Skillnad på barnpjäxor och barnpjäxor och när ska man ha vad?

plimpe

Medlem
Hej, försöker att förstå mig på det här med barnpjäxor. Jag har läst de flesta trådar både på detta forum och andra och det verkar ju som att många rek Lange rsj 60 när det är dags.

Men det finns många olika pjäxor men beskrivningarna på dom är sådär.

Dels har vi ju
Alpina zoom 1-4
Nordica powah 1-4
Nordica speed 1-4
Atomic redster 1-4
Atomic hawx 1-4
Atomic waymaker 1-4
Dalbello
Head raptor
Och så då Lange rsj 60

Det hade ju varit spännande om man kunde hitta en vikt på åkaren och åkskicklighet när vilken pjäxa passar.

Mina 2 tjejer är 5(17kg) och 7(24kg) år och båda åker istortsett obehindrat ner för alla backar i Åre, visst gästrappet och störtloppet så kan det fällas någon tår men inte för att de inte kan, utan för att det är ”läskigt”.

Men precis som barn i den åldern så är det mkt pist och skogsstigar som gäller. Dom står ca 50dagar på skidor/säsong men verkar inte ha någon ambition på att tävla, utan bara utvecklas och ha så kul som möjligt. Dom är med i lokala skidklubben, men än så länge handlar det mest om att ha kul på skidor och inte portar.

Fram till denna säsong så har de egentligen åkt på de pjäxor vi haft tillgång till och det har blivit alpina zoom 1 och sen när fötterna växte så blev det alpina AJ2 girl.

Har sett på flera bootfitters filmer där de rek en storlek där ca 2fingrar ska få plats bakom hälen och en hårdhet som gör att de ska kunna hoppa hopprep i dom.

Men vilka ska man satsa på och vad är tex den faktiska skillnaden mellan framförallt Atomic redster 3 & 4, atomic hawx/waymaker 3&4 jämfört mot tex Lange rsj 50 & 60 och med som på marknaden varför rek dom flesta Lange? Eller är det så att den informationen är gammal (2017-2019)?

Tacksam för hjälp

Jag var precis och köpte pjäxor åt mina barn (4 och 7), begagnat. Vi har en bra affär här i Gbg som har stor utbud av beg pjäxor, så man kan prova sig fram.

Jag kan inga detaljer om skillnaderna mellan de pjäxorna du listar, dock är det förvånansvärt stor skillnad i passform på barnpjäxor. 7åringen provade säkert 5 par (Salomon, Lange, Atomic, Head och nåt mer- vet inte vilka modeller). Och alla passade rätt olika. Tyckte att flexen såg ganska likt ut. Dock (tycker jag) är det bäst att se när de har skidor på sig. Vikten skilde också en del. Vi har alltid haft beg pjäxor till barnen och det funkade kanon. 7åringen har lite jobbiga fötter, så då blev alltid att prova sig fram.

Min åsikt (må vara fel):
Barn åker egentligen med det de har på fötterna. Det viktigaste är att de sitter bra, är hyfsat lätt och gör inte ont. Sen får de gärna vara varma, men det är svårt att veta. Lite isolering under kan hjälpa rätt bra där. Men ni har lite fler åkdagar än vi, kan då vara nåt annat då. Men även till mig själv gick jag mest efter passform och sen efter "siffrorna".

Efter att vi valde pjäxorna fick de har de på sig i en timme för att se att det inte gör ont nånstans. Barnen tyckte det var roligt iaf....
Till 4 åring blev det nån Tecnica och till 7åringen blev det just Lange rsj60. 4 åringen har ca 1.5 cm marginal framför tårna, precis som med vanliga skor. 7 åringen mindre än det. Hans fötter växer långsammare och jag bedömde det viktigare att han sitter fast. Är ju mer kraft som används, framförallt när man har tränat hopp+fotboll+cykling hela sommaren.

Hej, ja men vi har väl också tänkt precis som dig, men det var just det, när det nu är dags för årets beg köp av barnpjäxor, vad är det man ska kolla på.

På beg marknaden kostar ju nästan alla listade mellan 150-300kr så med lite is i magen kan man ju försöka välja lite mer ”rätt”. Tänker att man vill ju inte göra barnen en björntjänst när man vill att dom ska utvecklas och tycka skidåkning är rolig.

Hej, ja men vi har väl också tänkt precis som dig, men det var just det, när det nu är dags för årets beg köp av barnpjäxor, vad är det man ska kolla på.

