säsongen för att sedan inhandla skidorna som fjolårslagg på hösten. Det händer oftast inte speciellt mycket på skidorna på en säsong, även om fabrikanterna och skidtidningarna basunerar ut att det är just i år som skidorna har tagit ett stort steg i utvecklingen.

Om du ska ha en skida som är så mångsidig som möjligt ska du välja en skida med midja mellan 63 och 69 mm. Bredare midja ger alltför seg känsla i pisten. Sedan är det bara att rannsaka sig själv och sina skidvanor. Åker man mest i Sverige och kanske en vecka eller två i alperna varje år är det bara att inse att man ska välja skidor med bra egenskaper i pist (tex Völkl P40 eller Atomic BetaRace 9.20, dvs raceskidor med 63-66 mm midja) med 18-22 meters radie.
Är man lite mer inriktad på glidaråkning och/eller spenderar längre perioder i alperna är en 68-70-skida ett bättre val (tex Atomic BetaRide 10.22, Salomon X-Scream Series/10 Pilot). Skidorna går bättre i löst och är lättare att hantera i svår snö off. Dessa skidor fungerar ocskå bättre i vårsnö och slask.

För den lite mer seriöse åkaren finns egentligen bara ett alternativ: Att inte binda sig vid ett alternativ...
Det absolut bästa är att köra på minst två par olika skidor. En ren pistskida av den ovan nämnda typen för piståkning och enklare offpiståkturer. Som komplement åker man på en rejält bred (75-85 mm) offpistskida (typ Salomon AK Rocket, Dynastar BIG (LE, givetvis)/Arno).
Eventuellt kan garderoben fyllas ut med en funcarver eller twintip för att tillfredsställa den lekfulles lattjobehov.

Skidval???
Som du alldeles säkert förstår så är det inte helt lätt att rekommendera skidor till en som man inte känner till kapaciteten på.

För att bena upp det hela lite grann så finns det även nu för tiden olika grupperingar på skidor.
För enkelhetens skull håller jag mig till mitt numera favoritmärke Fischer och beskriver mest de modeller avsedda för pist. De här råden och beskrivningarna kan också gälla generellt för en mängd olika fabrikat.

Det allra viktigaste är att prova själv, antingen på de speciella provardagar som anordnas eller också låna av kompisar.

*Tävlingsskidor -slalom, -storslalom, -superG, -störtlopp.
Här finns de moderna kraftigt skurna storslaomskidorna ca:93-62-81 (på gränsen till carving) tillsammans med en del mera traditionellt skurna slalomskidor ca: 85-63-76.
Förutom skärningen gör uppbyggnaden att flex, vridstyvhet, dämpning etc anpassas till de olika tävlingsgrenarna. Dessa är avsedda för de allra bästa åkarna i WC etc.
Vi skall notera att de tävlingsskidor som säljs på den öppna marknaden skiljer sig väsentligt från de modeller som säljs ute i affärerna till . Främst när det gäller hårdhet, vridstyvhet o dämpning som är mera nedtonade på dessa konsumentprodukter.
Detta gör att de tom kan upplevas som livlösa, svårsvängda och svåra att få in i en skärande sväng. Men att ha tillgång till denna typ av skidor i en avlyst o folktom nerfart där man kan låta farten öka för att utnyttja skidan och ligga i sväng efter sväng, det är härligt.
Med anledning av den relativt smala midjan är de lite besvärliga för all-mountain, dvs utanför preparerade pister, eftersom de har en tendens att gräva ner sig pga för högt marktryck.

*Friåkningstävlingsskidor -här hittar du de lite mildare varianterna av ovanstående modeller, dvs de som bättre anpassas till vanligt folk så att säga. En lite snällare skärning är här ca 89-61-78 och skidans mekanik är bra anpassad till 85kg muskler med god teknik.
De är snälla och silkeslena på gammal rattlesnö men samtidigt väldigt bitska på vattnat fruset underlag.
Stålkanterna och belaget kan vara lite hårdare än på rena tävl.skid. för att hålla längre. Nackdelen med detta är att det blir svårare att optimera slipningen och belagprepareringen.

