Skillnad på längdskid och brädvalla?

längvalla är endast gjord för att glida åt ett håll så att man inte blir bakhall. så det är inte så bra att valla med längdvalla på snowboard för då kan du inte åka fakie.

ehh va???

gallansurf: Vad är det för skillnad på glidvalla å fästvalla?? En liten gåta bara...

"längvalla är endast gjord för att glida åt ett håll så att man inte blir bakhall. så det är inte så bra att valla med längdvalla på snowboard för då kan du inte åka fakie"

Hahaha! det var fanimej det dummaste jag läst.
Hur hade han tänkt sig att man skulle valla för att brädan skulle bli hal åt bara ena hållet?
Gallansurf, om du nu kan detta så ska du ta kontakt med mig så ska jag ta ett litet patent på det där. du kan få en andel av vinsten. ganska liten dock..

för att längdskidor inte ska bli bakhala anv fästvalla på den del av skidan som kommer i kontakt med snön ENDAST då man trycker ner den i marken. (och det ska gå åt lite kraft till det) F=ma

insåg att jag inte svarade på den ursprungliga frågan:

Jag använder samma valla på mina skidor som jag anv på min bräda. (bara glidvallan)
Brukar börja med att lägga på lite grundvalla och sedan komplettera med en hårdare valla för att få optimalt glid.

Hurvida det är rätt kan jag inte ta något ansvar för men det funkar för mig..

För lite sen snackades det om knäppa inlägg som flippar ur men detta tar priset tänk om man lägger längdvallan åt fel håll då kan man bara åka baklänges! Det ger iallafall höga poäng.....

Har inte provat men har hört att man kan lägga lite fästvalla i tailen ocn nosen där belaget inte har kontakt med marken, det ska tydligen hjälpa en att få en liten kick när man trycker ner respektive bräddel i snön.

Men som sagt, jag kanske blev blåst.

Hahahahahahahaha. Längdvalla glider bara åt ett håll... Har du åkt med vallningsfria skidor eller har du aldrig åkt slätförs över huvud taget gallansurf?

Eller förresten... Det var nog ett skämt.. Ja så säger vi, det är den enda logiska förklaringen!
Eller?..

gonz.. ngn driver med dig för fan..

ANg vallaproblem:

Köp glidvalla, du behöver inte köpa en dyr flourvalla då det endast gör skillnad vid hög luftfuktighet och är överkurs för längdåkarna och andra byfånar.
Har du inte svart belag på brädan så skulle jag iaf inte köpa en grafitvalla heller, oavsett om det står race på förpackningen och du tänker: nu blir det fan åka av!

Valla alltid brädan många gånger i början så du mättar belaget. Första gångerna ska du vänta innan du sicklar av det ca 24 timmar, kanske lite mindre. Så lång tid tar det för vallan att återfå sin ursprunssform (obs! menar inte blocket m valla du köpte i affären) och fylla porerna.

Jag kör alltid på så kall valla som möjligt, vill du kan du slänga på en varmare men kör kall första svängen och lägg ett till lager andra svängen.

gl.

Tillbaka
Topp