På beg marknaden kostar ju nästan alla listade mellan 150-300kr så med lite is i magen kan man ju försöka välja lite mer ”rätt”. Tänker att man vill ju inte göra barnen en björntjänst när man vill att dom ska utvecklas och tycka skidåkning är rolig.
om ni inte har nån bra affär i närheten så skulle jag köpa kanske 3 par och tar det som passar bäst. Barnen utvecklas nog bäst genom att inte har ont och pjäxor som sitter bra, oavsett vad det står för märke/ modell på de.

Du har redan fått de bästa råden - i den åldern, se till att de inte har ont eller fryser. Om det sedan är Atomic, Lange eller nått annat på fötterna spelar ingen som helst roll. Jag själv körde Lange på mina söner. Började på Rsj 50 och jobbade oss uppåt genom åren till 70. Sen blev det park för hela slanten och lite andra pjäxor...:-). Din yngsta ska absolut köra på Rsj 50 då hon är så liten. Så kan hon ta över storasysters 60 om två år....

Vi har precis klivit upp så pass att dotterns fötter inte funkar i vad som helst som är i ungefär rätt storlek (fyller 10 i vinter) och det var ett veritabelt helvete att hitta pjäxor som funkar. Jag tror att alpingaraget skickade ut 5-6 olika par för att testa. Det största problemet är att olika märken ändrar passformen helt mellan olika nivåer. I storlek 22.5 körde vi tex ett år Lange RS70SC och det funkade jättebra. Sen året efter var de för smala. Då funkade Head Raptor 60 i 22.5 fortfarande fint. När de senare nu är för små så tänkte jag gå upp till 23.5 i Raptor 60 men det gick inte alls. Nu har vi till slut hittat en Dalbello med bred tåbox som funkar. Annars fick vi infon generellt att Lange är ganska breda i barnmodeller och det kan nog hänga ihop med att de rekommenderas brett. Sen är det nog Lange som är vanligast så det finns mycket att få tag i just där.

Jag var precis och köpte pjäxor åt mina barn (4 och 7), begagnat. Vi har en bra affär här i Gbg som har stor utbud av beg pjäxor, så man kan prova sig fram.

Jag kan inga detaljer om skillnaderna mellan de pjäxorna du listar, dock är det förvånansvärt stor skillnad i passform på barnpjäxor. 7åringen provade säkert 5 par (Salomon, Lange, Atomic, Head och nåt mer- vet inte vilka modeller). Och alla passade rätt olika. Tyckte att flexen såg ganska likt ut. Dock (tycker jag) är det bäst att se när de har skidor på sig. Vikten skilde också en del. Vi har alltid haft beg pjäxor till barnen och det funkade kanon. 7åringen har lite jobbiga fötter, så då blev alltid att prova sig fram.

Min åsikt (må vara fel):
Barn åker egentligen med det de har på fötterna. Det viktigaste är att de sitter bra, är hyfsat lätt och gör inte ont. Sen får de gärna vara varma, men det är svårt att veta. Lite isolering under kan hjälpa rätt bra där. Men ni har lite fler åkdagar än vi, kan då vara nåt annat då. Men även till mig själv gick jag mest efter passform och sen efter "siffrorna".

Efter att vi valde pjäxorna fick de har de på sig i en timme för att se att det inte gör ont nånstans. Barnen tyckte det var roligt iaf....
Till 4 åring blev det nån Tecnica och till 7åringen blev det just Lange rsj60. 4 åringen har ca 1.5 cm marginal framför tårna, precis som med vanliga skor. 7 åringen mindre än det. Hans fötter växer långsammare och jag bedömde det viktigare att han sitter fast. Är ju mer kraft som används, framförallt när man har tränat hopp+fotboll+cykling hela sommaren.
Vilken butik i götlaborg e det?

Vilken butik i götlaborg e det?
Snabbsport. Ägaren snackar som f... Men han har en massa olika pjäxor i alla storlekar.
Vi brukar byta in de gamla. Då lägger man nån hundralapp eller nåt för att få nya. Känns helt OK. Priset riktar sig (roligt nog) efter antal spännen...
Ska dit snart igen. Båda har växt ur sina pjäxor över sommaren. Väldigt glad att man inte lagt en massa pengar på nya som används bara en säsong.

Hej, försöker att förstå mig på det här med barnpjäxor. Jag har läst de flesta trådar både på detta forum och andra och det verkar ju som att många rek Lange rsj 60 när det är dags.

Men det finns många olika pjäxor men beskrivningarna på dom är sådär.

Dels har vi ju
Alpina zoom 1-4
Nordica powah 1-4
Nordica speed 1-4
Atomic redster 1-4
Atomic hawx 1-4
Atomic waymaker 1-4
Dalbello
Head raptor
Och så då Lange rsj 60

Det hade ju varit spännande om man kunde hitta en vikt på åkaren och åkskicklighet när vilken pjäxa passar.