*Friåkningsskidor -här är den stora gruppen med relativt snälla skärningar ex: 89-61-78 till de ”jämnbreda” 85-66-76. Allt från kompetenta friåkningsskidor för pist och lite lössnö ner till rena turistmodeller, vilka jag lämnar därhän.

*All mountain -är bäst på mjuka underlag, lössnö och sladdande svängar pga den nästan raka midjan och den jämna flexen.

*Carvingskidor -med de extrema midjorna ca: 100-65-90, kanske ännu fetare i en del fall.
Finns för alla från avancerade till anfänger. Som jag ser det är dessa skidor en utvecklingsparentes som lämnar ifrån sig en del goda egenskaper till de mera traditionella skidorna.

Sammanfattning: Dina skärande svängar på de befintliga slalomskidorna kommer att bli 20-30% bättre på en modern storslalomskida i gruppen friåkningstävlingsskida.
Denna typ har en markerad midja, behaglig men inte mjuk flex och ett kantgrepp som klarar hårdfruset underlag.

Den okuvlige storlalompraktikern

/Arc

Skidval???
Skaffa dig ett par Dynastar Candide concept pro, gryma twintips bra
offpist och pist egenskaper. Årets lungt snyggaste skida..........
"Be young, have fun, have a good run."

>Tjena! Skulle vilja ha hjälp med följande:
>Ska köpa nya lagg men vet
>inte vilka..? max: 5000 kr väger
>ca.62 kg Är ca. 176
>cm över jorden Gillar brant åkning,
>och riktiga skär. men även lite
>utanför...om nu snön tillåter.. Vilka skidor
>ska jag välja?? tacksam för svar!
>// Danne

Skidval???
Jag har inget svar på din fråga men jag har en "följdfråga".

Om man åker lite mindre pist och mera off-pist kan väl Salomom X-scream 9 vara ett bra alternativ???
Den är väl till för lite lättare åkare eller?
Vad säger ni?

Skidval???
Va fan snackar du om, Arc? Du kan inte hitta en av de skidor du nämner i Fischers linje anno 2001. Möjligen har du förväxlat katalogerna och fått tag på Edsbyns informationsblad från deras konkurssäsong någon gång i slutet av sjuttiotalet. Tragiskt i så fall.

För inte kan du vara seriös i dina sjuka retrohyllningar?

Skidval???
Japp, du har rætt att skidan kanske ær før lite lættare åkare. Men det skiljer sig inte jætte mycket ifrån X-Scream pilot 10.som ær en aning styvare.

Skidval???
Du ska köpa Salomon AK Rockets. Det är dem enda skidor värda att åkas på. Skaffade mina i Cham förra säsongen efter att mina bandit x gick sönder. Vilken skillnad det var på en gång. Med AK Rocketsen kan du bränna på som bara f--n överallt. Dem går som ånglok. Otroligt stabila. Nu tror folk att man inte kan åka pist med dem eftersom dem är så breda. FEL. Dem är roligare än vanliga skidor i pisten. Du kan bränna på i 200 utan att dem skakar det minsta. Dem enda som inte ska köpa dessa skidor är småflickorna som håller till i pipen vid kabinbanan. Men för oss stora pojkar som håller till på glaciären är dem helt rätt.

Skidval???
Jag kan inte annat än beklaga.

Dels min vårdare som tog mig allt för långt bak i tiden, till föregående vintersäsong, under min primalterapi.

Dels min okunnighet att all gammal surplus från föregående säsong naturligtvis är slutsåld och helt oåtkomligt för alla och envar.

Varning alltså för allt gammalt djunk!

Men vart fan tog fullängdsskidorna vägen för oss som mäter 192 utan plattor?

Sears Tower-den långa dvärgen på glid

/Arc

Skidval???
"Det är ett långt steg från att vara full fletched brother of the heavens gate till att bli nästa årtiondes största sportikon."

DDH -00

Har du dunkat puckel med Olle Dalman Signature vet du vad allt börjar och slutar.

Tillbaka
Topp