Skidval?
Har inte hängt med skidmarknaden de senaste 5åren så jag skulle behöva lite tips om skidval.
Har just nu två par dynastar ( GS och SL ) på 200cm
från mitten av 90talet.
Då jag nästan uteslutande åker i pist och mest GS/fart så letar jag skidor som passar till det.
Har tittat lite på Atomics 11.21/9.21 vilka ska vara GS skidor.
Någon som har erfarenhet av dessa?
Jag tävlade/tränade slalom till jag var 18år (är nu 23) så hyffsad åkvana har man. Däremot så är jag lätt ( 65kg) så frågan är ju om atomics "racing" skidor är för styva för mig.
Sedan kommer ju den eviga frågan om längden. Gjorde det där testet som finns på denna sidan och hamnade då på 175-180cm.
Eftersom man är "oldschoolare" van vid 200cm låter ju dessa mått välgigt kort. Hur blir stabiliteten vid höga farter med så korta skidor?
Har hittat 11.21an + 612 bindning för ~4500kr
och 9.21+ 612 för ~3500kr dock inte årets modell.
Är det vettiga priser?
tips om andra skidval är också väldigt välkommna.
Har just nu två par dynastar ( GS och SL ) på 200cm
från mitten av 90talet.
Då jag nästan uteslutande åker i pist och mest GS/fart så letar jag skidor som passar till det.
Har tittat lite på Atomics 11.21/9.21 vilka ska vara GS skidor.
Någon som har erfarenhet av dessa?
Jag tävlade/tränade slalom till jag var 18år (är nu 23) så hyffsad åkvana har man. Däremot så är jag lätt ( 65kg) så frågan är ju om atomics "racing" skidor är för styva för mig.
Sedan kommer ju den eviga frågan om längden. Gjorde det där testet som finns på denna sidan och hamnade då på 175-180cm.
Eftersom man är "oldschoolare" van vid 200cm låter ju dessa mått välgigt kort. Hur blir stabiliteten vid höga farter med så korta skidor?
Har hittat 11.21an + 612 bindning för ~4500kr
och 9.21+ 612 för ~3500kr dock inte årets modell.
Är det vettiga priser?
tips om andra skidval är också väldigt välkommna.