Mina 2 tjejer är 5(17kg) och 7(24kg) år och båda åker istortsett obehindrat ner för alla backar i Åre, visst gästrappet och störtloppet så kan det fällas någon tår men inte för att de inte kan, utan för att det är ”läskigt”.

Men precis som barn i den åldern så är det mkt pist och skogsstigar som gäller. Dom står ca 50dagar på skidor/säsong men verkar inte ha någon ambition på att tävla, utan bara utvecklas och ha så kul som möjligt. Dom är med i lokala skidklubben, men än så länge handlar det mest om att ha kul på skidor och inte portar.

Fram till denna säsong så har de egentligen åkt på de pjäxor vi haft tillgång till och det har blivit alpina zoom 1 och sen när fötterna växte så blev det alpina AJ2 girl.

Har sett på flera bootfitters filmer där de rek en storlek där ca 2fingrar ska få plats bakom hälen och en hårdhet som gör att de ska kunna hoppa hopprep i dom.

Men vilka ska man satsa på och vad är tex den faktiska skillnaden mellan framförallt Atomic redster 3 & 4, atomic hawx/waymaker 3&4 jämfört mot tex Lange rsj 50 & 60 och med som på marknaden varför rek dom flesta Lange? Eller är det så att den informationen är gammal (2017-2019)?

Tacksam för hjälp
Nu verkar ju dina barn åka rätt mycket, och kunna åka likaså. Då skulle jag verkligen rekommendera att de får pjäxor som hjälper dem att nyttja sin teknik och inte stjälper.

Följande tips är vad jag själv (och flera i teamet, då vi ofta diskuterat just pjäxor) upplevt som tränare i lokala klubben för U6/U8 under ett gäng år.

Lange RSJs serie är bra, nog därför många rekommenderar dem. En skillnad jag har sett är att pjäxan även på barn spelar roll. Visst, klart man kan säga att de åker i vad som bjuds, men fördelen med just Lange RSJ är att de har en form (visst framåtlut) som hjälper kidsen att ”få ned” trycket i skidan rätt bra (via skenbenet/plösen). Visst, finns andra pjäxor som gör det också, men jämfört med enklare pjäxor blir det rätt stor skillnad i hur mycket enklare barnen kan hitta kant och åka med fin teknik. Vissa modeller kan barnen typ stå rakt i, större risk för bakåtlut eller hälen iaf, och då blir det svårare för barnen att få in fint kanttryck.

Antalet spännen påverkar ju också, bättre passform helt enkelt. Och det vet vi ju vuxna att det inte går att åka särskilt bra med pjäxor som fladdrar eller inte sitter åt. Visst, är barnet 2-3 år och knappt kan åka så skitsamma, men så fort de börjar få vettig teknik vill du att pjäxan hjälper dem att göra jobbet. Så minst tre, men helst fyra spännen, så pjäxan sitter åt fint på foten/skenbenet.

Storlek då? 1.5 cm för stort är verkligen just det. För stort. Tänk samma som vuxna, 0.5-1 cm större pjäxor (max) än vad barnets fot är. Längden på barnets fot kan man enkelt mäta, och sen väljer du en pjäxa som är strax större bara. Pjäxor ska man inte köpa för att ”växa” in i.

Flexet då? Som Mac-O skriver. För din yngre kiddo är säkert 50 lagom, men inte mer än så. Kanske 40 i flex kan funka också (det är de pjäxorna som heter nånting med 4 i namnet, där står 4:an för 40 i flex). Din 7-åring, här kan nog också 50 i flex (som typ Lange RSJ 50) funka fint, alternativt 60 om hen har bra teknik.

+1 på Lange/ Rossignol (samma pjäxor).
Om de inte plogar utan åker parallellt, eller har ambitionen att göra det underlättar det väldigt att undvika alla pjäxor man står väldigt rakt i.

På hyror, där barnen i de flesta fall är nybörjare (även om föräldrarna upplever något annat då de åkt 10-20 dagar totalt i livet), är det bra att stå rakt upp när de ska ploga. En stor andel av barnpjäxorna som säljs varje år går till skidhyror, därav det digra utbudet på olika barnpjäxor med raka skaft.

Snabbsport. Ägaren snackar som f... Men han har en massa olika pjäxor i alla storlekar.
Vi brukar byta in de gamla. Då lägger man nån hundralapp eller nåt för att få nya. Känns helt OK. Priset riktar sig (roligt nog) efter antal spännen...
Ska dit snart igen. Båda har växt ur sina pjäxor över sommaren. Väldigt glad att man inte lagt en massa pengar på nya som används bara en säsong.
Köpte just pjäxor till pojken där. Super nice butik. Å go gubbe i kassan.

Nordica. 100 spänn per spänne

Tillbaka
Topp